Universitats públiques

Una reunió amb poques novetats

Primera reunió oficial dels sindicats amb la Consellera d’Universitats. Per a l’STEPV la trobada ha sigut decebedora.

dilluns 28 setembre 2020 22:35 h

En la primera reunió oficial de la Consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital amb els sindicats més representatius de les Universitats públiques valencianes, des que va prendre possessió del seu càrrec fa més d’un any, la Consellera Pascual s’ha limitat a informar sense profunditat sobre qüestions que afecten al conjunt de les universitats, d’entre les quals destaquem:

1. El conveni col·lectiu o la història que mai no acaba

El conveni col·lectiu de les universitats públiques valencianes s’ha convertit en l’engany d’aquest govern. Com sabem, correspon a l’administració educativa atorgar protecció al personal laboral de les universitats públiques valencianes i som l’únic territori de l’estat que encara no disposa d’un conveni col·lectiu per a les treballadores i els treballadors de la universitat. Ara bé, després d’anys de negociació, comptàvem amb un acord entre les parts, al qual no s’està donant compliment. L’única solució que ens ha aportat la Consellera és la insistència setmanal al Ministeri per demanar que autoritzen l’excepcionalitat per poder pagar l’augment retributiu del conveni, però no s’hi ha plantejat cap alternativa. Fins i tot la Conselleria apunta que potser caldria esperar al nou Estatut del PDI. Des d’STEPV pensem que tot açò és un despropòsit, temps perdut.

2. Pressupost extraordinari per paliar els efectes de la COVID
La Conselleria ha informat que els diners dels Fons europeus Covid-19 destinats a les universitats públiques valencianes es repartiran d’acord amb el nombre d’estudiants de cada universitat: UV 9.712.800 milions, UPV 5.600.000, UJI 2.550.000, UMH 2.500.000 i UA 5.120.000. L’execució de la partida correspon a cada universitat. Així doncs, depén de cada universitat a què destinen els diners, com ara material, neteja, desinfecció, etc.; per tant, cal exigir als rectorats el reforçament de la plantilla docent.

3. Nou pla de Finançament de les universitats públiques: Los juegos del hambre
En relació al finançament, la Conselleria ha comunicat que no hi haurà augment de la quantitat dedicada al finançament de les universitats públiques valencianes, sinó que estan estudiant com repartir els diners disponibles entre les diferents universitats, d’acord amb uns criteris que volen fixar, és a dir, que el pla és empitjorar el finançament d’unes universitats per millorar el de les altres. Així, s’hi ha reactivat la mesa de treball sobre el finançament, amb experts i responsables d’Universitats i d’Hisenda de la Generalitat Valenciana, que s’ha reunit el 21 de setembre i a partir d’ara ho farà cada 10 dies. En qualsevol cas, no s’hi preveu la seua implementació fins als pressupostos de 2022.

Pel que fa al pressupost de la Ciència, investigació i innovació, la Conselleria s’hi ha mostrat optimista ja que seran finançades amb els fons europeus que es rebran: Benvingut Mr. Marshall.

4. Mesures per a incentivar la investigació i la transferència del coneixement

La Conselleria ha informat que enguany les convocatòries es retardaran una miqueta respecte al curs passat, que la seu d’excel·lència científica internacional de la Generalitat estarà a la ciutat de Castelló de la Plana i que els contractes predoctorals s’estendran a 4 anys, però aquest fet no s’aplicarà amb retroactivitat.

5. El Fòrum de Diàleg d’Universitat
La Consellera ens ha informat de la seua intenció de “reactivar” el Fòrum de Diàleg que mai no ha arribat a activar, una iniciativa que pretén ser una alternativa a la Mesa Negociadora sectorial, que STEPV i la resta de sindicats reclamem per tal de poder negociar les condicions laborals dels treballadors i les treballadores de les universitats públiques valencianes.

Des d’STEPV qualifiquem la reunió com a insuficient i decebedora. La poca informació facilitada en la reunió, en alguns casos ja coneguda abans per la premsa, ens fa dubtar de la utilitat d’aquesta Conselleria. Calen més coses que insistència i bona voluntat.

universitats