Núm. 289

Editorial de l’Allioli 289

Ara més que mai, escola pública

dilluns 17 juliol 2023 10:51 h

A poc a poc, sense que ens n’adonem, el gran capital està llançant els tentacles sobre l’ensenyament. Són passos discrets, però ferms, per part de les grans multinacionals per a aconseguir el control de l’educació. El procés, el podem observar tant a escala internacional com a estatal. El que resulta més inquietant és que, sovint, el capital ve de la mà dels nostres governs. Un exemple el tenim en l’aliança HAZ, que es va presentar públicament l’any 2020. Aquesta iniciativa, en què trobem les principals empreses de l’IBEX 35, assegura que pretén transformar la societat a través de l’educació. Evidentment, una transformació social que respon únicament i exclusiva als interessos d’aquestes grans corporacions i que, si no ho remeiem, ens abocarà a una societat molt pareguda a l’estatunidenca. Realment, volem aspirar a aquest model, que és paradigma de les desigualtats? Des del Sindicat pensem que no.

L’escola pública és l’única capaç de contrarestar aquest procés i d’avançar en la construcció d’una societat autènticament justa i lliure. Perquè mai no podrem parlar d’una societat realment lliure si no fomenta alhora la igualtat, l’equitat, la coeducació o la inclusió. Una escola que fomente la justícia social, la convivència i la cohesió social enfront de la falsa llibertat ―per a la minoria que se la pot pagar― que propugnen els discursos neoliberals. Ja toca que apostem decididament per una escola pública de qualitat i amb recursos que elimine les desigualtats.

“Som i serem la veu de l’ensenyament”
Aquest ha sigut el lema del nostre XIV Congrés que s’ha celebrat a València entre el 9 i l’11 de juny. Durant tres dies de treball intens, les persones delegades han debatut sobre algunes d’aquestes qüestions i han aprovat les línies de política sindical que guiaran l’acció de l’STEPV durant els pròxims quatre anys. El Sindicat referma el seu compromís amb una escola pública de qualitat que siga l’eina fonamental d’una transformació social que redunde en benefici de la majoria. Reivindiquem el nostre llegat, les nostres lluites històriques, però també manifestem la voluntat de projectar-nos cap al futur i de continuar sent la veu majoritària del professorat valencià. Des de l’STEPV treballarem de valent per no deixar de ser el referent sindical de totes les persones que s’estan incorporant a la docència.

Tot açò en un moment d’incertesa i de canvi en les institucions després de les eleccions del passat 28 de maig. PP i Vox governaran el País Valencià. Tot fa pensar que assistirem a un procés d’involucions. Alguns dels punts clau que han transcendit del pacte entre la dreta i la ultradreta van en aquest sentit. Des de l’STEPV no tenim por. Ja hem patit 20 anys de governs del PP. Ens tindran enfront en cas de ser atacats contra el professorat i contra l’escola pública. Plantarem cara.

Punxa ací per accedir a la versió PDF de l’Allioli.