Meses de negociació

STEPV aconsegueix millorar el ROF de les Escoles Oficials d’Idiomes

El Sindicat ha treballat conjuntament amb el professorat i equips directius per millorar el document

divendres 31 maig 2013 08:37 h

Dijous 30 de maig es va celebrar la Mesa Sectorial que ha tancat la negociació sobre la nova ordre d’organització i funcionament d’Escoles Oficials d’Idiomes, després de tres setmanes de negociacions. Durant la negociació, el sindicat ha celebrat dues assemblees (una d’elles multitudinària) en les quals el professorat i equips directius de tot el País Valencià ha participat activament en l’elaboració de les propostes i esmenes que STEPV ha presentat en les meses. En el document que finalment serà publicat, la Conselleria ha acceptat moltes de les propostes del sindicat, entre elles dues de les que més preocupaven al professorat: respectar la configuració de l’horari lectiu setmanal, i eliminar la Fitxa Individual de Seguiment.

La Conselleria ha de realitzar una inversió seriosa en infraestructures i crear els centres suficients

Pel que fa a l’horari, la intenció inicial de la Conselleria era fer un canvi per donar cabuda permanent a l’augment d’hores lectives del RD-L 14/2012. La proposta, tal i com estava plantejada, reestructurava les 20 hores lectives de manera que cada docent tenia 5 grups d’ensenyament reglat. Aquesta opció, a banda de crear greus problemes organitzatius en els centres (que en molts casos estan saturats i mancats d’espais), representava una merma substancial de les condicions laborals del professorat, merma que aniria en clar detriment de la qualitat de l’ensenyament.
Cal recordar que el País Valencià és la segona comunitat autònoma de l’Estat Espanyol en número d’alumnat matriculat en Escoles Oficials d’Idiomes (en 2012: 55.698 de 421.941), a pesar de tindre només 17 centres-seu del total de 312 de l’Estat. Les xifres de matrícula oficial que tenim són fruit de les ràtios elevades, només superades per les de Canàries. La solució per donar resposta a la gran demanda de la ciutadania no ha de ser a costa ni de la qualitat de l’ensenyament ni de les condicions laborals del professorat: la Conselleria ha de realitzar una inversió seriosa en infraestructures i crear els centres suficients.
Amb la configuració horària establerta per la nova ordre, es podran crear, en tots els idiomes i en totes les Escoles, nous grups de 2 hores setmanals (que podran ser de conversa, de destreses específiques, de reciclatge, etc). Aquestos nous grups representaran una millora substancial en l’oferta que es confeccionarà en les EOI, ja que es podran diversificar i ampliar segons el context específic de cada llengua, i estaran oberts a la ciutadania.
Des del STEPV, continuarem reclamant un mapa escolar d’EOI que done resposta a les necessitats de la societat valenciana, ja que l’ensenyament de llengües és un dret que no ha d’estar restringit a aquelles persones que puguen pagar-se una acadèmia privada. Les Escoles Oficials d’Idiomes són una institució pública que duu més de 100 anys contribuint a la formació inicial i permanent en llengües, i que, per tant, hauria de tindre tots els recursos necessaris per complir la seua funció.

rof mesa sectorial eoi