Retallades

STEPV no tolerarà cap retallada ni en plantilles docents ni en el valencià

El nou Conseller d’Educació està fent declaracions alarmants en determinats mitjans de comunicació que apunten a retallades de professorat i a un retrocés del valencià com a llengua vehicular

dimecres 09 agost 2023 18:19 h

No sobra cap docent i cal incrementar l’ús del valencià en el sistema educatiu. Tot el que signifique anar cap arrere en aquests aspectes comptarà amb l’oposició ferma de STEPV.

Les declaracions que està fent el Conseller d’Educació, José Antonio Rovira, en determinats mitjans de comunicació estan creant alarma entre la comunitat educativa, ja que s’apunta a una retallada de l’ús del valencià en l’educació i en una revisió de les noves plantilles docents acabades d’acordar amb l’anterior govern del Botànic. Unes plantilles que han costat anys d’acordar i que han comptat amb el suport de tots els sindicats educatius i de les associacions de direccions tant de primària com de secundària.
Les noves plantilles docents són molt necessàries en el sistema educatiu per atendre el nostre alumnat, després que el PP retallara les plantilles en més de 5000 docents en la darrera legislatura que va governar. Són necessàries tant en primària com en secundària, per atendre la inclusió educativa i després de l’increment de casos d’autolesions i intents de suïcidi del nostre alumnat, així com altres problemàtiques i macances que trobem després de dos anys de pandèmia. Però, fins i tot abans de la pandèmia, ja era una reivindicació dels sindicats i dels centres educatius per poder atendre millor el nostre alumnat.
El conseller ha qüestionat les plantilles docents perquè, segons un mitjà de comunicació, “me llegan voces de que hay centros que no saben qué van a hacer con tanto profesor, especialmente en Secundaria”. No sabem de quines veus es tracta però les veus qualificades en el sistema educatiu, que han treballat en profunditat les necessitats de les plantilles docents, són els sindicats i el professorat, juntament amb les associacions de direccions que coneixen perfectament les necessitats de cada centre educatiu. Si pretén obviar aquestes veus, que han avalat les plantilles docents, i retallar professorat començarà amb mal peu la seua gestió en la Conselleria d’Educació. I, òbviament, es trobarà amb la ferma oposició del sindicat majoritari de l’ensenyament.
D’altra banda, també ha qüestionat que l’alumnat valencià reba un 25% mínim d’ensenyament en valencià, especialment en les comarques castellanoparlants, i ha anunciat que es revisarà la llei de plurilingüisme. STEPV ha sigut molt crític amb la llei, però precisament perquè considera que el valencià hauria de ser la llengua vehicular majoritària en els centres educatius, amb els ajustos necessaris en les comarques castellanoparlants, precisament per a donar les mateixes oportunitats a tot el nostre alumnat i complir amb el que diu la llei: que tot l’alumnat ha de conèixer en igualtat de condicions el valencià i el castellà, cosa que òbviament no passa actualment en una part molt important del nostre alumnat. Per aconseguir aquests objectius el que cal és, precisament, exposar el nostre alumnat a més hores de valencià, com recomana el darrer informe del Comitè d’Experts de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries d’Europa, i fomentar-ne l’ús social, i prestigiar la nostra llengua per evitar la substitució lingüística pel castellà i, per tant, la pèrdua de valencianoparlants.