Llengua

STEPV i Plataforma per la Llengua proposen publicar en valencià al DOGV els temaris de les oposicions

Les dues entitats han registrat en educació la petició que, mentre dure aquest model de processos selectius, la relació de temes estiguen accessibles també en valencià

Representants de les dues entitats que han presentat la sol·licitud a Conselleria

dilluns 05 juliol 2021 16:44 h

El passat 22 de maig, als exàmens d’accés al professorat d’Ensenyament Secundari, els enunciats dels temes de totes les proves convocades eren només en castellà, en tots els tribunals del País Valencià,  excepte per a l’especialitat de Valencià Llengua i Literatura. L’argumentació oficial és que els temaris estan dictats per una resolució del BOE, del 9 de setembre de 1993, on estan publicats únicament en castellà. Un dels aspirants a les places d’oposició, va sol·licitar abans del sorteig en l’extracció de les boles, els enunciats de l’examen en valencià, per desenvolupar la prova en aquesta llengua, i tant la responsable d’aula com el president del tribunal li van negar el dret perquè no estaven traduïts al valencià. L’examinand es va negar a fer l’examen davant la irregularitat.

La negació de rebre en valencià els enunciats d’un examen suposa una clara desigualtat

La resolució de la Conselleria d’Educació davant la reclamació de l’opositor i de l’Oficina de Drets Lingüístics, han fet que la Direcció General de Personal es comprometa a traduir els enunciats dels temaris perquè totes les persones disposen dels temaris en les dues llengües oficials, per així evitar que es torne a reproduir la mateixa situació i ampliar les garanties lingüístiques de les persones opositores en futurs processos selectius.
STEPV i Plataforma per la Llengua hem presentat una proposta davant la Conselleria d’Educació, demanant que els enunciats dels temaris de les proves selectives d’ingrés al professorat, i a la resta de la funció pública, mentre estiga en vigor aquest sistema d’ingrés, es publiquen en valencià, al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Sense una publicació oficial, les promeses no serveixen de res, ja que el nostre objectiu és que no es torne a repetir l’absència de l’enunciat de les preguntes en valencià a les proves d’accés del professorat i evitar qualsevol tipus de discriminació lingüística.
Al País Valencià, la negació de rebre en valencià les instruccions i els enunciats d’un examen suposa una clara desigualtat, que atempta contra el marc legal de la Llei d’ús i ensenyament del valencià. A més l’article 65.7 de la Llei 4/2021, de 16 d’abril, de la Generalitat, de la Funció Pública Valenciana justifica plenament el dret que les preguntes dels exàmens siguen en valencià: «7. El personal aspirant tindrà dret a triar lliurement qualsevol de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en la qual desitja fer les proves selectives, la qual cosa comporta al seu torn el dret a rebre en la mateixa llengua els enunciats dels exercicis, excepte en el cas de les proves que hagen de fer-se en valencià o en una altra llengua per requerir-se un especial coneixement d’aquesta».

Representants de STEPV i Plataforma per la llengua presenten la petició a la Conselleria d’Educació:

oposicions llengua