Meses de negociació

La Conselleria ajorna la negociació del decret d’orientació a dijous que ve

STEPV ha demanat la retirada del document i la convocatòria d’un grup de treball per abordar globalment l’educació inclusiva

Protesta de l'SPE de Gandia aquest matí, entre moltes altres que han tingut lloc avui

dijous 21 gener 2021 14:40 h

La Conselleria va incloure dilluns un nou punt en l’ordre del dia de la Mesa Sectorial d’aquest matí per a tractar un decret d’orientació que suprimeix els actuals SPEs (Serveis Psicopedagògics Escolars).

La proposta de la Conselleria ha generat indignació entre els i les professionals dels SPES, ja que un canvi tan radical de model no ha estat abordar amb la tranquil·litat que es requereix ni amb un treball previ de consulta, debat i consens amb el sector. Aquest decret ni tan sols estava contemplat en el calendari de negociació proposat per la Conselleria d’Educació en la Junta de Portaveus del passat 4 de desembre, fet que també ha generat indignació en STEPV ja que no és una normativa de tràmit sinó que canvia radicalment la concepció que des de sempre ha defensat el Sindicat de l’atenció psicopedagògica als centres educatius.
Per això, STEPV ha demanat la retirada del decret (no que es negocie la setmana que ve) i la convocatòria d’un grup de treball per abordar la millora de l’atenció educativa, reforçar els SPES (no desmantellar-los), analitzar les necessitats de plantilla dels centres docents per millorar l’educació inclusiva i també quina és la formació necessària per al professorat.
El Sindicat entén que per garantir una educació inclusiva no s’ha de desmantellar els SPES, sinó precisament tot el contrari, reforçar-los amb la plantilla i els mitjans necessaris. Igualment la plantilla dels centres educatius també s’ha de veure reforçada però no a costa dels SPES sinó a més a més.
STEPV ha convocat una assemblea del sector aquesta vesprada, com a continuació de la convocada ahir, per explicar la Mesa Sectorial d’aquest matí i acordar les accions necessàries per defensar l’actual model d’SPES.
D’altra banda, també s’ha negociat aquest matí la regulació de la fase de pràctiques de la inspecció educativa, en la qual STEPV ha insistit en la necessitat que es mantinga l’abonament de tots els complements salarials de la inspecció en pràctiques (com de la resta de cossos docents). També s’ha negociat la normativa de selecció de direccions, que és la primera normativa que s’ha d’ajustar a la nova llei educativa, la LOMLOE, que ja està en vigor.
STEPV ha reivindicat la necessitat de fer d’aquest procediment un sistema més democràtic on es prioritze la gestió des dels centres. En aquest sentit ha celebrat l’aplicació de les modificacions de la LOMLOE i l’augment de la proporció de la comunitat educativa en la comissió de selecció, tot i que considera considerant que la selecció de les direccions hauria de recaure en els centres educatius i no de comissions amb personal extern. També ha demanat l’eliminació de la formació de la funció directiva com a requisit i puntuar-lo com a mèrit, tot i que la Conselleria finalment mantindrà aquesta formació com a requisit.
En el torn obert STEPV ha exigit que la Conselleria actue immediatament per a reforçar la seguretat als centres educatius, ja que estan al límit per la quantitat de baixes, tant de professorat i d’alumnat que dia rere dia s’incrementa. De la mateixa manera, STEPV ha manifestat la seua decepció pel resultat del Fòrum Educatiu, ja que la Conselleria no es va comprometre a implementar cap mesura. Només va respondre dubtes plantejats per les organitzacions de la comunitat educativa però cap compromís en res més. El Sindicat ha informat que l’alumnat està convocant mobilitzacions, com la d’avui mateix, perquè la situació és insostenible i el professorat no aguantarà molt més aquesta situació.
També s’ha insistit en què no es convoquen oposicions enguany, encara més davant l’empitjorament de la situació de la pandèmia (la Conselleria manté les oposicions com estan previstes); s’han demanat solucions per a les persones amb diversitat funcional que estan tenint problemes amb les adaptacions de les proves; que s’aborde la situació del professorat tècnic de FP després de l’aprovació de la LOMLOE (s’abordarà quan el Ministeri ho regule); que es convoque la Comissió de Seguiment de l’Acord de Professorat Interí per tractar, entre d’altres, la capacitat de tutela de les investigacions en els ensenyaments artístics (es convocarà abans del 15 de febrer); també la convocatòria del grup de treball sobre les oposicions de 2016 i 2018 (també serà prompte); el traspàs de gestió i manteniment dels centres de l’ISEA i la seua classificació (temes en els que Conselleria està treballant). Així mateix s’ha demanat agilitzar la cobertura de baixes de professorat que estan augmentant les darreres setmanes.