Jornada Escolar

STEPV continua exigint millores en la normativa per facilitar l’adopció de la jornada continuada

El Sindicat rebutja les modificacions proposades per la Conselleria ja que entrebanquen encara més l’adopció d’aquest model consolidat en més del 50% dels centres educatius valencians

Delegació de STEPV en la Mesa Sectorial sobre jornada continua

dijous 16 novembre 2017 16:30 h

Aquest matí la Mesa Sectorial d’Educació ha tractat la modificació de l’Ordre 25/2016, de 13 de juny, per la qual es regulen les condicions i el procediment de sol•licitud i d’autorització d’un pla específic d’organització de la jornada escolar en els centres sostinguts amb fons públics de segon cicle d’Educació Infantil, Educació Primària i Educació Especial de la Comunitat Valenciana, la coneguda com a ordre de jornada contínua.

Conselleria està treballant fòrmules per a garantir la gratuïtat de l’ensenyament

STEPV ha insistit en la necessitat d’introduir canvis per a facilitar l’adopció del model de jornada continuada, ja que les modificacions de l’ordre proposades per l’administració dificulta encara més l’adopció d’aquest model.
Per això, el Sindicat ha rebutjat la modificació de l’article 2 que substitueix la referència a la gratuïtat de les activitats extraescolars per “sense ànim de lucre” ja que obri la porta al pagament d’aquestes activitats per part de l’alumnat i les famílies i a la discriminació de l’alumnat sense recursos. En eixe sentit, el Sindicat ha exigit el finançament de les activitats extraescolars per part de l’administració per a garantir-ne la gratuïtat.
El Director General de Política Educativa, Jaume Fullana, ha explicat que s’estan treballant fòrmules per a garantir la gratuïtat de l’ensenyament, no pensant només en aquesta ordre sinó en el conjunt del sistema.
També en l’article 2, es modifica la referència als participants en la votació de les famílies. Es canvia el “55% dels vots favorables del cens” pel “55% dels vots favorables de la totalitat dels vots possibles”. La Conselleria ha aclarit que es modifica per resoldre la disfunció que les famílies monoparentals poden votar per dos, de manera que no es compleix el requisit del cens. Així i tot, STEPV ha tornat a exigir que es retire i que siga sobre el total dels vots i no sobre el cens o els votants possibles.
A més, el Sindicat ha insistit en la necessitat de regular l’ordre per a tindre en compte les singularitats dels centres (educació especial, centres rurals agrupats, centres incomplets, etc.) que ara mateix es troben desemparats normativament per acollir-se al model de jornada continua o, encara pitjor, els condicionaments marcats en la normativa ho fan quasi impossible. També ha reclamat la necessitat d’explicitar l’atenció a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu dins de tota la jornada escolar per a garantir la tranquil•litat a les famílies corresponents i que puguen optar per aquest model, a la qual cosa el Director General ha respost que el personal educador ha d’estar durant tota la jornada escolar.
El Sindicat ha exigit una modificació de la norma per a reduir les tasques burocràtiques a l’hora de la renovació d’aquest tipus de jornada, una vegada finalitzat el període de 3 anys autoritzat mitjançant el Consell Escolar de cada centre, i no haver d’encetar el procediment de nou, al qual hem rebut resposta negativa.
També considerem que la modificació proposada per Conselleria de fer que el resultat negatiu no siga revisable fins als 3 anys és clarament una discriminació respecte a la jornada partida que no té cap condicionant al respecte. Els centres en jornada continuada constantment estan sotmesos a la revisió, avaluació i possible revocació de la mateixa, mentre que en la jornada partida no serà possible dins dels 3 anys següents fer cap tipus de revisió. Exigim igualtat en la supervisió i avaluació dels centres independentment del tipus de jornada que desenvolupen.
Per finalitzar, el Sindicat també ha demanat la publicació de l’actualització de l’Informe sobre Jornada Escolar publicat per la Conselleria d’Educació que fa, entre altres, una anàlisi de les dades acadèmiques des del curs 2013/14 fins 2015/16 als centres on es desenvolupa la jornada contínua. Destaquem que els resultats acadèmics en aquests centres són d’una millora de 0’3 punts per damunt de la mitjana, encara que també s’especifica que aquesta millora de 3 dècimes tampoc resulta molt significativa (apartat 4, pàgina 5 del mateix informe). Altres informacions reflectides en aquest Informe són la reducció de l’absentisme i la millora de la convivència escolar en aquests centres.
És així com no s’entén que no s’avance més per a facilitar-ne l’adopció d’aquest model.
Informe Sobre la Jornada Escolar de la Conselleria d’Educació (cursos escolars 2013-2014, 2014-2015 o 2015-2016)