Meses de negociació

Mesa Sectorial sobre els consells territorials de la FP i l’avaluació de l’alumnat

La inclusió del sindicat majoritari de l’educació en els consells territorials ha centrat bona part del debat per part d’alguns sindicats

dimarts 20 febrer 2024 13:03 h

Aquest matí s’ha celebrat la Mesa Sectorial per a tractar la nova ordre de consells territorials de la FP i l’avaluació de l’alumnat de cicles formatius i cursos d’especialització de Formació Professional, per ajustar-les a la nova llei de Formació Professional de 2022.

En la Mesa Sectorial d’Educació, UGT i CCOO no arriben al 10% de representativitat necessària per formar-ne part

Respecte als consells territorials de la FP, la Conselleria ha modificat la composició d’aquests per adaptar-se a la nova llei d’FP i ha inclòs, en la bancada sindical, la representació del sindicat majoritari d’ensenyament, a més dels sindicats majoritaris en l’àmbit laboral, que són CCOO i UGT. Fins ara, la part sindical d’educació estava exclosa d’aquest consells territorials, fet que ha canviat amb la nova llei d’FP que aposta per un ensenyament dual en tot el sistema i, per tant, educació guanya pes en aquests òrgans.
STEPV sempre ha defensat que tots els sindicats amb representació en la Mesa Sectorial d’Educació havien de formar part d’aquests consells territorials i també del Consell Valencià de l’FP, perquè tant en l’anterior sistema com en l’actual, la presència del sector educatiu també tenia i té un pes molt important, a banda del sector productiu i empresarial.
La proposta de Conselleria en l’esborrany de l’ordre és que s’incorpore a la bancada sindical, a més de CCOO i UGT, el sindicat majoritari de l’ensenyament, que actualment és STEPV. El Sindicat ha proposat que s’amplie aquesta representació a tots els sindicats de la Mesa Sectorial d’Educació, proposta que no ha estat, en principi, acceptada per l’administració.
Durant el debat sobre aquesta qüestió, CCOO i UGT, com han fet sempre, s’han mostrat molt bel·ligerants en què els sindicats d’educació, i especialment STEPV s’incorporen als consells territorials (o al Consell Valencià de l’FP) i han dedicat la major part de la seua intervenció en combatre aquesta proposta, argumentant que la representativitat majoritària en l’àmbit laboral ja la tenen aquests sindicats i no cal incorporar més sindicats.
STEPV vol recordar que en la Mesa Sectorial d’Educació, UGT i CCOO no arriben al 10% de representativitat necessària per formar-ne part, però com aquests sindicats són majoritaris segons la Llei Orgànica de Llibertat Sindical, tenen dret a estar en tots els àmbits de negociació, encara que no complisquen amb els requisits que sí que se’ns imposa a altres sindicats. Si STEPV no tingués el 10% de representativitat en les eleccions sindicals no tindria dret a formar part de la Mesa Sectorial d’Educació. En canvi, aquests sindicats sí que tenen dret a formar-ne part.
Pel que respecta a l’avaluació cal destacar la classificació que apareixerà ara sobre la pèrdua del dret a l’avaluació contínua, en la qual abans es tenien en compte totes les faltes, justificades i no justificades i ara només es tindran en compte només les NO justificades.
De manera destacable s’ha insistit en l’atenció de l’alumnat amb necessitats educatives especials, en les quals s’ha de dotar de recursos, com la reducció de ràtio, augmentar de desdoblaments i una actuació efectiva i real dels equips orientadors i insistir a adequar els plans de recuperació de l’alumnat, incloent-hi mesures similars a per exemple el PAM que s’aplica en Secundària.
Dins del torn obert de paraula s’ha recordat a la DGFP els problemes que continuen havent-hi amb l’impagament del canvi de cos d’A2-A1; la negociació que hi ha pendent sobre el professorat sense titulació universitària de les 19 especialitats que han passat a Secundària i els problemes que fins i tot continuen en algunes especialitats de duplicat de llistes. La DGFP ens ha remés a la Direcció General Personal per a tractar estos temes. Queda pendent també facilitar-nos l’informe sobre la no construcció del centre integrat d’FP a Guardamar.