Polítiques educatives

Declaració de STEs-I davant les eleccions del 26J

dijous 09 juny 2016 21:07 h

La Confederació de STEs-intersindical, davant les anteriors Eleccions Generals del 20 de desembre de 2015, va exigir als partits polítics que es presentaven revitalitzar i dignificar l’Educació Pública. I açò dins d’un marc més ampli de reivindicacions, el de recuperar tots els drets socials retallats per les polítiques neoliberals al servei dels mercats financers desenvolupades pels últims governs de l’Estat, però de manera més agressiva, per aquest últim del Partit Popular.

Trencada la tendència bipartidista en els resultats electorals de les passades convocatòries, el mapa polític resultant del 20-D no ha sigut suficient per a aconseguir un pacte de govern progressista que done resposta a les exigències socials; l’anterior Govern del PP s’ha mantingut en funcions durant sis llargs mesos, sis llargs mesos durant els quals ha seguit aplicant les seues mesures retrògrades en tots els terrenys i, per descomptat, en el camp educatiu. Precisament en educació, el president en funcions Mariano Rajoy i el seu ministre Íñigo Méndez de Vigo han menyspreat despòticament les decisions aprovades pel Congrés dels Diputats i, lluny de paralitzar el calendari d’aplicació de la LOMCE i les revàlides, han seguit ordenant la seua aplicació i desenvolupant els continguts d’una llei rebutjada des dels seus orígens per tota la comunitat educativa. Aquest Govern en funcions, sense legitimitat democràtica, que ha menyspreat i s’ha burlat de la representativitat social i política, i el partit polític que el sosté, han de quedar definitivament al marge de les solucions de govern que sorgisquen després de les eleccions.
Així mateix, és necessari prendre nota dels pactes de governabilitat que han subscrit algunes forces polítiques al llarg d’aquest interludi legislatiu. L’Acord de 2013, 10 Razones para rechazar la Ley Wert, que va comprometre als seus signants, la majoria dels llavors grups polítics en l’oposició amb les forces socials més representatives de l’Educació Pública, no pot ser traït. Exigim, per tant, fidelitat als seus signants i claredat en les seues accions. Els partits que no ho van signar per no estar presents llavors en les Corts, però que es presenten ara, haurien de subscriure’l i no intentar fórmules descafeïnades i dubtoses respecte a la derogació de la LOMQE, quan no el manteniment de polítiques neoliberals en l’educació. La derogació immediata de la LOMQE, la reversió de les retallades educatives i de la reforma universitària del PP no poden ser moneda de canvi per a la constitució del nou govern després de les pròximes eleccions generals.
Per açò rebutgem rotundament les maniobres del PP i els seus acòlits per a mantenir la vigència de la LOMQE i garantir la pervivència de la segregació i la privatització del sistema educatiu defensant un pacte per l’educació basat en aquestes premisses. Alertem als partits polítics perquè no caiguen en aquest parany.
La Confederació de STEs-intersindical manté per tant, per a la convocatòria electoral del 26 de juny, els mateixos postulats que per al 20 de desembre de 2015. Demandem als partits polítics que concorren a aquests comicis que el canvi educatiu ha de ser inexcusable amb la nova legislatura. La retirada de les retallades, la derogació de la LOMQE i la reforma universitària del Partit Popuuar són inajornables perquè urgeix:

Reconstruir la dignitat de l’Educació Pública: l’educació és un dret universal i fonamental, ha de garantir la igualtat d’oportunitats i l’èxit educatiu per a tot l’alumnat, siga el que siga el seu origen i condició social. És necessari incrementar el seu finançament fins a aconseguir com a mínim el 7 % del PIB.
    Per a açò, és imprescindible engegar el diàleg social i la participació democràtica de tota la comunitat educativa.
    L’educació no és un mercat: és ineludible detenir la política de concerts i anar reduint progressivament el seu finançament públic. L’educació pública ha de ser l’eix vertebrador del sistema i no estar en posició de subsidiarietat respecte a la privada. La xarxa pública de centres ha de garantir el suficient nombre de places per a atendre tota la demanda educativa. A més, cal mantenir l’educació al marge de tot tipus de negociació en el TISA (Acord sobre el Comerç de Serveis ), ja que l’educació és un dret que ha de ser garantit de manera insoslayable per l’estat i lluny d’interessos lucratius.
    Assegurar una Educació pública i laica, com a dret universal, igual i integrador. L’assignatura de Religió deu eixir del currículum i de l’àmbit escolar, així com els símbols, els espais i les pràctiques religioses.
    Educar de manera inclusiva, atenent adequadament i amb els mitjans necessaris les desigualtats, incloent la coeducació i les diversitats afectives. Una educació per a la convivència i la solidaritat.
    Una educació que respecte les diferents realitats nacionals de l’estat, amb atenció especial a les seues llengües i a les seues cultures.
    Potenciació del diàleg social i negociador, tant amb la comunitat educativa com amb el professorat en les taules sectorials.
    La gestió democràtica dels centres educatius, garantint la participació de tota la comunitat educativa, és clau per a la consecució de les finalitats proposades en la planificació educativa.
    Establiment de plantilles docents suficients per a atendre totes les necessitats. Dignificació de la tasca docent i recuperació/restitució dels llocs de treball perduts. Reducció dràstica de la ràtio d’alumnat per aula.
    Reducció de la taxa d’interinitat a través d’ofertes d’ocupació docent àmplies. Per a açò, apostem per un sistema d’accés diferenciat a la funció pública docent, que consolide com a funcionariat al professorat interí, on es valore de forma prioritària l’experiència en l’ensenyament i en el qual la fase d’oposició, en honor de demostrar la idoneïtat i capacitat docent, s’allunye de les proves memorístiques i s’acoste el més possible a la pràctica en l’aula. Estabilitat en l’ocupació per al professorat interí fins que no aconseguisca la funcionarizació.

La Confederació de STEs-intersindical recordarà al nou Govern resultant d’aquestes eleccions generals la necessitat inexorable de canviar el model que regeix l’actual sistema educatiu, per a açò cal que s’òbriga una nova era diàleg a fi d’aconseguir una educació pública digna, democràtica i no supeditada a interessos aliens, tant siguen polític/ideològics o mercantils. Ara, novament, ens toca a les ciutadanes i ciutadans decidir què volem. Fem fructífera nostra lluita.

stes-i eleccions