A casa nostra

Ha mort Honorat Ros, mestre, company i amic

dimecres 01 novembre 2023 13:29 h

Ha mort el nostre company Honorat Ros i Pardo (Vinalesa, 1940 - Alcalà de la Jovada, 1/11/2023).

Honorat va ser un mestre i incansable animador de la llengua durant tota la seua vida. Des de l’escola va impulsar l’ús de la nostra llengua i va participar de la preparació de textos i llibres per a l’aprenentatge del valencià. Però també va destacar en la preparació de la formació lingüística de moltes generacions de mestres des dels cursos de valencià de l’ICE (Institut de Ciències de l’Educació) i, més tard, des de diverses responsabilitats en la Conselleria d’Educació com la coordinació dels programes de l’ensenyament del valencià o des del Gabinet d’ús del Valencià fins a la participació en l’elaboració de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (1982). De 2001 a 2021 va ser membre de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

Persona compromesa amb la llengua i el seu país, va ser una de les principals persones impulsores de la generació de mestres que va crear el STEPV com a membre de la Coordinadora estatal que va impulsar el moviment unitari de Mestres i que donaria pas a la Unió Confederal de Sindicats de Treballadors de l’Ensenyament (UCSTE) de la qual STEPV formava part. Honorat va ser la persona triada en una inèdita elecció d’un representant “provincial” per a la negociació amb el Ministeri d’Educació que seria la llavoreta que impulsaria el sindicalisme assembleari en l’ensenyament.

Honorat va ser membre dels primers secretariats de la UCSTE i del STEPV fins que es va dedicar de manera preferent a la promoció del valencià.

Com va escriure Honorat en el llibre commemoratiu de 35 anys d’STEPV (2009):
“Estic ple de records de companys i companyes que en la dècada 76-86 compartírem la preocupació per una escola arrelada al medi, el compromís amb el nostre País Valencià i la fidelitat a la nostra llengua… Fórem protagonistes d’un procés apassionant. En homenatge a tots ells, faig memòria d’aquells anys”.

Hui, som nosaltres a qui ens toca recordar la gran tasca que va fer el nostre company Honorat a qui guardarem per a sempre en la nostra memòria i en la nostra història.