Llengua

Èxit de la primera Travessa per la llengua organitzada per -NOS! Llengua i país a Argeleta

Més d’un centenar de persones han participat de les dues rutes previstes. Aquesta ha sigut la primera Travessa per la llengua de les diverses que estan previstes en defensa del valencià i que tindran lloc al llarg del País Valencià

Un moment de la travessa d'aquest matí

diumenge 05 maig 2024 17:00 h

Aquest diumenge 5 de maig ha tingut lloc la Travessa a Argeleta, prevista inicialment per al 25 de febrer, però ajornada per al 5 de maig pel dol per l’incendi a València el passat 22 de febrer.

Aquesta ha sigut la primera Travessa de les diverses que estan previstes pròximament

La Travessa ha comptat amb dues rutes una de llarga i una de curta. La ruta llarga, de 10km, ha partit des de Fanzara fins Argeleta. La ruta curta, de 4 km, ha eixit des de Vallat fins Argeleta.

En arribar a Argeleta s’ha dut a terme una cercavila pel poble amb els tabals i dolçaines d’Estrela Roja de Benimaclet i la canalla ha pogut gaudir de tallers infantils. El dinar popular ha tingut lloc en la Carpa dels Festers i s’ha llegit el manifest en defensa del valencià, davant les greus agressions que estem patint per l’actual govern valencià de PP i VOX.

La confluència -NOS! Llengua i País, formada per nombroses organitzacions pel valencià de tot el territori del País Valencià, té previst convocar noves Travesses per la Llengua al llarg del territori valencià en els pròxims mesos, per mobilitzar la ciutadania contra els greus atacs que el govern de PP i VOX estan duent a terme contra el valencià.

NOS! Llengua i país dona suport a totes les accions que es duguen a terme en defensa de la llengua, com les Trobades d’Ensenyament en Valencià que s’estan realitzant actualment, organitzades per Escola Valenciana; també va participar activament a la manifestació del 27 d’abril, organitzada per ACPV, que va tindre lloc el passat dissabte 27 d’abril a València; i també dona suport a la vaga convocada per la Plataforma per l’Ensenyament Públic en els centres educatius el proper 23 de maig i, en definitiva, a qualsevol acció que defense i fomente el valencià entre la ciutadania.

Ara més que mai la societat valenciana ha de prendre consciència de les polítiques de marginació del valencià empreses pel l’actual govern i ha de mobilitzar-se per aturar-les i per dignificar la nostra llengua i usar-la en tots els contextos socials.

Quant a la llei proposada pel PP i VOX, que substituirà l’actual llei de plurilingüisme, el que pretenen aquests partits és arraconar al màxim l’ús del valencià com a llengua vehicular en el sistema educatiu. A les comarques castellanoparlants, per exemple, estarà prohibit cursar assignatures no lingüístiques en valencià. Tampoc no hi ha cap mesura que fomente l’ús del valencià a l’ensenyament, fet que col·lideix amb l’Estatut d’Autonomia i la Llei d’ús i ensenyament del valencià.

Aquesta proposta se suma als intents de censurar revistes en valencià a les nostres biblioteques, modificar l’estàndard del valencià en les administracions per castellanitzar-lo, eliminar l’Oficina de Drets Lingüístics, etc.

És per tot això que -NOS! Llengua i país anima tota la societat valenciana a participar activament de les mobilitzacions ja convocades, organitzar-se i treballar perquè el valencià siga una llengua de prestigi en el nostre país.