Meses de negociació

Es negocien les instruccions d’inici de curs de les unitats hospitalàries, unitats específiques en centres ordinaris i educació especial

S’amplia la cobertura de les unitats hospitalàries i es reconeix la baixada de ràtio a les unitats de referència de les UECO

dijous 22 juny 2023 13:13 h

En primer lloc, referent a la Resolució per la qual es dicten instruccions per a l’organització de l’atenció educativa domiciliària i hospitalària, STEPV ha celebrat que la normativa amplie l’abast de l’atenció educativa domiciliària als Centres d’Educació Especial i al segon cicle d’Educació Infantil al complet, donat els avantatges en l’àmbit pedagògic, emocional i de socialització que comporta per a l’alumnat que ha de rebre atenció educativa domiciliària pel seu estat de salut.

En aquest sentit, el sindicat ha reclamat també la inclusió de la FP Bàsica. La directora general d’Inclusió Educativa s’ha compromés a valorar-ho, incidint en el fet que el principal problema que trobaven es relacionava amb la realització de les pràctiques, això no obstant, des del sindicat s’han plantejat diverses possibilitats, com que aquestes s’ajornen a un altre curs acadèmic o que s’adapte el currículum a la situació de l’alumnat.
En segon lloc, el sindicat ha reclamat que el procediment per a designar a la persona coordinadora siga similar al de l’elecció de les direccions dels centres on s’avalua i es presenta un projecte a la comunitat educativa i, a més, es valoren una sèrie de mèrits. En tot cas, la redacció de la resolució en aquest apartat és ambigu pel que fa a la possessió del B2 d’anglés, ja que ho planteja com un requisit. El sindicat s’ha mostrat contrari i ha demanat un aclariment al respecte, doncs l’anglés no és una llengua oficial del nostre territori i tradicionalment ha estat conceptuat com a mèrit.
Finalment, cal afegir que les Unitats Pedagògiques Hospitalàries no estan reconegudes com a centres educatius i, per tant, sol ser freqüent que no tinguen una normativa clara de referència, amb el que açò comporta en l’àmbit administratiu, organitzatiu i pedagògic. STEPV ha reclamat en la mesa sectorial un desplegament normatiu coherent que done resposta a aquesta problemàtica i que permeta, per posar uns exemples, l’accés als Programes d’Innovació, Investigació i Experimentació (PIIE) o a plataformes digitals com ITACA i Web Família.

Respecte a les unitats específiques en centres ordinaris, el sindicat ha traslladat les necessitats dels centres educatius que acolliran noves UECO el curs 23/24 i algunes propostes de millora per garantir que el personal i els recursos que acompanyen aquestes unitats apleguen en el moment convenient. Si bé és cert que s’ha fet un esforç per part de les UEO per ajudar aquests centres, l’atenció, en molts dels casos ha aplegat tard. També STEPV ha insistit en la necessitat de garantir que la figura de la persona educadora estiga integrada des del primer moment i es substituïsca tan ràpid com siga possible. La novetat més destacable és que, tal com fa anys que sol·licita STEPV, es contempla una reducció de ràtio per a les aules de referència. Ara bé, aquesta reducció queda restringida a aquell alumnat que assistisca a més del 60% a l’aula de referència i a més a aquelles unitats que no tinguen la ràtio completa. És per això que el sindicat ha reclamat l’eliminació del percentatge i afegir una redacció que garantisca la reducció quan es generen vacants. La direcció general d’inclusió educativa s’ha compromés a revisar el percentatge per limitar-lo tant com siga possible. Un altre dels aspectes plantejats ha estat la revisió del document quant a les competències atribuïdes a la tutoria de la unitat específica, quan en el mateix document proposa una tutoria compartida. Sent així, el sindicat ha reclamat una equiparació de les tasques de coordinació i organització entre les tutories de la unitat específica i l’ordinària. També ha destacat la importància de l’autonomia dels centres al respecte de la determinació dels criteris per la selecció de grups i professorat que intervenen amb la UECO, així com la necessitat de conéixer les valoracions de a la comissió de seguiment d’aquestes unitats.

Per acabar, s’ha treballat en les instruccions d’inici de curs dels centres d’educació especial. Aquestes instruccions s’han simplificat després de la publicació del ROF per part d’aquesta DG. A la norma, el sindicat ha insistit en la qüestió de la tutoria compartida per a la modalitat de matriculació combinada i ha volgut confirmar que aquest alumnat queda matriculat de manera efectiva al grup de referència i en conseqüència, computa per a la reducció de ràtio. D’altra banda, ha traslladat la necessitat de regular els criteris de selecció de les persones membres de la comissió de coordinació de centres de recursos i de la persona que ocupe la coordinació. També ha reclamat la recuperació de la possibilitat que els centres d’educació especial puguen decidir sobre el seu tipus de jornada. La direcció general ha explicat que en la publicació de les instruccions del 22 de març de 2023, per a l’organització de la jornada escolar en els centres d’educació especial, es dona molta flexibilitat als horaris especials perquè els centres puguen adaptar els seus horaris al seu context i alumnat.

Al torn obert, ha insistit en la necessitat de publicar de manera urgent quina serà l’obra obligatòria de les persones participants en les oposicions de repertori amb piano, així com la publicació dels criteris d’avaluació de tots els cossos i especialitats.