Plurilingüisme

L’ordre que regula el projecte lingüístic ataca l’ensenyament en valencià, novament

STEPV ha demanat la retirada de l’esborrany i ha anunciat que presentarà recurs si es publica

Representants sindicals i d'Escola Valenciana en la Mesa Tècnica d'avui

dimecres 19 febrer 2014 15:21 h

Aquest matí ha tingut lloc una Mesa Tècnica per a tractar la proposta d’ordre que regularà l’autorització del projecte lingüístic (plurilingüisme) en els centres educatius, en desplegament del Decret de Plurilingüisme, dos anys més tard de la seua publicació.

STEPV demana que es deixe els centres educatius en pau de noves càrregues burocràtiques i de conflictes estèrils

El projecte d'ordre estableix que cal determinar la llengua base del centre educatiu, que pot ser valencià o castellà, o les dues en cas de tindre dos programes plurilingües en cada una de les llengües oficials (Programa Plurilingüe d'Ensenyament en Valencià o Programa Plurilingüe d'Ensenyament en Castellà, PPEV i PPEC respectivament). Serà l'administració la que autoritzarà la llengua base i el projecte lingüístic.
Per a determinar la llengua base en els centres públics caldrà tindre en compte el resultat de la competència lingüística de l'alumnat en l'última avaluació de diagnòstic. També les places escolars en les diferents llengües de la localitat o districte, i el resultat d'una consulta als pares i mares de l'alumnat d'Infantil, Primària, ESO i Batxillerat, que no serà vinculant.
En cas que hi haja famílies que no obtinguen plaça en la llengua base sol·licitada, es tindrà en compte les places en centres sostinguts amb fons públics (públics i concertats) en l'entorn del centre.
En canvi, en els centres privats, la determinació de la llengua base és competència de la titularitat. I prou.
En la seua intervenció, STEPV ha recordat les dades sobre l'ensenyament en valencià que, després de més de 30 anys d'aplicació de la Llei d'Ús i Ensenyament en Valencià, només representa el 30% de l'ensenyament, pels entrebancs constants que ha posat el govern valencià per a autoritzar línies en valencià (només cal recordar les tres sentències guanyades per centres educatius l'any passat per poder aplicar un programa en valencià).
A més, la xarxa pública escolaritza el 94% de l'ensenyament en valencià mentre que la concertada només el 6%. Aquestes dades són importants recordar-les perquè evidencien un desequilibri que ni el decret de plurilingüisme i l'actual ordre tenen en compte, perquè parteixen de la premissa falsa que el valencià ja està plenament normalitzat en la societat valenciana.
STEPV també ha recordat que el Decret de Plurilingüisme no parla de la llengua base “del centre”, sinó “del programa lingüístic”. Determinar la llengua base d'un centre educatiu no és el mateix que del programa, perquè pot condicionar la llengua d'ús habitual en el centre educatiu. Això és antiestaturari i atempta també contra la LUEV i el propi decret de plurilingüisme.
D'altra banda, el Sindicat també ha manifestat el seu desacord en què les proves de diagnòstic siguen un criteri per a determinar la llengua base, ja que només es produeixen en un curs i, per tant, no són representatives del conjunt del centre. A més, es facilita a les famílies que no tenen plaça en la llengua base sol·licitada una plaça en altres centres de l'entorn. Però si tenim en compte el percentatge de centres que oferten programes en valencià (30%), respecte als que l'oferten en castellà (70%), és molt difícil garantir una plaça en valencià als pares i mares que es queden sense plaça en el seu centre, mentre que a l'inrevés no hi haurà cap problema, tant en centres públics com en concertats, que oferten de forma majoritària ensenyament en castellà. D'aquesta manera, la llibertat d'elecció de llengua per part dels pares i mares és falsa quant a l'ensenyament en valencià però no en el cas del castellà.
Quant a la consulta, que es realitzarà en totes les etapes educatives als pares i mares (fins i tot a alumnat de secundària i batxillerat), el Sindicat considera que contribuirà a crear conflictes entre pares i mares i professorat on no n'hi havia. A més, es podran realitzar cada quatre anys, amb la qual cosa es conflictivitzarà permanentment un aspecte tan delicat com la determinació de la llengua base del programes. I tot això passarà en els centres públics, mentre que els concertats queden exempts de tot aquest procediment.
És per tot això que STEPV ha sol·licitat la retirada del document i que es deixe els centres educatius en pau de noves càrregues burocràtiques i de conflictes estèrils que només conduiran a dificultar l'avanç de l'ensenyament en valencià. El Sindicat ha anunciat que, si es manté l'actual esborrany i es publica en el DOCV presentarà el recurs corresponent perquè entenem que vulnera la legislació vigent.
A la Mesa, STEPV ha acudit amb una delegació d'Escola Valenciana, entitat amb la qual el Sindicat col·labora en els aspectes que afecten l'ensenyament en valencià.