Llengua

STEPV participarà en Jornades sobre les “Llengües assetjades” a Sitges

El Sindicat participarà en les Jornades organitzades pel sindicat USTEC-STES. En els darrers anys, diferents sindicats de l’ensenyament de les nacions de l’Estat espanyol on s’usen llengües minoritzades s’han anat reunint per tractar sobre aspectes relacionats amb aquestes llengües i l’ensenyament.

dimarts 10 gener 2017 13:50 h

El 13 i 14 de gener, el palau Maricel de Sitges acollirà unes jornades organitzades per la USTEC-STEs, que, amb el títol “Llengües assetjades”, se centraran en les propostes de trilingüisme que s’han impulsat o es volen impulsar des de diferents governs. A més de la participació de l’STEPV, també ho faran STEi de les Illes, STEG de Galícia, SUATEA d’Astúries i STEILAS d’Euskal Herria.

Per als sindicats participants, el model “trilingüista” utilitza el prestigi social de l’anglès com a veritable cavall de Troia que amaga el propòsit del retorn del castellà com a llengua vehicular i l’arraconament de les llegües minoritzades a les aules i, més greu encara, com a llengua de convivència i relació als centres educatius. Al País Valencià es va patir aquesta política contrària al valencià com llengua vehicular de l’ensenyament amb l’aprovació del decret de plurilingüisme per part del govern del Partit Popular.

Disabte 14, a les 11:30, hi haurà una sessió oberta en què els representants dels sindicats d’ensenyament de Catalunya, Astúries, Galícia, el País Basc, el País València i les Illes explicaran la seva situació en relació al trilingüísme i la pervivència de la llengua pròpia. Al final d’aquesta sessió farà la lectura del document final.

PROGRAMA DE LES JORNADES

DIVENDRES 13 (TARDA)

18:30h Presentació de benvinguda i agraïments.

19:00h Ponència: Les classes populars i la pervivència de la llengua. Posteriorment, Taula Rodona amb Antoni Tortajada, periodista i historiador, Magí Sunyer, filòleg i professor de la URV, i Narcís Iglesias, lingüista i professor de la UdG.

DISSABTE 14 (MATÍ)

9:00h - 11:00h. Sessió de treball intern amb els companys i companyes dels STEs sobre les diverses situacions d’assetjament lingüístic a cada territori.

11:00h - 11:30h Pausa.

11: 30h - 13:00h Sessió oberta al públic en què cada territori explicarà la seva situació en relació al trilingüísme i la pervivència de la llengua pròpia. Lectura del document final.

DISSABTE 14 (TARDA)

16:00h - 18:00h Ponència: Una panoràmica del que els estats europeus han acceptat per a les seves llengües a la Carta Europea de Llengües Regionals o Minoritàries, en el benentès que la realitat pot ser tota altra…, a càrrec del professor Lluís de Yzaguirre i Maura, lingüista i professor de la UPF. Col·loqui posterior.

18:15h - 19:00h Intervenció del Col·lectiu Joan Oliver (professors de Llengua catalana) per explicar la problemàtica de la Literatura a ESO i Batxillerat, a càrrec de Francesc Foguet, professor de la UAB, i Joan Melcion, professor de Secundària.