Meses de negociació

STEPV planteja més mesures per a reduir la burocràcia en la negociació de les instruccions d’inici de curs

La normativa recull una tímida referència a la reducció de la burocràcia. El Sindicat ha plantejat una bateria de propostes per a millorar les condicions de treball el curs que ve

dimarts 20 juny 2023 14:51 h

Avui ha tingut lloc la Mesa Sectorial per a negociar les instruccions d’inici de curs d’infantil i primària i de secundària i batxillerat pel curs 2023/2024. L’administració ha explicat que s’han incorporat totes les novetats normatives, com els decrets de currículum (que no van entrar en les instruccions d’aquest curs perquè es van publicar en agost) o el nou decret d’igualtat i convivència, entre d’altres. També han informat que s’ha incorporat, sense citar-la, la normativa en tràmit de publicació, com les ordres de plantilles d’infantil i primària i de secundària, batxillerat i FP.

STEPV també reivindica la baixada de les ràtios d’alumnat

Respecte a la reducció de la burocràcia, la proposta de Conselleria manté que les programacions didàctiques dels nivells on s’aplicarà la LOMLOE el curs que ve (cursos parells) s’elaboraran al llarg del curs que ve. Igualment la PGA es presentarà fins el 15 de desembre i no a octubre, com era habitual en cursos anteriors. També no caldrà revisar trimestralment tots els plans i programes si no a final de curs.

Tanmateix, per al Sindicat aquesta regulació es queda curta, perquè precisament per la quantitat de normatives noves que s’han d’incorporar en els projectes educatius de centre o en les programacions generals anuals generen també més càrrega de treball que no es veu compensada per les mesures establertes. Per això, STEPV ha demanat mesures més contundents per a reduir aquesta càrrega de feina.

Respecte de les etapes d’infantil i primària, STEPV ha sol·licitat la millora de la dotació econòmica per poder garantir projectes educatius de menjador escolar, perquè en els últims anys s’han incorporat molts requisits per la millora del funcionament dels menjadors als centres educatius, però alguns centres tenen dificultats per poder garantir projectes autosuficients i no dependre d’una dotació extraordinària amb les dificultats de temps i burocràcia que comporten. També ha manifestat la necessitat de dotar econòmicament els centres educatius per poder organitzar les activitats extraescolars i complementàries i garantir una equitat educativa en tots els centres educatius. La conselleria oferta subvencions als ajuntaments per organitzar activitats complementàries als centres educatius, STEPV considera que seria més senzill fer aquesta dotació econòmica directament als centres educatius. En referència a l’atenció sanitària a l’alumnat, el sindicat ha reivindicat de nou la necessitat de la regulació de la figura de la infermeria escolar per poder garantir les necessitats sanitàries de l’alumnat en qualsevol activitat docent organitzada des del centre escolar.

També ha celebrat la millora en la redacció per una major flexibilitat de l’organització de l’horari del professorat d’orientació educativa en els centres d’infantil i primària; tot i això, ha sol·licitat que es faça el mateix tractament de les hores en aquestes instruccions i en les de l’etapa de secundària. Igualment, ha reclamat que es mantinguen separades les coordinacions d’igualtat i convivència i que el descompte horari de la persona coordinadora de l’agrupació de zona no depenga del paquet horari del centre.

Per acabar, el sindicat ha sol·licitat la intervenció dels assessors del pla digital del centre per ajudar els equips directius en les noves tasques assignades a les direccions en referència l’avaluació dels riscos en l’ús de plataformes informàtiques als centres educatius.

Quant a les instruccions de secundària, a més dels aspectes comuns respecte a les instruccions de primària, el sindicat ha demanat que el professorat que tinga opcions de repetir perquè ha sol·licitat la repetició de centre en comissió de serveis puga participar de la tria d’horaris. També ha reclamat que constaren les hores de coordinació que, malgrat que estan recollides en l’ordre de plantilles, com encara no s’han publicat, el Sindicat considera convenient que s’especifiquen en les instruccions.

STEPV considera, a més, que per aplicar tota la normativa recollida en les instruccions d’inici de curs, que constitueixen un vademècum normatiu que regula el sistema educatiu i que és un instrument útil al conjunt del professorat, cal reduir les ràtios d’alumnat, ja que la quantitat de mesures que cal aplicar per aconseguir una atenció personalitzada de l’alumnat són difícils d’aplicar amb l’alt nombre d’alumnat que atén cada docent, a més de la quantitat de tasques burocràtiques que han de dur a terme.