Dret a l’educació

STEPV, Intersindical i la Plataforma TEA reclamen la regulació de l’assistent personal en educació

Les tres entitats reclamen el compliment i desenvolupament de les normatives que regulen la inclusió de les persones amb diversitat funcional

Membres de la Plataforma TEA, de STEPV i d'Intersindical Valenciana

divendres 15 novembre 2019 13:38 h

Arran del cas de l’assistent personal d’un alumne amb autisme que no va poder accedir a un centre educatiu el passat mes de setembre, STEPV i Intersindical Inclusiva han estat fent gestions en la Conselleria d’Educació per a tractar aquest problema i demanar un protocol que regule la participació d’aquest agent extern, als centres educatius. També s’ha treballat en coordinació amb la Plataforma en Defensa de les persones amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista).

D’aquesta manera, el Sindicat s’ha reunit amb la Directora General d’Educació Inclusiva per abordar la qüestió i sol·licitar la regulació d’aquest personal extern al centre educatiu de manera que no tinga problemes a l’hora d’exercir la seua funció d’acompanyament a l’alumnat amb TEA per tal de garantir la seua inclusió educativa, tal i com la pròpia normativa de les conselleries d’Igualtat i Polítiques Inclusives i d’Educació reconeix.
Així, el Decret i l’Ordre d’Inclusió Educativa de la Conselleria d’Educació es fan ressó de la necessitat d’organitzar la col·laboració i coordinació entre els diferents agents que intervenen en els diferents àmbits, per donar resposta a la inclusió. Un d’aquest agents externs serien els assistents personals.
Ara bé, no s’ha concretat encara com s’integra l’assistent personal en un centre educatiu. És per això que STEPV, Intersindical Valenciana i la Plataforma de defensa de les persones amb TEA proposen que:
- La figura de l’assistent personal, entés com a agent extern que contribueix a la inclusió educativa de l’alumnat al qual atén, ha de tindre un encaix en el centre educatiu, sense substituir en cap cas el personal educador del centre.
- Les administracions educatives desenvolupen les instruccions o protocols concrets necessaris perquè aquestes demandes es duguen a la pràctica.
- La coordinació de les diferents administracions, tal com marca la normativa, per a posar en marxa aquests protocols. Per a això demanem la creació d’una mesa conjunta de caràcter tècnic que pose en marxa aquest protocol durant el present curs. I que aquests avanços puguen reflectir-se en les instruccions d’inici del curs 2020/21.
Considerem, en fi, des de STEPV, Intersindical Valenciana i la Plataforma que el més important és atendre les necessitats de les persones i dotar-los del suport que requereixen per aconseguir una inclusió real.
Les administracions, les competències o fins i tot els models i dissenys de polítiques públiques han d’estar al servei d’aquestes necessitats i no al contrari. Exigim que les normatives no siguen només bones paraules sinó fets que transformen la vida de la gent i avancen en aquests ideals d’igualtat, apoderament i inclusió.

inclusió educativa