Drets humans

STEPV insta als centres a concedir permisos al professorat que ha d’atendre els seus fill i filles per Covid

La manca d’un permís per als progenitors està generant nombroses consultes al Sindicat de com actuar

dimecres 26 gener 2022 18:49 h

L’increment de casos d’alumnat confinat a casa per Covid (com a positius o simplement com a contactes en l’aula d’un positiu) està provocant que moltes famílies hagen de fer front a la seua custòdia mentre treballen i no disposen d’un permís laboral per atendre’ls, reivindicat pel Sindicat des de l’inici de la pandèmia.

La llei del menor i el decret de permisos i llicències donen cobertura al docent que ha d’atendre el seu fill o filla confinada

En aquests casos han de recórrer a dies que no estan pensats per a aquestes situacions. En el cas d’educació, el professorat disposa de quatre dies a l’any (i només tres dels quals consecutius) per a justificar que no acudeixen al lloc de treball sense baixa laboral, però no és suficient en cas d’un confinament de més dies. Aquests dies estan pensats per situacions d’indisposició del docent però que no necessàriament generen una baixa laboral perquè en pocs dies el docent es recupera.
STEPV està rebent nombroses consultes d’equips directius i de professorat sobre la manera d’actuar en aquests casos per manca de normativa on acollir-se. El Sindicat entén que, per damunt de tot està l’atenció al menor, tal i com estableix la Llei Orgànica 1/1996, de 15 de gener, de Protecció Jurídica del Menor, que en el seu article 2 explicita:
«Todo menor tiene derecho a que su interés superior sea valorado y considerado como primordial en todas las acciones y decisiones que le conciernan, tanto en el ámbito público como privado. En la aplicación de la presente ley y demás normas que le afecten, así como en las medidas concernientes a los menores que adopten las instituciones, públicas o privadas, los Tribunales, o los órganos legislativos primará el interés superior de los mismos sobre cualquier otro interés legítimo que pudiera concurrir».
Per tant, el Sindicat interpreta que, si no es disposa de cap mitjà alternatiu, el treballador o treballadora té tot el dret a acollir-se al permís per Deure inexcusable regulat en el decret Decret 7/2008, de 25 de gener, del Consell, pel qual es regulen els permisos i llicències del personal docent no universitari, (Article 15, per obligacions que generen una responsabilitat d’ordre civil, social o administrativa), encara en vigor, per atendre’l mentre dura la situació de confinament. Altrament, la família està incomplint el deure de vetllar per l’atenció al menor.
El Sindicat agraeix al Conseller d’Educació que haja sol·licitat al Ministeri de Treball i al govern espanyol que s’articule aquest permís al conjunt dels treballadors i treballadores però li recorda que justament la setmana passada es va negociar en la Mesa Sectorial d’Educació la nova normativa de permisos i llicències per al professorat i la Conselleria no ha volgut acceptar la proposta d’un permís per a situacions Covid com les que ens estem trobant actualment.
Per tant, STEPV exigeix que la Conselleria rectifique i autoritze aquest permís al professorat i que convoque immediatament la reunió a la qual es va comprometre la setmana passada el Secretari Autonòmic d’Educació per a tractar, també, aquesta situació.
El Sindicat també s’ha posat en contacte amb la resta de sindicats presents en la Mesa Sectorial per a tractar aquesta qüestió i altres reivindicacions (baixada de ràtios, increment de professorat, millores en les condicions laborals, etc.) per a tractar-ho en una reunió pròximament.
Igualment, STEPV posa els seus serveis jurídics a disposició de les direccions dels centres per informar jurídicament sobre la concessió d’aquest permís i del professorat que puga tindre algun problema en l’atenció al seu fill o filla en cas de confinament per Covid si se li denega la petició d’atenció o se li descompta el sou per absència no justificada per manca de normativa que l’avale.

permisos i llicències