Retallades

Conselleria subscriu un acord amb quatre sindicats d’esquenes al professorat

STEPV considera que l’acord sobre sexennis subscrit per la conselleria d’Educació i els sindicats CCOO, UGT, CSIF i ANPE es fa al marge dels marcs legalment establerts i s’ha fet a esquenes del professorat.

dijous 24 abril 2014 17:15 h

STEPV, sindicat majoritari a l’ensenyament, considera que aquest acord no té cap validesa legal en no haver-se negociat en el marc de la Mesa Sectorial d’Educació, sinó en el marc d’una comissió de seguiment d’un acord, el del 1991, que ja està derogat i que no té cap suport legal ni jurídic. És a dir, té el marteix valor que si s’hagués acordat en una conversa de café. Aquest acord es fonamenta en l’acord Moragues, que ha suposat allargar les retallades un any més sense cap compromís de recuperació dels diners perduts.

A l’acord no es parla del tancament d’unitats, ni de recuperar els diners perduts amb les retallades

Els signants afirmen que suposa el reconeixement automàtic i d’ofici dels sexennis, similar als triennis. Això no és cert. Els triennis es paguen automàticament, per contra els sexennis es pagaran si es fan activitats de formació per valor de 100 crèdits, la qual cosa no suposa cap automatisme. Automatisme seria si es pagaren sense fer cap activitat de formació, amb l’única condició de tindre 6 anys de serveis. El que es fa realment és simplificar els tràmits de reconeixement però cap cosa més.

A més a més, tampoc és cert que se supere el model de percentatges previst a la norma anterior. Aquesta norma ja estava derogada des de 2012, per la qual cosa l’acord signat ara mateix no suposa cap avanç. Un acord que se n’oblida del professorat interí i del professorat de privada.

Les reivindicacions històriques del professorat passen per recuperar tot el que se’ns ha furtat per l’aplicació del Decret Vela. En concret, el pagament efectiu dels sexennis des de l’1 de març de 2012 fins el 30 de juny de 2014. Durant tot aquest temps l’Administració ha reduït unilateralment el 50% dels sexennis i en aquest “acord” no es parla ni una línia de recuperar aquestes quantitats. La consideració del període comprés entre aquestes dues dates per perfeccionar els sexennis és una tema ja resolt anteriorment i era de dubtosa legalitat no considerar-lo, per la qual cosa tampoc és fruit de l’acord conegut hui.

Una altra reivindicació històrica és la desvinculació de la formació de la carrera professional i dels sexennis. El professorat considera que aquesta vinculació suposa una mercantilització i la privatització de la formació docent quan aquesta és una obligació de l’Administració. En eixe sentit, el professorat considera que cal que l’Administració facilite la seua formació sense cap contrapartida econòmica, en ser una tasca inherent a la funció docent. Sembla que els quatre sindicats signants i l’Administració aposten per considerar la formació docent com un negoci i no un dret del professorat. Que la normativa sobre la formació del professorat quede derogada només demostra la incapacitat de l’administració educativa per a regular una formació permanent dels professorat vinculada a la pràctica docent.

Per altra banda, STEPV afegeix que els quatre sindicats continuen negociant a esquenes del professorat, sense transparència, sense informació, sense presentar els documents abans de pactar-los, excloent-hi il·legalment al sindicat majoritari… per evitar que es facen públics la seua submissió i dependència de la conselleria d’Educació. Aquest acord, fet en un període no lectiu, recorda l’acord de professorat interí de 3 d’abril de 2013, o l’acord signat el 23 d’octubre de 2013, un dia abans de la vaga educativa contra la LOMQE.

Uns acords, aquells i aquest sobre sexennis, que només serviran per rentar la cara d’un govern valencià que està atacant l’escola pública, destruint ocupació, tancant unitats escolars i acomiadant personal. De tot açò no es parla gens a l’acord mentre la Comunitat Educativa de molts centres roman tancada o ha convocat mobilitzacions per als propers dies, com ara les grans manifestacions previstes per al 10 de maig de 2014.

Finalment, STEPV anuncia que no consentirà la vulneració del dret a la negociació col·lectiva, per la qual cosa estudiarà les accions legals i sindicals per haver sostret la negociació dels marcs legalment establerts i que continuarà defensant els interessos legítims del professorat més enllà dels cants de sirena d’alguns sindicats, més preocupats d’acontentar la conselleria d’Educació que de servir al professorat valencià.