Plurilingüisme

Es reprén la negociació del plurilingüisme sense respostes concretes de l’administració

La Conselleria es compromet a respondre dijous 29 de setembre

dimarts 27 setembre 2016 16:53 h

En la Mesa Sectorial d’aquest matí per reprendre la negociació de l’esborrany de decret de plurilingüisme no hi ha hagut avanços significatius. La Conselleria ha pres nota de les propostes sindicals i ha defensat el decret, tot i que s’ha compromés a contestar dijous 29, en una nova Mesa Sectorial.

La simplificació dels nivells i l’establiment de mecanismes que garantisquen la progressió són dos aspectes fonamentals

STEPV ha tornat a plantejar les propostes globals quant al model i ha aportat esmenes i propostes concretes respecte a altres aspectes del decret. En concret, cal simplificar els nivells proposats per la Conselleria (3 nivells que es subdivideixen en 6 en infantil i primària) i establir mecanismes per garantir que els centres progressen cap al nivell avançat. Cal tindre en compte que, d’acord amb els informes coneguts sobre l’avaluació dels programes lingüístics, només els programes d’immersió lingüística i d’ensenyament en valencià han garantit la mateixa competència lingüística en les dues llengües oficials, a més d’aconseguir resultats òptims en l’adquisició d’una llengua estrangera.
Per al Sindicat, els centres educatius ja estan preparats per a impartir un mínim més ambiciós d’hores en valencià, almenys del 50%, en aquells casos que actualment compten amb menys presència del valencià. Els nivells bàsics proposats per la Conselleria, sense cap mecanisme que en garantisca la progressió cap als nivells intermedi i avançat, perpetuarà la situació que arrosseguem des de fa més de trenta anys i que ha donat com a resultat que només un 30% de l’alumnat estudia en valencià.
En eixe sentit, el Sindicat ha fet una proposta d’acurtar el calendari d’implantació perquè en el curs 2019/20 el decret ja estiga desplegat.
STEPV ha manifestat clarament que l’administració no pot fer deixadesa de les seues funcions ja que deixa en mans dels centres la possibilitat de progressar en els diferents nivells. El decret ha de contemplar clarament que la consecució dels objectius proposats passen necessàriament perquè els centres amb menys presència del valencià progressen cap als nivells avançats en un període raonable de temps.
A més, STEPV ha presentat esmenes i propostes respecte a la implantació del model en FP, ja que només està previst que s’impartisquen dos mòduls en valencià en determinades famílies professionals. STEPV proposa que totes les famílies professionals impartisquen com a mínim dos mòduls en valencià. No té sentit distingir entre famílies professionals, perquè l’administració ha de garantir el dret de tot l’alumnat per igual a continuar els estudis postobligatoris en valencià, com sí que es fa en Batxillerat.
El Sindicat també ha proposat la introducció de la figura del coordinador/a de plurilingüisme en tots els centres educatius, així com sobre la formació del professorat, especialment el de secundària i FP quant a la capacitació en llengües estrangeres, sobretot en aspectes metodològics, etc.
El Sindicat també ha traslladat al Director General de Política Educativa les reflexions i propostes de l’Associació de Professorat de Francés, preocupat per la manca de referències explícites a l’adquisició d’una segona llengua estrangera.
La simplificació dels nivells i l’establiment de mecanismes que garantisquen la progressió cap als nivells avançats són dos aspectes fonamentals per a STEPV. Si l’administració manté el decret en aquests aspectes tal i com descriu l’esborrany, difícilment el Sindicat podrà fer seu aquest model plurilingüe.
Aquesta és una demanda, no només de STEPV, sinó també d’altres sindicats i entitats de la societat civil i educativa que ja s’han pronunciat sobre el decret. I són les organitzacions i entitats que hem treballat tant pel canvi de govern com per un govern de canvi al País Valencià, també en temes de llengua.
STEPV convocarà assemblees comarcals la setmana que ve, en conéixer aquest dijous la resposta de l’administració a les esmenes i propostes plantejades pel Sindicat per acordar les accions necessàries, si s’escau, per a millorar el decret.