Dignitat del professorat

STEPV subscriu el comunicat de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública sobre el “pin parental”

El Sindicat considera que vulnera els drets de l’alumnat, l’autonomia dels centres i la tasca docent.

dijous 28 novembre 2019 13:38 h

Comunicat de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública davant la polèmica del «pin parental»

“Davant les diferents informacions, com el “PIN parental”, que estan apareixent referides a alguns col·lectius, que empren un radicalisme reaccionari i pretenen incidir, condicionar i fiscalitzar els projectes educatius dels centres docents, la seua programació general anual i fins i tot les competències regulades legalment dels òrgans col·legiats o del seu professorat establert a la Llei educativa, des de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública volem fer constar el següent:

1. Tal com reconeix i regula la Llei Orgànica 2/2006 d’Educació (LOE), l’educació és el mitjà més adequat per construir la personalitat dels nostres xiquets i xiquetes, desenvolupar al màxim les seues capacitats i conformar la seua pròpia identitat personal. Així mateix, és un dels fins de l’educació al desenvolupament de les capacitats afectives de l’alumnat, la formació en el respecte dels drets i llibertats fonamentals, de la igualtat efectiva d’oportunitats entre homes i dones, i el reconeixement de la diversitat afectiu-sexual.
  2. Qualsevol intromissió en l’autonomia dels centres escolars és una fórmula de «censura» als continguts educatius. L’alumnat ha de rebre una educació integral basada en valors col·lectius i inclusius. Actuacions com el “PIN parental” poden anar en contra de la Declaració Universal dels Drets Humans (art 1 i 2), la Convenció sobre els drets de la infància, la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea (Art 21), la Constitució Espanyola (Art 9.2, 10, 14, 15 i 27), la Llei Orgànica per a la igualtat efectiva entre homes i dones, la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (Art 1, 78, 84.3 i 124.2) i la ja esmentada Llei Orgànica d’Educació.
  3. Actuacions que promouen la implantació d’aquest “PIN parental” han estat ja denunciades públicament per discurs d’odi davant diversos organismes de l’Administració central, inclosa la Fiscalia General de l’Estat, i davant d’algunes comunitats autònomes en funció de la seua pròpia normativa vigent en matèria de LGTBI.
  4. Tant la programació, la direcció i la supervisió de la posada en marxa dels projectes educatius disposen d’una completa i clara regulació de les activitats que els centres desenvolupen en el marc dels seus plans d’acció tutorial (PAT), en les seues diferents programacions didàctiques o en les seues activitats per al desenvolupament integral de la seua personalitat, el seu desenvolupament integral, inclòs l’afectiu-sexual i emocional, i el coneixement i la integració dels principis de respecte per la diversitat són drets de l’alumnat que cursa estudis en el nostre sistema educatiu, i que, per tant, no poden ser conculcats ni trencats per l’interés particular de qualsevol organització, siga quina siga la seua ideologia.

Som conscients que encara queda camí per fer en matèria d’educació sexual en els centres, així com per garantir una educació en igualtat. En aquest sentit, se situa de manera nítida en contra d’actuacions que, com les referides prèviament, vulneren els drets a l’educació integral del nostre alumnat. Volem donar el nostre suport al professorat en l’exercici de la seua professió i cridem a la unitat de docents, famílies i estudiants en els centres educatius per garantir el dret a una educació en igualtat.

Per tot això, des de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública exigim una repulsa unànime contra totes aquelles organitzacions o partits polítics que avantposen el seu interés particular i reaccionari a l’interés superior del menor i el seu dret a l’educació, i sol·licitem reunions, per la via d’urgència amb la ministra d’Educació i Formació Professional en funcions, Isabel Celaá, i amb els diferents partits polítics de l’arc parlamentari.”

Finalment, STEPV demanarà reunions amb els responsables educatius valencians i amb els diversos partits polítics valencians per traslladar-los la seua preocupació davant aquest nou episodi d’assetjament al professorat i els drets de l’alumnat, al mateix temps que posa el seu servei jurídic a disposició dels centres i del professorat valencià.