Meses de negociació

STEPV aconsegueix que s’incorpore la referència a l’acord de plantilles en l’arranjament escolar

El Sindicat ha demanat la reducció de les ràtios i millores per als CRA, CEE, centres singular i centres incomplets

dimarts 05 desembre 2023 13:37 h

Aquest matí ha tingut lloc la Mesa Sectorial per a tractar els criteris generals de l’arranjament escolar en infantil, primària i educació especial, és a dir, la composició de les unitats -aules- en cada centre d’aquestes etapes per al curs 2024/25.

Aquest document marca les unitats que es crearan o suprimiran el pròxim curs, en funció del nombre d’alumnat per aula i, per tant, la plantilla docent que necessita cada centre educatiu.

La novetat de la proposta d’enguany, que en general és continuista respecte al curs passat, és que han eliminat tota la referència a la normativa de les plantilles docents, és a dir, al nou acord de plantilles signat pels sindicats en els mesos de maig i juny. STEPV ha fet una prèvia per a exigir que es recupere la referència a l’acord de plantilles ja que no s’entén de cap manera que no hi aparega, ja que l’arranjament escolar va estretament lligat a les plantilles docents.

Després que tots els sindicats demanaren també la recuperació d’aquesta referència a les plantilles, la Conselleria, encapçalada pel Director General de Centres, Jorge Cabo, ha acceptat recuperar-ne la referència.

Respecte a la resta de propostes, STEPV ha demanat la reducció generalitzada de les ràtios, en la mateixa línia que la ILP presentada a les Corts Valencianes i que està en tramitació i amb especial incidència a la reducció de ràtio a l’aula de referència de tot l’alumnat que s’escolaritza a les UECO i no només d’aquell que està el 60% de l’horari; també per escolarització d’alumnat de grau 3 a centres que ja tenen altres reduccions per les seues característiques (caràcter singular, centres incomplets, CRA…); i baixada de ràtio a 15 als centres que escolaritzen més del 50% d’alumnat amb necessitats de compensació.

Igualment el Sindicat ha demanat la represa del grup de treball sobre centres de caràcter singular amb la intervenció de les direccions generals necessàries per buscar opcions reals als problemes d’aquests centres. També, seria necessària la creació d’un altre grup per a treballar les realitats dels CEE en el mateix sentit.

D’altra banda, en els centres d’atenció de motòrics es dona el cas que sovint la reserva de dues places és insuficient si el centre té, a més, aula UECO, ja que l’alumnat d’aquesta aula sobrepassa la ràtio que marca la normativa quan s’incorporen a l’aula ordinària. Per això és necessari que l’alumnat de l’aula UECO compte com a l’alumnat general del centre per poder desdoblar l’aula i atendre millor l’alumnat. L’exemple és amb motòrics, però es donen casos en altres situacions.

Respecte al món rural, el Sindicat ha tornat a demanar la revisió de les ràtios mínimes per evitar tancaments d’aules o centres.

I en general, cal computar les etapes d’infantil i primària per separat si això evita el tancament d’unitats. I, en cas de supressió d’unitats en localitats amb centres públics i concertats que es mantinguen les unitats de l’ensenyament públic.

Totes aquestes propostes van destinades a l’alumnat i als centres més vulnerables i amb més necessitats.