Universitats públiques

La Plataforma en Defensa de la Universitat Pública denuncia els problemes existents des de fa anys

Comunicat de la Plataforma en Defensa de la Universitat Pública llegit hui en l’acte d’obertura del curs acadèmic

Membres de STEPV en l'inici del curs acadèmic a la UVEG

divendres 11 setembre 2015 20:42 h

La Plataforma en Defensa de la Universitat Pública comença el nou curs, posant una vegada més fil a l’agulla de les mobilitzacions en defensa d’una Universitat pública de qualitat. El curs 2015-2016 comença amb els mateixos problemes que la nostra Universitat pateix des de fa anys com a resultat de les polítiques aplicades pels Governs conservadors: retallades pressupostàries, pujada de taxes, reducció de beques, augment de la dedicació docent, rescissions de contractes, reduccions salarials, augment de la precarietat laboral…. Les universitats públiques valencianes hem vingut patint, amb l’excusa de la crisi econòmica, un perllongat i progressiu deteriorament de la nostra capacitat d’oferir un ensenyament superior i una investigació amb la qualitat que mereix el poble valencià.

Per una universitat pública, valenciana, democràtica i de qualitat

Tanmateix, aquest nou curs comença també amb un nou context polític que ens fa veure amb més optimisme el futur de la Universitat pública al País Valencià. El nou Govern de la Generalitat Valenciana, fruit d’una majoria parlamentària de progrés, ha manifestat clarament el seu compromís de situar les persones al centre de les polítiques i això ha de significar un futur millor per a les Universitats públiques valencianes. Compartim plenament el compromís, expressat a
les propostes electorals i al programa del nou Govern, de “prioritzar en la despesa del govern el sistema públic de sanitat i educació i els serveis socials per sobre de qualsevol altra partida”, així com de “paralitzar les retallades en serveis públics i progressivament garantir l’extensió i l’augment de la seua qualitat”. En tot allò que signifique avançar cap a aquests objectius, el Govern de la Generalitat trobarà la nostra disposició al diàleg i la nostra
col·laboració.

Volem, en aquest sentit,  recordar quines són, entre altres,  les principals qüestions pendents de resoldre a les Universitats públiques valencianes: un finançament adient al servei públic que presta la Universitat, la reducció de les taxes de matrícula, l’increment de les beques, el ple reconeixement de la carrera professional del PAS, la millora de les condicions laborals del PDI i, en particular, del PDI laboral fortament precaritzat, amb la negociació del seu conveni col·lectiu, la recuperació dels drets perduts els darrers anys, la constitució de la Mesa Sectorial
d’Universitats…

Som conscients que tots aquest temes no es poden resoldre de colp, sobretot en el context de la manca d’un finançament suficient de l’Estat a la Generalitat. El que demanem a hores d’ara, i tenim la convicció que trobarem, és el compromís ferm d’avançar en la seua consecució i una actitud oberta i dialogant. En aquesta direcció, el nou Govern de la Generalitat trobarà sempre el nostre compromís de diàleg i treball en comú, però també la nostra mirada vigilant i la
nostra exigència del compliment dels seus compromisos amb la Universitat, raó de ser de la nostra Plataforma.

Ara més que mai, si volem aconseguir una eixida de la crisi sòlida, estable i justa, cal reforçar el servei públic que ofereix la Universitat a la nostra societat, tractar dignament les persones que estudien i treballen en ella, facilitar l’accés a l’ensenyament superior de la classe treballadora i reforçar la igualtat d’oportunitats. És per això, que la Plataforma en Defensa de la Universitat Pública vol en aquest inici de curs reiterar la seua crida a tota la comunitat universitària i als responsables polítics a treballar conjuntament i decididament per una Universitat pública, valenciana, democràtica i de qualitat.

PLATAFORMA EN DEFENSA DE LA UNIVERSITAT PÚBLICA