Mobilitzacions

Centenars de persones es manifesten per la millora de l’orientació educativa

Els carrers de València han acollit una manifestació, convocada per STEPV, per a reclamar millores en el model, que ha comptat amb un important seguiment

Centenars de persones es manifestes per l'Orientació Educativa pels carrers de València

dissabte 30 abril 2022 15:02 h

Aquest matí ha tingut lloc a València la manifestació convocada per STEPV per a exigir a la Conselleria d’Educació millores en l’Orientació Educativa, a la qual hi ha assistit un percentatge altíssim de professorat d’orientació. La manifestació ha transcorregut pel carrer Colom, la Pau i fins al Palau de la Generalitat on s’ha dut a terme una assemblea, en la qual representants del Sindicat han explicat la reunió que han tingut aquesta setmana amb la Directora General d’Inclusió Educativa, Raquel Andrés, sobre l’aplicació del nou decret d’orientació, que suprimeix els SPES i incorpora docents d’orientació (del cos de Secundària) en centres d’infantil i primària.

Representants del Sindicat han explicat la reunió que han tingut aquesta setmana amb la Directora General d’Inclusió Educativa

En aquesta reunió, la Directora General es va comprometre a estudiar les propostes del col·lectiu i va explicar que s’estava treballant per a solucionar els problemes que reivindica el sindicat i el professorat d’orientació: reducció de burocràcia, millora de les ràtios i de les coordinacions i millora de les condicions laborals del professorat.
Està previst que es negocie pròximament l’ordre de desenvolupament del decret d’orientació. El Sindicat estarà vigilant perquè s’incorporen en aquesta normativa les reivindicacions del col·lectiu.
Recordem que aquest és el primer curs en què s’aplica el Decret 72/2011 d’Orientació Educativa, un nou model que està deixant en evidència moltes mancances i l’empitjorament de les condicions laborals del professorat d’orientació, tant del que presta els serveis en instituts com en col·legis.
En destaquem les següents:
1-Sobrecàrrega de burocràcia i funcions extra: tant en els protocols PREVI com en els d’inclusió. Es dediquen nombroses hores a atendre la burocràcia que resta temps per atendre les necessitats reals de l’alumnat i fer-ne el seguiment. Fins i tot per a sol·licitar la intervenció de treballadors i treballadores socials s’ha multiplicat la burocràcia.
A més, la normativa d’inclusió educativa ho dirigeix tot a les mesures de nivell III (grup d’alumnat que necessita una atenció especialitzada), que requereixen un augment dels recursos especialitzats i disminuir les ràtios, perquè si no el professorat té molts problemes per atendre l’atenció a la diversitat
2-Agrupacions de zona: les agrupacions de zona es configuren en funció dels CEIPs adscrits als IES, que de manera no explícita ha d’assumir la càrrega de la coordinació que abans feia l’SPE. L’horari de coordinació és rígid (sempre divendres de matí) i les funcions del professorat d’orientació en instituts i en col·legis són diferents, per tant la coordinació moltes vegades no té cap utilitat. Les agrupacions de zona tenen sentit en Infantil-Primària, sempre que siga supervisada per professionals experts. Amb els IES, amb la reunió trimestral sobre Transició Primària-ESO, és suficient. I és necessària la coordinació entre orientadors d’IES, almenys 1 reunió al mes.
3-Les Unitats Especialitzades d’Orientació (UEO): la relació d’aquestes unitats amb el professorat d’orientació també té una important càrrega burocràtica que retarda la intervenció directa. No té res a veure amb els antics SPES, ara desapareguts, que actuaven de manera directa, multidisciplinària i oferien formació.
4- Condicions laborals: el professorat d’orientació és professorat del Cos de Secundària, per tant ha de tindre les mateixes hores de permanència al centre amb independència de la destinació en Infantil, Primària, o Secundària. El nombre d’orientadors s’ha d’assignar en funció del nombre d’alumnes i de les necessitats específiques d’aquests, no dos orientadors com a màxim per centre (a partir de 700 en els instituts); el nombre de professorat d’orientació en col·legis no s’adequa al nombre de línies i d’alumnat (i de les característiques d’aquest alumnat).
STEPV exigeix a la Conselleria d’Educació que escolte el col·lectiu i solucione els problemes que ha generat amb l’aplicació d’un model que no ha comptat mai amb el consens sindical ni del col·lectiu afectat i que va ser imposat malgrat els intents del sindicat de crear un grup de treball per analitzar la situació i buscar les solucions escaients de forma consensuada.