STEPV aconsegueix millores en el Decret de permisos i llicències del professorat

El recurs contenciós i la pressió del sindicat dona els seus fruits

Portada de la Guia de permisos i llicències del sindicat

divendres 10 novembre 2023 10:45 h

El passat mes de febrer, el sindicat va presentar un recurs contra el Decret 234/2022 de 30 de desembre, del Consell, pel qual es regulen les condicions de treball del personal docent no universitari funcionarial que depén de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, és a dir, contra la normativa que regula els permisos i llicències al professorat valencià.

STEPV celebra que s’hagen incorporat les esmenes aportades a la circular sobre permisos i llicències

En el nou decret, no es reconeixia la incapacitat temporal dins dels supòsits que donaven dret al gaudi dels dies en què aquesta coincidia amb el període de vacances, com si s’esmentaven altres supòsits en l’article 34 i, en conseqüència, no respectava la redacció de la Llei Valenciana de Funció Pública i l’EBEP, és per això que el sindicat va interposar l’esmentat recurs.
L’article 34 cita en el seu text original:
«34. Vacances
El personal docent gaudirà de les seues vacances anuals retribuïdes, necessàriament, en període no lectiu.
Quan les situacions de permís per naixement per a la mare biològica, adopció, guarda, acolliment o del progenitor diferent de la mare biològica, risc durant la lactància o risc durant l’embaràs, impedisquen iniciar el gaudi de les vacances en període no lectiu dins de l’any natural al qual corresponguen o una vegada començat el període vacacional, si aquest es veu interromput per sobrevindre una d’aquestes situacions, aquest període es podrà gaudir, sempre a continuació de la finalització d’aquestes situacions.»

L’administració ha reconegut el fet de no incloure la incapacitat temporal, és a dir, les baixes laborals, en aquest article com una omissió involuntària. En un escrit a la sala del contenciós administratiu cita: «el personal docent (com tot el personal al qual s’aplica l’EBEP), en el supòsit d’incapacitat temporal, té dret a gaudir de les vacances encara que haja finalitzat l’any natural, sempre que no hagen transcorregut divuit mesos a partir de final del final de l’any en què s’hagen originat».
És per això que el Sindicat va demanar a l’administració en la darrera mesa, que incloguera en les situacions que donen dret a gaudir les vacances a continuació del fet, la incapacitat temporal, tal com figura en la resta de supòsits.
A més, la Conselleria va publicar aquesta setmana la Circular 1/2023, després de la insistència i pressió del Sindicat, millorant el permís per accident, malaltia greu, hospitalització i intervenció quirúrgica del cònjuge, parella de fet o familiar, així com amb la introducció d’un nou permís parental de huit setmanes de durada a gaudir fins als huit anys del xiquet o xiqueta.
Aquestes millores i novetats, van ser introduïdes en el Reial Decret llei 5/2023, de 28 de juny, però encara no s’havien traslladat a la normativa autonòmica, impedint i restringint que les treballadores i treballadors pogueren gaudir-les. STEPV feia mesos que demandava a la Conselleria la seua implementació donat que en ser legislació bàsica i de rang superior aquesta havia de ser incorporada sense la necessitat de modificar el nostre decret, com finalment ha sigut.
També celebrem que en la redacció final de la circular s’ha incorporat l’esmena que va fer el Sindicat en la Mesa Sectorial, i que permet gaudir del nou permís parental en jornades laborals a temps parcial, com sí que recollia l l’EBEP.
Pots consultar la circular en aquest enllaç.

permisos i llicències