VI Conveni

La regulació del registre horari en els centres educatius privats concertats

El passat 12 de març es va publicar al BOE la nova llei sobre registre horari, una llei que ha suscitat algunes controvèrsies pel que fa al sector educatiu en els centres d’ensenyament privat sense cap subvenció i centres educatius concertats finançats amb fons públics.

dimarts 11 juny 2019 16:20 h

Aquest Reial Decret Llei, obliga absolutament a totes les empreses d’Espanya a dur un registre horari independentment de la tipologia de jornada laboral que es tinga assignada. A més l’empresa té l’obligació de guardar els registre horaris durant almenys 4 anys.

La finalitat última d’aquesta nova normativa de control de la jornada laboral, és en primer lloc, assegurar que les treballadores i els treballadors compleixen amb l’horari que tenen estipulat.  En segon lloc detectar abusos per part de l’empresa, evitant d’aquesta manera l’excés d’hores de treball o bé l’impagament d’hores extres. Aquest registre de l’horari laboral facilitarà el control per part de la Inspecció de Treball i de la Seguretat Social en cas que haja d’intervenir en alguna empresa.

Per altra banda, les treballadores i treballadors tenen dret a conèixer la distribució i duració de la seua jornada laboral, i els sindicats, han de tindre coneixement mensual de les hores extres realitzades pels treballadors segons marca la llei.

Ara bé com es concreta i quines dificultats objectives hem detectat des de STEPV-Iv després d’analitzar la nova llei i alhora d’aplicar aquesta regulació horària en els centres educatius que estan baix un conveni col·lectiu d’empresa:

La llei deixa clara la regulació de les hores lectives de permanència en el centre dels treballadors, el què no específica és com s’han de regular els minuts de l’esplai, o la vigilància del menjador, si a aquest fet li sumen que els convenis col·lectius de centres privats, escoletes privades o bé centres educatius concertats manca l’especificació d’aquesta regulació, ens trobem per tant amb la primera controvèrsia.

Existeix a més una indefinició en el control o bé regulació horària de les activitats no lectives que es desenvolupen fora del centre escolar, com poden ser: excursions, visites extraescolars amb l’alumnat, viatges…etc.

Finalment des del sindicat hem detectat una total indefinició en com regular les hores que es dediquen a correccions d’exàmens des de casa, o finalització de treballs i tasques burocràtiques que no dóna temps moltes vegades a acabar en els centres i necessàriament s’ha de fer a casa.

Des de STEPV pensem i així ho farem constar en reunió amb les patronals del sector que la solució passa per:

• Establir criteris objectius per definir clarament les tasques i activitats que estan fora de l’horari lectiu de permanència en el centre, i que servixquen de regulació d’aquestes tasques quedant registrades en una graella trimestral, facilitant per part de l’empresa l’accés a dita graella per a les treballadores i treballadors, així com dels representats dels treballadors.

• Salvaguardar com marca la llei el control sindical pel que fa a la distribució de l’horari laboral lectiu i no lectiu dins i fora dels centres, preservant la protecció de dades de les treballadores i treballadors.

• Establir mecanismes de registre informàtics en cas de superar-se la jornada lectiva en les eixides extraescolars, tals com: viatges escolars, visites culturals…etc, on es plasmaran a la finalització de cada trimestre en una graella laboral com a activitats extraescolars horari no lectiu.

Per altra banda des del Sindicat som coneixedors de l’Acord signat a nivell estatal el darrer 23 de maig en Mesa Negociadora Concertada respecte a la concreció d’aquesta normativa. Des de STEPV-Iv trobem insatisfactori aquest acord per no complir amb la seua totalitat les demandes que ens han fet arribar docents i no docents de centres escolars, i que hem intentat arreplegar en els punts exposats més amunt. Aquest acord signat a més per tres sindicats del sector, no satisfà en els seus punts 4, 6, 7, 8,17 les demandes dels professionals del sector educatiu privat, i deixen per resoldre els dubtes i problemes reals sobre aquesta regulació de l’horari laboral en aquest col·lectiu.