Polítiques educatives

L’any del canvi de govern al País Valencià

STEPV fa balanç de l’any 2015

dimarts 29 desembre 2015 16:49 h

L’any 2015 començava amb l’anunci, per part de la Conselleria d’Educació, de noves retallades per al curs 2015/16. L’arranjament escolar de gener, l’últim del govern popular, continuava retallant en infantil i primària. En març, es tornaven a imposar unes noves plantilles de secundària per adequar-se a la LOMQE i, pocs mesos després, la Conselleria publicava un nou currículum de primària i secundària, també adaptat a la LOMQE, i anunciava que el curs començaria l’1 de setembre. Repetia, així, l’error del curs passat. Entremig, van tindre lloc les revàlides en primària, en aplicació, novament, de la llei Wert. La consellera Català s’obstinava en aplicar l’acord de professorat interí de 2013 en les oposicions de 2015, malgrat la sentència guanyada per STEPV que l’anul·lava. I malgrat els resultats electorals del 24 de maig que comportaven un canvi de govern, els partits del qual ja havien anunciat que derogarien l’acord en prendre possessió de la Conselleria d’Educació.

STEPV continuarà treballant en la mateixa línia que fins ara: independent i autònom, assembleari, al servei del professorat

Continua la mobilització: contra la LOMQE i l’acord de professorat interí
STEPV s’hi va oposar a totes aquestes mesures i va col·laborar amb la Trobada de Plataformes Comarcals en el boicot a les revàlides, que va ser seguit per nombroses famílies i docents en diversos centres d’educació primària, malgrat la campanya de repressió de la Conselleria d’Educació. La Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic convocava manifestacions en rebuig a la LOMQE a València i Alacant el 14 de novembre, finalment desconvocades en solidaritat amb les víctimes dels atemptats de París.
Quant al professorat interí, la lluita contra l’acord de 2013 també va centrar bona part de l’acció sindical de STEPV.  En febrer, STEPV, CPI (Coordinadora de Professorat Interí) i AFID (Associació de Funcionaris Interins Docents) convocaven una nova vaga en rebuig a l’acord. A finals de maig, amb les oposicions convocades, el Tribunal Superior de Justícia dictava una sentència en què donava la raó a STEPV en el recurs presentat contra l’acord. La sentència declarava nul l’acord de 2013, però la Conselleria continuava obstinada a aplicar-lo després de les oposicions de 2015. El nou govern sorgit de les eleccions del 24 de maig va aplicar la sentència només va prendre possessió de la Conselleria, en el mes de juliol. D’aquesta manera s’evitava la segona onada de rebaremacions –la primera va ser en 2013- que haguera afectat totes les especialitats del cos de mestres i dels cossos de secundària convocades en les oposicions.
L’aplicació de la sentència guanyada per STEPV va suposar el retorn a l’ordenació de les borses segons l’acord de 2010, en què el professorat interí amb serveis prestats manté el lloc de treball, independentment del resultat de les oposicions. D’aquesta manera es manté l’estabilitat d’aquests docents i es posava fi a una lluita intensa de dos anys contra un acord injust que dividia el col·lectiu de professorat interí.
A finals de novembre, el nou equip de la Conselleria d’Educació plantejava als sindicats la necessitat d’acordar una addenda a l’acord de 2010 que millorara el procediment de cobertura de les places de difícil provisió i, alhora, que reduira els 10 dies lectius que el RD-Llei 14/2012 obliga a passar per cobrir substitucions. STEPV va presentar una sèrie de propostes que van millorar l’addenda proposada inicialment per la Conselleria i va signar l’addenda el 4 de desembre, després de consultar el professorat interí.
Per contra, el Sindicat no ha acceptat l’oferta pública d’ocupació proposada per la Conselleria i l’ha condicionat a un pla d’estabilitat del professorat interí i a un accés diferenciat per tal de garantir-ne l’estabilitat en el sistema educatiu.
Canvi de govern
L’any 2015 ha estat l’any del canvi de govern en la Generalitat Valenciana i, ara mateix, de la incertesa sobre el govern que es configurarà -o no- a les Corts espanyoles i, per tant, de la continuació -o no- de la LOMQE i de les retallades en educació en l’àmbit estatal.
Amb el canvi de govern al País Valencià, en les primeres meses sectorials del mes de juliol, es van recuperar unitats en determinats centres, es va aplicar la sentència que recupera l’acord de professorat interí de 2010, es va retardar l’inici de curs i es van modificar alguns aspectes dels decrets de currículum que desenvolupen la LOMQE.
STEPV va aplaudir aquestes mesures del nou govern, que formaven part de les reivindicacions del Sindicat. Però n’ha criticat d’altres, per la precipitació i la manca de diàleg en la manera de dur-les a terme: incorporació d’alumnat de 2 anys als col·legis d’infantil i primària, la primavera educativa, i la supressió de les comissions de serveis en els conservatoris superiors de música, entre d’altres. Totes aquestes mesures es van dur a terme sense consultar els sindicats i la comunitat educativa fins que ja s’estaven aplicant. Igualment, va passar amb Xarxa Llibres.
Propostes de STEPV al nou conseller
En octubre, una delegació de STEPV es reunia amb el nou Conseller d’Educació, Vicent Marzà, i li traslladava les propostes de temes per a negociar durant la legislatura en els tres sectors educatius: pública no universitària, privada i universitats. Les propostes se centraven, bàsicament, en revertir les retallades que durant cinc anys havia aplicat el govern anterior (ràtios, retribucions, empitjorament de les condicions laborals del professorat, etc.), la no aplicació de la LOMQE, una nova normativa de plurilingüisme i l’impuls del valencià a l’ensenyament, la millora de les infraestructures dels centres i la construcció de nous centres educatius, l’aturada dels processos de privatització, l’impuls de les universitats públiques i la millora de les condicions laborals del professorat de concertada.
Algunes d’aquestes propostes ja s’han dut a terme, com l’aturada dels Centres d’Iniciativa Social (cessió de sòl públic per a la construcció de centres concertats), o la reducció de les ràtios, tot i que de manera tímida, des del punt de vista de STEPV, ja que només es redueixen en determinats cursos (infantil 3 anys, primer d’ESO, primer de Batxillerat, FP i alguns cursos d’EOI), però no en la resta. Per això STEPV va proposar un pacte de legislatura per a reduir les ràtios progressivament durant aquests quatre anys, una proposta que reiterarà el Sindicat en futures negociacions.
Durant el present curs 2015/16 es negociaran molts temes importants per al professorat i el sistema educatiu, com les plantilles, els reglaments orgànics i funcionals de les diferents etapes educatives, la jornada escolar, l’educació plurilingüe, mesures d’atenció a la diversitat, etc.
STEPV espera que la negociació d’aquests temes servisca per a revertir les retallades en educació i sentar les bases d’un ensenyament públic de qualitat, inclusiu, democràtic, laic, gratuït i en valencià. El Sindicat treballarà en aquesta línia i consultarà, com sempre, el professorat per avalar o no les propostes que plantege l’administració.
Per al Sindicat, que afronta aquesta legislatura amb la majoria absoluta en la Mesa Sectorial per primera vegada i amb un creixement important de representació en les universitats valencianes, la presa de decisions i l’assoliment d’acords amb l’administració passa necessàriament per la participació i l’aval del professorat en la presa d’aquestes decisions.
Crítiques a altres actuacions del govern: RTVV, requisit lingüístic en la funció pública, llei de participació institucional
Més enllà de l’àmbit educatiu, Intersindical Valenciana, de la qual forma part STEPV, ha criticat una sèrie d’actuacions del nou govern en matèries que ens afecten com a treballadors i treballadores de l’àmbit públic, com a ciutadans i ciutadanes i com a sindicat.
Ens referim a la manca d’exigència del requisit lingüístic en les oposicions a la funció pública (exceptuant l’àmbit docent), al retard en la reobertura de Radio Televisió Valenciana i de la recuperació de les emissions de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de l’homònima a les Illes Balears, i de la Llei de participació institucional, que ha servit per a finançar els sindicats CCOO i UGT i la patronal.
Aquestes actuacions han estat durament criticades per Intersindical Valenciana, que esperava del nou govern un comportament diferent davant d’aquestes qüestions, ja que no representen el canvi desitjat en la concepció d’una nova forma de fer política, tan airejada en les campanyes electorals i en les crítiques dels partits que actualment governen a l’anterior Consell del Partit Popular.
A casa nostra: XII Congrés de STEPV
L’any 2015 també ha estat un any congressual per a STEPV. En juny, el Sindicat celebrava el seu XII Congrés a Elda, un congrés marcat pel nou repte de canvi de govern fruit dels resultats electorals del 24 de maig.
El Congrés aprovava per una aclaparadora majoria la ponència de política sindical que ha d’orientar l’activitat del Sindicat en totes les àrees i àmbits de STEPV en els pròxims quatre anys i elegia, també per una amplíssima majoria, el nou Secretariat Nacional, que ha d’aplicar les orientacions acordades pel Congrés i dirigir el Sindicat en el nou repte que es planteja en aquesta legislatura de canvi de govern.
En aquest repte, STEPV continuarà treballant en la mateixa línia que fins ara. Un Sindicat de classe, independent i autònom, assembleari, al servei del professorat i de les necessitats de la comunitat educativa, reivindicatiu i combatiu.

balanç any