Meses de negociació

El Ministeri d’Educació discrimina les llengües pròpies a favor de les estrangeres d’entitats privades

Aquest matí ha tingut lloc una mesa de negociació amb el Ministeri d’Educació per incorporar les llengües estrangeres obtingudes per entitats privades al barem de mèrits dels processos selectius

dimarts 14 juny 2022 12:02 h

A partir de diverses sentències del Tribunal Suprem el Ministeri d’Educació ha convocat la mesa de negociació per a incorporar en l’apartat II (Formació acadèmica) del Reial Decret 276/2007 pel qual es regulen els processos selectius per a l’ingrés a la funció publica docent, un nou apartat per a valorar les titulacions de llengües estrangeres d’entitats privades. Ara per ara les titulacions de llengües estrangeres que se certifiquen són les de les Escoles Oficials d’Idiomes.

Que el Reial Decret reconega en l’apartat de Formació Acadèmica aquestes titulacions és un atac a les escoles oficials d’idiomes que poden veure minorada la seua matrícula en pro de les entitats privades i, per tant, es fomenta el negoci amb les llengües. I, a més, la puntuació que atorga el Ministeri a les entitats privades és exactament la mateixa que per a les EOI.
En el cas del País Valencià, les titulacions d’entitats privades estan reconegudes en el Decret 61/2013, aprovat pel govern del PP, en contra de l’opinió de STEPV que sempre ha defensat les titulacions de les administracions públiques. Aquestes titulacions puntuen en l’apartat III (Altres mèrits), que són competència de les autonomies. Ara, aquestes titulacions passaran a l’apartat II que és d’obligat compliment per a tot l’estat.
STEPV, per tant, rebutja la introducció en el barem de mèrits d’aquestes titulacions privades que deixaran en mala situació les EOI públiques i obrin la porta al mercadeig de les empreses privades.
STEPV ha aprofitat la mesa perquè s’introduïsca un nou subapartat, també en l’apartat de Formació Acadèmica, d’obligat compliment per a totes les administracions, perquè es reconeguen les titulacions oficials de les llengües cooficials dels territoris amb llengua pròpia. Una proposta que el Ministeri ha rebutjat.
Per tant, el Ministeri fomenta la baremació en els mèrits dels certificats de llengües estrangeres d’entitats privades i rebutja les llengües cooficials del seu estat. Igualment, el Ministeri ha prohibit que en el concurs de mèrits recollit en la llei Iceta es reconeguen com a mèrits les llengües pròpies, que fins ara es valoraven en l’apartat d’altres mèrits, competència autonòmica.
Des del Sindicat denunciem l’actitud autoritària i centralista del govern de l’estat que menysprea i prohibeix el reconeixement de les llengües pròpies i obri la porta als certificats de llengües estrangeres d’entitats privades. És una ingerència inadmissible per part de l’estat, davant la qual STEPV exigeix a la Conselleria d’Educació una resposta immediata al Ministeri d’Educació en defensa del valencià en els nostres processos selectius.
Que no es reconeguen els mèrits propis ha estat un dels motius pels quals STEPV, mitjançant la Confederació Intersindical ha interposat un recurs contenciós al Tribunal Suprem contra el RD 270/2022 que adapta a l’ensenyament la Llei Iceta i prohibeix els mèrits propis, entre els quals la llengua cooficial, en el concurs de mèrits previst per al curs que ve.