Polítiques educatives

Les Marees per l’Educació Pública declaren l’estat d’emergència educativa

En la VI jornada “L’Educació que volem”, celebrada a Cadis els dies 6 i 7 de desembre, les Marees per l’Educació pública insten a el nou govern perquè done solució a l’actual estat d’emergència educativa i criden a la mobilització de tota la marea verda per defensar l’educació pública, laica, coeducadora, inclusiva de tots i totes i per tots i totes. Marees per l’Educació Pública dóna suport a la propera mobilització el 15 de desembre a Sevilla.

Un moment de la trobada estatal de Marees per l'Educació Pública

divendres 13 desembre 2019 11:18 h

Marees per l’Educació Pública vol donar a conèixer l’excel·lent treball que es realitza dia a dia a la xarxa educativa pública i exigeix l’estabilitat de les plantilles, la garantia d’un finançament mínim de 7% amb la reversió de totes les retallades, instal·lacions dignes en tots els centres educatius públics, i declara l’estat d’emergència educativa per l’augment de la segregació, l’avanç de l’escola privada, la pervivència de la LOMQE, la manca d’inversió en l’educació pública, el tancament de línies a la pública , la interinitat del 25%, els atacs als drets humans i els drets de les dones i de l’alumnat LGTBI, una FP orientada a la Dual que precaritza l’ocupació juvenil, privatitza i adoctrina en l’economia neoliberal als joves titulats de FP.

Marees anima la comunitat educativa a mobilitzar-se per l’educació pública

En la trobada s’ha abordat la necessitat de caminar cap a una xarxa educativa única de gestió i titularitat pública, que és l’única que garanteix l’equitat i la igualtat d’oportunitats per a totes. És per això que es denuncia l’avanç de l’escola privada subvencionada que s’està produint en molts territoris així com la consolidació de manera privilegiada en d’altres, i la transferència de recursos públics mitjançant el xec de batxillerat, o els convenis amb centres d’FP privats .
Així mateix es va abordar la precarietat i inestabilitat de les plantilles docents i la necessitat de consolidació de professorat interí que arriba 25% del total de professorat, així com la reversió de les retallades que encara s’estan aplicant quant jornada lectiva (com a màxim, 18 períodes a secundària i primària), atenció a les necessitats de l’alumnat, disminució de ràtios, al menys, a secundària de 20 alumnes, 18 a primària, 15 en infantil en tram de 3-6 anys, 8 en el tram de 2-3 anys i 4 en el tram 0-1 anys.
En les jornades es va defensar una escola pública, inclusiva, diversa i laica, que aborde el desenvolupament afectiu sexual i porte a terme polítiques de coeducació. S’ha tractat la situació preocupant d’assetjament al professorat amb acusacions d’adoctrinament per part de l’extrema dreta i campanyes com el “Pin parental” que atempten contra l’autonomia dels centres i el dret a la llibertat de càtedra de professorat, així com al dret de l’alumnat a rebre un ensenyament integral. En aquest sentit, les Marees mostren el seu més absolut rebuig al recent atemptat contra el centre de menors d’Hortaleza (Madrid) i la seua solidaritat amb les persones afectades.
D’altra banda, la formació professional es dirigeix cada vegada més a la precarietat de l’ocupació juvenil i la privatització sota l’FP Dual. Denunciem que l’impuls que es dóna a la FP Dual obeeix a les consignes de polítiques neoliberals de la troika. Per això la rebutgem i exigim una FP pública, social i ben dotada de recursos dins de el sistema educatiu. A més, demanem un sol ministeri que tinga les seues competències plenes en totes modalitats i etapes educatives.
A les Jornades hi va haver representació de marees de tots els territoris. En elles, es van poder compartir idees i experiències; analitzar problemàtiques i coordinar propostes, entre les quals figura un calendari conjunt de mobilitzacions i defensa de l’Educació Pública que comença el pròxim 15 de desembre a Sevilla.
Durant les jornades es va debatre en sis grups de treball per abordar diferents aspectes relacionats amb la política educativa: model de centres públics; l’escola inclusiva i diversa; llibertat d’elecció com segregació i desigualtat; Formació Professional; Pensament lliure a la pública i Condicions Laborals: interinitat, estabilitat, precarietat i subcontractacions.
Després de l’anàlisi de la situació les Marees per l’Educació Pública criden a l’organització i a la mobilització de la comunitat educativa per solucionar els problemes que l’educació pública arrossega des de fa anys per la manca de pressupost i retallades, la precarietat i inestabilitat del professorat, l’índex d’interinitat, i una política de segregació educativa com a conseqüència de la doble xarxa educativa, els concerts educatius, la manca d’inversió i polítiques per a l’atenció a la diversitat, que els porta a exigir el nou govern una única xarxa educativa de gestió i titularitat públiques i declarar l’estat d’emergència educativa.
Per això es va acordar un calendari de mobilitzacions i accions, per continuar reivindicant l’educació que volem i pressionar el nou govern a treballar en aquesta direcció. Es proposen accions i mobilitzacions descentralitzades als territoris al març, que culminaran en una mobilització unitària, previsiblement al maig.
Les pròximes trobades de Marees per l’Educació Pública tindran lloc a l’abril, quan se celebrarà una reunió de coordinació i en el mes de juliol en què se celebraran les següents Jornades.
Les Marees per l’Educació Pública van acordar donar suport a la mobilització que tindrà lloc el proper 15 de desembre a Sevilla en defensa de l’educació pública. Igualment, es donarà suport totes les mobilitzacions que es convoquen contra el canvi climàtic.