Meses de negociació

La Conselleria enviarà una nova carta als centres aclarint l’horari d’orientació

Així ha informat la Directora General d’Inclusió en la Mesa Sectorial d’Educació d’aquest matí

dimarts 28 setembre 2021 16:59 h

STEPV va sol·licitar una Mesa Sectorial urgent en la Junta de Portaveus el passat 17 de setembre per abordar la situació del professorat d’Orientació Educativa en CEIP i CEE. Aquesta mesa ha tingut lloc aquest matí.

STEPV convocarà assemblea pròximament per a informar de la Mesa

El Sindicat ha proposat abordar 5 punts sobre la situació d’aquest personal:
1.- Tasques i funcions
El professorat d’orientació té unes tasques i unes funcions diferents de la resta dels i les mestres i de professorat, per tant, hem de tindre en consideració per a què volem aquest professorat en els centres educatius.
Per tant, és fonamental que aclarim aquesta qüestió en primer lloc. El sindicat considera que la funció d’aquest personal ha de ser afavorir la inclusió educativa i no cobrir funcions que no li són pròpies, per la falta de professorat als centres d’infantil i primària o CEE.
2.- Horaris
Hem passat de la flexibilitat horària en els SPE o en els IES a un horari molt rígid que els impedeix desenvolupar al màxim les seues funcions. Les 5 hores setmanals de còmput mensual, que ofereixen eixa flexibilitat en els IES, ara estan compactades els divendres de matí per a les reunions de coordinació en zona i altres tasques.
Per tant, cal recuperar la flexibilitat d’eixes hores de còmput mensual que tenim en secundària també per al professorat que treballa en CEIP i CEE.
Els patis són lectius en infantil i primària i segons les instruccions de la DG d’inclusió, el professorat d’orientació també entra en la roda del patí. En secundària, aquestes són hores complementàries però ací són hores lectives. Si el personal orientador ha de fer un seguiment a determinat alumnat o a un grup en l’hora del pati, que s’acorde d’aquesta manera, però segons les instruccions de Conselleria han d’entrar en la roda per “cuidar el pati” com qualsevol altre docent del centre, quan aquesta no hauria de ser una tasca lectiva d’orientació i suposa restar hores de dedicació a la funció que realment haurien de desenvolupar.
Tampoc hi ha horari per als claustres o avaluacions, per exemple. Cal introduir-lo en el seu horari explícitament, en les 5 hores de còmput mensual.
Així mateix, caldria revisar quines tasques són de còmput setmanal i quines de còmput mensual, si volem que realment es puguen fer totes les tasques assignades.
3.- Formació
Es troba a faltar temps i espai per a formar-se davant les necessitats que van trobant en la seua pràctica professional, des d’un punt de vista multiprofessional, ja que la formació en centres no s’ajusta a les necessitats que té el professorat d’orientació, per les seues funcions tan específiques.
La solució pot ser fer formació en l’orientació de zona, però no tenim cap regulació sobre aquesta qüestió i caldria abordar-ho. I tenint en compte que també és un espai on està el professorat d’orientació en IES caldria implementar-ho.
4.- Condicions laborals
El professorat d’orientació en CEIP i CEE no pot ser cap de departament perquè no existeix eixa figura a aquests centres. Això és un greuge comparatiu perquè l’orientació en IES sí que pot optar a la caporalia de departament i a altres càrrecs unipersonals. De cara a un concurs de trasllats perden drets. En els concursos autonòmics potser podem buscar formes de compensació, però en els estatals no. El sindicat ha demanat abordar aquesta situació.
També demanem un descompte horari per a la persona que exercisca la coordinació de l’agrupació de zona.
Cal també donar instruccions clares sobre les indemnitzacions per raó de desplaçament, assegurança en cas d’accident in itinere, etc.
5.- Horaris en FPA i PTFP en CEE i professorat d’ESO a CEIP amb primer cicle.
La problemàtica del professorat d’orientació ha arribat a altres col·lectius de secundària (professorat d’FPA i PTFP en CEE i professorat d’ESO a CEIP amb primer cicle) que tenen la mateixa problemàtica quant a l’horari, que reclamen també que es tracte la seua situació, especialment quant als horaris:.
Volem abordar també aquestes situacions i buscar solucions per ajustar els seus horaris als de secundària.
Respostes de Conselleria
Sobre l’horari: la Conselleria ha insistit en què tot el professorat ha de fer 30 hores de dedicació per als centres però s’han mostrat favorables a enviar unes noves instruccions a les direccions dels centres per aclarir l’horari del professorat, que inclourà flexibilitat en els horaris i indicacions de quines tasques no els correspon fer (coordinacions de cicle, roda de substitucions de professorat, reforços, etc.). Encara així ha insistit en el fet que l’horari ha de ser el mateix que el del centre.
STEPV ha demanat que aquestes instruccions s’envien als sindicats per a revisar-les abans d’enviar-les a les direccions i ha insistit en què les pròpies instruccions d’inici de curs apunten al fet que l’horari d’aquest personal s’ajuste al del centre, fet que no vol dir que haja de ser exactament el mateix, donades les funcions que tenen assignades.
Sobre l’horari del pati han insistit en la necessitat que el professorat d’orientació cobrisca els patis, però STEPV ha replicat en la necessitat de regular millor les tasques que han de fer en aquest horari.
No s’han pronunciat sobre l’horari del professorat en FPA i PTFP en CEE i professorat d’ESO a CEIP amb primer cicle.
Sobre la formació: la Conselleria considera suficient la formació en centres i la que ofereix i oferirà els CEFIRE.
Sobre materials: també han informat que estan preparant lots de materials per a enviar a les agrupacions de zona, a les UEO i als centres de recursos, en funció del tipus de proves.
Sobre les condicions laborals: la Conselleria considera que no han variat les seues condicions laborals, tot i que no s’ha tancat a revisar algunes qüestions que puguen afectar el concurs de trasllats.
STEPV fa una valoració parcialment positiva de la reunió perquè ha servit per fer arribar a la Conselleria les disfuncions de l’aplicació d’aquest nou model, d’una forma precipitada i sense haver negociat en condicions amb els sindicats tots aquests aspectes referits i s’enviaran uns aclariments als centres sobre l’horari i tasques d’aquest professorat (esperem que els sindicats els puguem revisar prèviament i fer aportacions) . Però per altra banda, el Sindicat considera que la Conselleria manté uns posicionaments tancats respecte a les condicions laborals o a les possibilitats de formació del professorat d’orientació i ha demanat més reunions per anar analitzant les disfuncions que es puguen trobar en l’aplicació d’aquest nou model d’orientació.
El Sindicat convocarà assemblea pròximament per a informar al col·lectiu.

Maria Calatayud Nieto

29 setembre 2021 / 20:40 h

Hola! No s’ha parlat res de la roda de guàrdies de les extraescolar a les vesprades?