Cap al XIII Congrés de STEPV

Els pròxims 7, 8 i 9 de juny tindrà lloc a Alcossebre (Castelló) el XIII Congrés de STEPV. Cada quatre anys se celebren els congressos del sindicat, que marquen la línia política a seguir durant els següents quatre anys.

Secretariat Nacional elegit en el XII Congrés de 2015

dimecres 08 maig 2019 11:47 h

Els congressos són un moment molt important en la vida de qualsevol organització. Permeten fer balanç i posar en comú amb el conjunt de l’organització els aspectes que caldrà desenvolupar en un futur immediat. Són, per tant, un moment d’anàlisi, reflexió, debat i posada en comú de la militància. Els congressos també tenen un paper importantíssim de cohesió de l’organització, que en el cas de STEPV és fonamental donada la seua implantació en cada una de les comarques del País Valencià i sectors educatius. Permeten que la veu del sindicat arribe de forma unitària i cohesionada a cada un dels centres educatius, amb un discurs clar i sense ambigüitats en cada un dels aspectes que afecten al conjunt de treballadores i treballadors de l’ensenyament.

El context polític actual hauria de permetre l’assoliment de molts dels objectius que es marcarà STEPV després del Congrés

És per això que, sota el lema “Amb tu, +força, +lluny” el Consell Nacional ha convocat el XIII Congrés de STEPV. El lema evidencia, d’una banda, el suport que ha rebut el sindicat aquests darrers anys, tant en creixement de l’afiliació com en suport electoral que ha permés revalidar la majoria absoluta en educació pública no universitària i molt bons resultats en universitats. En privada-concertada les eleccions encara no han acabat i és prompte per fer-ne la valoració corresponent. I, d’altra banda, amb el lema del Congrés, STEPV pretén animar a la participació del conjunt de treballadores i treballadors de l’ensenyament en la presa de decisions que afecten les nostres condicions laborals i que permeten avançar en la millora de l’ensenyament. Per això volem anar “més lluny”, però sempre comptant “amb tu”, fet que ens permetrà ser “més forts”.
Les persones delegades del sindicat que acudiran al Congrés (elegides per les assemblees comarcals que s’estan celebrant en aquest període precongressual) debatran sobre la política sindical dels pròxims quatre anys, que coincideix amb la legislatura política.
Prèviament al debat de la ponència, el Secretariat Nacional, òrgan de direcció del sindicat elegit en el XII Congrés a Elda, retrà comptes a l’organització de la seua gestió durant els passats quatre anys. Una legislatura que ha coincidit amb un canvi en el govern al País Valencià, que continuarà els pròxims quatre anys amb una més que probable reedició del Pacte del Botànic. Una legislatura en què s’han assolit, parcialment, propostes que plantejava el sindicat en les meses de negociació. Altres, però, han quedat encara pendents. I altres mesures engegades per l’administració, no han comptat amb el suport del sindicat.
Al voltant de 200 persones participaran en el XIII Congrés de STEPV, entre delegades i delegats i persones invitades de diferents organitzacions i sindicats germans, amb les quals treballem colze a colze en diferents àmbits: sindicals, socials, lingüístics i culturals.
Els reptes de STEPV per als pròxims quatre anys estan definits en una única ponència que dóna compte de tota l’activitat sindical, tant interna com externa, que caldrà dur a terme des de les diferents àrees de treball del sindicat. Des de l’acció sindical en tots els sectors educatius, a la projecció internacional de STEPV, passant per les tasques d’organització i finances, serveis jurídics, salut laboral, política educativa, dones, publicacions i comunicació, formació, política lingüística i les relacions amb la Intersindical Valenciana i la Confederació d’STEs.
En termes globals, els reptes que afronta el sindicat per al futur immediat tenen a veure en la reversió de totes les retallades que encara continuen en vigor des de 2012 i millorar les condicions laborals. També aconseguir la derogació de la LOMQE i la negociació amb la comunitat educativa d’una nova llei. Igualment, preocupa en el sindicat la situació de col•lectius precaritzats, com és el personal interí, el professorat associat o l’ajudant doctor –per posar alguns exemples-, que mereixen una millora de condicions de treball i la consolidació de la seua situació laboral.
Altres reptes que també es plantegen en la ponència del Congrés és el manteniment del treball sobre les problemàtiques específiques de les diferents etapes educatives i tipus de centres i una atenció específica al professorat de nova incorporació (milers els darrers anys). Igualment, la recuperació de la gestió democràtica dels centres, millores en les polítiques d’inclusió educativa i d’atenció a l’alumnat, la normalització de l’ús del valencià com a llengua vehicular i dels centres, la lluita contra la bretxa salarial de les dones i per la igualtat entre homes i dones, el desplegament de la llei de prevenció de riscos laborals i la formació en les necessitats del professorat són altres dels eixos de treball per als pròxims quatre anys.
En l’àmbit més intern, el sindicat treballarà per continuar mantenint la seua solvència econòmica (basada en les quotes de l’afiliació), potenciar l’organització en l’àmbit local i comarcal, continuar garantint l’atenció a l’afiliació i el conjunt del professorat així com la seua defensa jurídica i en els aspectes relacionats amb la salut laboral. En matèria de publicacions, STEPV continua apostant per la revista Allioli, degana en l’àmbit de l’ensenyament, com a instrument informatiu, però també, formatiu, del professorat. I es renova l’aposta per la presència en les xarxes socials i en l’ús de les noves tecnologies –també de l’audiovisual- com a eines de comunicació, informació i difusió socials.
Finalment, els congressos són el moment per a elegir els òrgans de direcció del sindicat. En concret, el XIII Congrés elegirà les persones que composaran el Secretariat Nacional els pròxims quatre anys, els quals tindran la responsabilitat de dur a terme les línies de treball que s’aproven en el Congrés. També s’elegiran les persones que formaran part de la Comissió de Garanties i de la Comissió de Control Administratiu del sindicat i s’aprovarà la Carta Financera.
El context polític sorgit de les recents eleccions autonòmiques i estatals del passat 28 d’abril hauria de permetre l’assoliment de molts dels objectius que es marcarà STEPV després del Congrés. Especialment els que afecten a les condicions laborals i a la derogació de la LOMQE. Si no és així, STEPV proposarà les mobilitzacions oportunes al professorat per a pressionar l’administració i fer realitat aquestes propostes el més aviat possible.

congrés stepv