Llengua

STEPV rebutja la disminució del valencià com a llengua vehicular en l’ensenyament

El Conseller d’Educació ha avançat la seua intenció de modificar la llei de plurilingüisme per reduir la presència del valencià a les aules

dijous 14 setembre 2023 19:29 h

En una entrevista aquest matí en À Punt, el Conseller d’Educació, José Antonio Rovira ha informat sobre la modificació de la llei de plurilingüisme en l’ensenyament que pretén dur a terme el govern. En primer lloc, es realitzarà una modificació d’urgència per tal que l’alumnat de les comarques castellanoparlants no estiga obligat a tindre una assignatura en valencià si ha optat per estar exempt d’estudiar l’assignatura de valencià. I ha afegit que ningú li ha explicat com és possible “que a un niño de Requena que está exento de estudiar la asignatura de valenciano, por ley se le obliga a estudiar Historia o Matemáticas en valenciano (…), pero eso es lo que hacía el Botánico” [sic].

Cal fomentar i potenciar la llengua pròpia i no, com pretén el Conseller d’Educació, reduir-ne la presència en l’ensenyament

STEPV li suggereix que demane explicacions a l’exconsellera d’Educació M. José Catalá, també del PP i actual alcaldessa de València, perquè és precisament ella qui va implantar aquesta mesura en 2012, mitjançant el Decret 127/2012, de 3 d’agost, del Consell, pel qual es regula el plurilingüisme en l’ensenyança no universitària a la Comunitat Valenciana, que es pot consultar en aquest enllaç: https://www.docv.gva.es/datos/2012/08/06/pdf/2012_7817.pdf

El decret de 2012 estableix dos programes, un programa plurilingüe en valencià i un programa plurilingüe en castellà. I, en concret, l’article 4, en el seu apartat 2, estableix que “Els dos programes han de preveure, en tots els nivells de les distintes ensenyances, la presència en el currículum d’àrees, matèries o mòduls impartits en valencià i en castellà, independentment de la llengua base del programa plurilingüe que s’aplique, de manera que, almenys i a més de les àrees o matèries lingüístiques, s’impartisca una més en la llengua que no és la base del programa”.

Per tant, l’alumnat exempt de l’assignatura de valencià sí o sí havia de rebre una matèria no lingüística en valencià des del 2012.

El Sindicat comparteix amb el conseller que això no té massa sentit, tot i que la proposta del Sindicat per resoldre-ho és diametralment contrària a la que proposa Rovira: en lloc de reduir classes en valencià, cal eliminar l’exempció, que tant de mal ha fet al nostre alumnat, perquè desconèixer el valencià és una minva d’oportunitats laborals futures i, per tant, s’està promovent ciutadans i ciutadanes valencians de segona. A més, és pedagògicament insostenible que es puga garantir que tot l’alumnat aprenga les dos llengües oficials si, allà on fa més falta, es redueix.

El Conseller ha continuat explicant que després es modificarà, amb més calma, la resta de la llei per donar llibertat d’elecció “a los padres”, tot i que no ha concretat més. Previsiblement es retornarà al sistema de línies, en valencià i en castellà, on retornarem, també previsiblement, a un continu conflicte per tal que l’alumnat que vol cursar l’ensenyament en valencià ho puga fer amb totes les garanties, com STEPV i altres entitats denunciaven constantment durant els 20 anys de govern del PP en la Generalitat.

El Sindicat ha defensat històricament que la millor manera garantir que tot el nostre alumnat domine en igualtat de condicions el valencià i el castellà, tal i com marca la llei, és reforçant l’ús vehicular de la llengua pròpia en l’ensenyament i l’ús social del valencià en el conjunt de la societat. El valencià no està en igualtat de condicions que el castellà, una premissa que sempre obliden els governs del PP i, per tant, cal fomentar i potenciar la llengua pròpia i no, com pretén el Conseller d’Educació, reduir-ne la presència en l’ensenyament.

plurilingüisme llengua