STEPV insisteix en la creació d’un grup de treball per a tractar l’orientació educativa

La Conselleria manté la proposta, aliena a les peticions sindicals

Manifestació pel manteniment dels SPES el passat 15 de maig a València

dijous 10 juny 2021 14:48 h

Aquest matí ha tingut lloc la Mesa Sectorial per a tractar l’ordre de creació de les Unitats Especialitzades d’Orientació (UEO) que contempla el Decret d’Orientació, recentment publicat i al qual STEPV ja va manifestar la seua oposició perquè suprimeix els Serveis Psicopedagògics Escolars (SPE).

El Sindicat critica les formes en què la Conselleria ha gestionat el model d’orientació del sistema educatiu valencià

El Sindicat ha demanat que s’aparque el decret i el seu desenvolupament i que es cree el grup de treball que vam demanar en gener. El fet que 24 de les 34 direccions dels SPES hagen dimitit (el 71%) és un fet insòlit i que hauria de fer reflexionar la Conselleria per la gravetat del tema. El Sindicat no pot negociar aquesta ordre com si no haguera passat res. És una situació anòmala que ha de fer replantejar la manera de fer les coses i encara estem a temps de reconduir la situació i valorar altres possibilitats com un model mixt, en què els centres d’infantil i primària tinguen personal d’orientació però alhora mantindre els SPE.
La Conselleria ha mantingut la seua postura respecte al model d’orientació que ha plantejat tot i que ha reconegut que ho ha fet de manena abrupta, però no ha acceptat la proposta de crear el grup de treball i estudiar possibles alternatives com la del model mixt que vam plantejar.
D’altra banda, el Sindicat ha criticat tota la gestió que s’està duent sobre el desplegament del decret: falta informació sobre les funcions que han de realitzar els docents de les UEO i el sistema de provisió de llocs d’aquestes unitats. La Conselleria ha informat que pròximament es convocaran les meses de negociació corresponents per a negociar aquestes normatives de desplegament del decret. Quant a la provisió dels llocs de les UEO han informat que el procediment previst inclourà una prova. El Sindicat és escèptic en què es puga a dur a terme eixe procediment vist el poc temps de què disposem per a fer-ho efectiu.
Quant a l’ordre a tractar en la Mesa Sectorial el Sindicat ha criticat que només es parla de les unitats dels centres i del nombre d’alumnat per a la dotació de la plantilla de les UEO però no es tenen en compte les característiques de l’alumnat (compensatòria, motòrics, etc.) o si hi ha aules CIL o UEEE. Això provocarà que es cree una gran diferència entre centres amb més necessitats i altres que no en tenen tantes per les característiques de l’alumnat i la plantilla serà la mateixa en ambdós casos o desequilibrada en altres casos.
I això no és un tema que es puga resoldre en una mesa sectorial, sense analitzar centre a centre i pensar bé quina plantilla necessiten. Però tampoc se soluciona suprimint els SPES perquè continuen sent necessaris. Sis UEO no resoldran la qüestió, perquè són clarament insuficients.
STEPV també ha criticat la retallada de personal d’Audició i Llenguatge que suposarà l’aplicació de tota aquests normativa i que les treballadores i treballadors socials no estan contemplats en cap lloc.
En definitiva, el Sindicat considera que no estem en condicions de negociar aquesta normativa i per tant, ha demanat la seua retirada i la creació del grup de treball sol·licitat per a estudiar amb més profunditat les necessitats de l’orientació educativa en el sistema educatiu.