Llengua

El Consell Nacional de STEPV ha aprovat una resolució a favor de l’impuls del valencià

El Sindicat iniciarà una campanya per potenciar l’ús i l’ensenyament del valencià

dimarts 24 novembre 2020 10:04 h

El Consell Nacional de l’STEPV, màxim òrgan entre congressos, va decidir dissabte passat posar en marxa una campanya per posar en valor l’ús i l’ensenyament del valencià al sector educatiu i també a la resta d’àmbits de la societat valenciana. Aquesta campanya tindrà continuïtat durant els propers mesos i durant tot l’any 2021.

La Generalitat disposa de suficient suport parlamentari i social per actuar decididament pel valencià

STEPV considera que és el moment per donar un impuls a la política lingüística per avançar envers la igualtat lingüística amb la implementació de mesures com ara: la consideració del valencià com a llengua vehicular de tot el sistema educatiu valencià; l’eliminació de les exempcions per garantir els drets de l’alumnat de totes les comarques valencianes a dominar les dues llengües oficials; la dotació de recursos i de personal, ordinari i extraordinari, necessari per implementar el programa lingüístic previst en la Llei de Plurilingüisme actualment en vigor; l’augment de personal per les assessories lingüístiques i la inspecció educativa; la negociació, en el marc de la Mesa Sectorial d’Educació, d’un pla de formació per poder implementar els programes lingüístics; l’establiment de la competència lingüística per a l’accés a la funció pública valenciana; la promulgació d’una Llei d’Igualtat Lingüística; l’aprovació d’una Llei de Llengües per part de les Corts espanyoles; l’augment de les partides pressupostàries destinades a la promoció i ús del valencià; la realització de campanyes institucionals per potenciar l’ús i l’ensenyament del valencià; la dinamització del Consell Social de les Llengües; l’augment del pressupost i de plantilla d’Àpunt; la reciprocitat dels mitjans de comunicació públics en la nostra llengua i la creació d’un espai audiovisual compartit i la incorporació de la Generalitat Valenciana a l’Institut Ramon Llull.
Finalment, des del Sindicat, majoritari a l’ensenyament públic, es considera que el Consell de la Generalitat disposa de suficient suport parlamentari i social per actuar decididament per posar en marxa aquestes mesures, moltes de les quals formen part del pacte Botànic 2 o dels programes electorals del partits que hi formen part.

RESOLUCIÓ APROVADA PEL CONSELL NACIONAL DE STEPV

A La Mestra, a totes les mestres i a tots els mestres

STEPV, amb el valencià

STEPV és el sindicat majoritari de l’ensenyament públic valencià – universitari i no universitari – i amb implantació a l’ensenyament privat. El Sindicat es va constituir a partir dels moviments assemblearis de professorat dels anys que lluitaven per un model educatiu públic per a totes i tots, les llibertats democràtiques i l’autogovern del poble valencià.
STEPV defensa un ensenyament públic, gratuït, obligatori, democràtic, inclusiu, coeducatiu, científic i crític, pluralista, aconfessional i de qualitat, finançat amb fons públics, gestionat democràticament i adaptat a la realitat social, cultural, històrica i lingüística del País Valencià.
STEPV es defeneix com un sindicat de classe, autònom, assembleari, nacional, unitari, democràtic, reivindicatiu, socio-polític, saludable i feminista. Un sindicat que treballa per la defensa dels drets laborals de tot el personal que treballa al sistema educatiu, des de l’educació infantil fins la universitat i de totes les categories laborals i situacions administratives i per millorar l’educació. La defensa de les condicions laborals i del nostre model d’escola van fortament lligades en el nostre treball sindical.
Com hem dit, un dels nostres objectius ha estat, també ho és actualment, aconseguir una legislació que reconega plenament i eficaçment l’autogovern en el marc del qual, es normalitze un model educatiu propi que faça pròpia la llengua i la cultura del País Valencià. La defensa del valencià és inherent a la història del sindicat. El Sindicat ha treballat per fer del valencià, llengua minoritzada, la llengua vehicular del sistema educatiu amb la finalitat que tot l’alumnat valencià, de totes les comarques, domine les dues llengües oficials en acabar els seus estudis obligatoris.
Defensar que l’alumnat valencià siga competent en les dues llengües oficials no ha estat fàcil al llarg de la nostra història més recent. És per això que hem de fer un reconeixement públic a moltes persones que van ser pioneres en l’ensenyament del valencià i en valencià. Algunes de les quals van patir atacs, persecucions i expedients per normalitzar el valencià a les aules dels centres docents valencians. Algunes d’aquestes situacions es van donar durant els anys 70 i 80 del segle passat però també es van donar casos de repressió i persecució més recentment i ara es pateixen casos d’assetjament per vehicular en valencià o ensenyar la nostra cultura. No ha estat fàcil el camí que hem recorregut des de la nostra fundació ni tampoc serà fàcil el camí que ens queda per fer però sabem que entre totes i tots anirem fent camí.
Per fer camí, per continuar avançant, des de l’STEPV proposem donar un nou impuls a la defensa del valencià com a llengua vehicular a l’ensenyament i d’ús en tots els àmbits de la societat valenciana. És per això que es proposa engegar una campanya continuada en el temps per posar-la en valor tant al nostre sector com al conjunt de la societat. Es tracta de fer-la transversal en les nostres actuacions, reivindicacions i publicacions i de treballar per aconseguir una veritable igualtat lingüística. Aquesta campanya, si és aprovada pel Consell Nacional, serà portada endavant pel Secretariat Nacional amb la publicació i edició dels materials necessaris.
Per altra part, també es proposa dinamitzar el treball de l’àrea de Política Lingüística constituint un grup de treball. Per fer-ho es proposa convocar una primera reunió presencial – virtual abans de les vacances de desembre per constituir l’àrea, dotar-la d’una mínima estructura i acordar els objectius i la forma de funcionament, així com les eines per funcionar.
També volem aprofitar aquest debat per proposar les nostres reivindicacions més immediates que, entre altres, són: la consideració del valencià com a llengua vehicular de tot el sistema educatiu valencià; l’eliminació de les exempcions per garantir els drets de l’alumnat de totes les comarques valencianes a dominar les dues llengües oficials; la dotació de recursos i de personal, ordinari i extraordinari, necessari per implementar el programa lingüístic previst en la Llei de Plurilingüisme actualment en vigor; l’augment de personal per les assessories lingüistiques i la inspecció educativa; la negociació, en el marc de la Mesa Sectorial d’Educació, d’un pla de formació per poder implementar els programes lingüístics; l’establiment de la competència lingüística per a l’accés a la funció pública valenciana; la promulgació d’una Llei d’Igualtat Lingüística; l’aprovació d’una Llei de Llengües per part de les Corts espanyoles; l’augment de les partides pressupostàries destinades a la promoció i ús del valencià; la realització de campanyes institucionals per potenciar l’ús i l’ensenyament del valencià; la dinamització del Consell Social de les Llengües; l’augment del pressupost i de plantilla d’À Punt; la reciprocitat dels mitjans de comunicació públics en la nostra llengua i la creació d’un espai audiovisual compartit i la incorporació de la Generalitat Valenciana a l’Institut Ramon Llull.
Per portar endavant totes aquestes propostes cal, des del nostre punt de vista, tindre voluntat política i destinar els recursos econòmics suficients. En aquest moment considerem que és possible i necessari fer-ho en existir les majories parlamentàries que ho permeten i per ser, per alguna d’elles, compromisos electorals o del programa de govern Botanic 2.
L’STEPV considera que aquestes reivindicacions s’haurien d’aprovar durant l’any 2021 per poder desenvolupar-les al llarg de la present legislatura. És per això que considerem que cal mantindre reunions amb la Generalitat, Conselleria d’Educació i els grups polítics que donen suport al Consell i amb les entitats valencianes que defensen la llengua per fer-los arribar les nostres propostes i per construir un potent moviment social en defensa del valencià que possibilite la seua aprovació.
STEPV continuarà treballant en tots els àmbits per defensar el nostre model d’escola i la igualtat lingüística i, en especial, amb les entitats i sindicats del nostre domini lingüístic per la qual cosa aposta per mantindre la seua participació en la xarxa Enllaçats per la Llengua i en la Federació d’Organitzacions de la Llengua Catalana, així com amb les organitzacions d’altres territoris amb llengua pròpia.

País Valencià, 21 de novembre de 2020

valencià llengua