Llengua

Castelló per la Llengua culmina la commemoració del 90 aniversari de les Normes de Castelló amb un gran espectacle musical

El lema de 2022 «Una llengua per guanyar!» és una referència fusteriana. Castelló acollirà la cloenda dels actes commemoratius el 17 de desembre

Cartell del concert de commemoració de les Normes de Castelló el pròxim 17 de desembre

dimecres 09 novembre 2022 16:30 h

La plataforma unitària de Castelló per la Llengua -plataforma que engloba més de 25 entitats representatives de la societat civil castellonenca, entre les quals STEPV, i que, a més, és l’encarregada d’organitzar els actes commemoratius de les Normes, va triar per enguany el lema «Una llengua per guanyar» per commemorar el 90 aniversari de les Normes de 1932. El lema es proposa a partir de la cita de Joan Fuster: «La llengua no ens la regalarà ningú, l’haurem de guanyar dia a dia».

STEPV és patrocinador de l’acte i ha participat en la roda de premsa d’aquest matí

En la roda de premsa celebrada aquest matí a Castelló per a presentar el cartell de la cloenda dels actes del 90 aniversari de les Normes de Castelló, hi ha participat Maria Nebot, presidenta de Castelló per la Llengua, Pau Pons, membre de STEPV a Castelló i membre del Secretariat d’Intersindical Valenciana i Alexandra Usó, presidenta d’Escola Valenciana.
La commemoració del 90 aniversari de les Normes de Castelló culminarà amb un acte central a Castelló de la Plana el 17 de desembre, amb un concert on participen més de deu artistes - des d’estils tradicionals als ritmes més moderns- i que pretén situar la ciutat que va acollir la signatura de les Normes del 32 al centre de la reivindicació lingüística i de l’escena musical i cultural valenciana.
El dia 17 de desembre serà un punt de trobada per a l’escena musical i la societat valenciana. El cartell compta amb una gran varietat perquè tothom puga ser partícip del moment. Ja al mes de setembre s’avançava una de les actuacions: Al Tall acompanyat de la Unió Musical del Grau. Castelló per la llengua ha aconseguit que el que és probablement el grup més representatiu de la lluita per la nostra llengua i la cultura torne als escenaris després de 10 anys des de la seua retirada.
Obrirà l’acte Parint Versos, un projecte coral i musical amb veu de dona amb què diverses artistes s’uneixen per revaloritzar la música tradicional valenciana amb el cant d’albades, que versaran específicament sobre les Normes de Castelló i la promoció del valencià. La proposta de Lola Bou i Manel Brancal i la trobada Borja Penalba, Mireia Vives, Feliu Ventura i David Fernandez també posaran el to al concert amb sons de cantautor, íntims i potents al mateix temps. Altres artistes presents, i que a més han presentat els seus últims treballs, són JazzWoman i Auxili. Des dels seus caràcters singulars, la cantant valenciana i la reggae band seran els encarregats de fer ballar al públic amb estils variats i sons actuals. Per últim, tancarà aquesta jornada l’orquestra castellonenca La Kinky Band, amb una llarga trajectòria i molt estimada pel públic per fer de cada directe una festa amb diversitat d’estils i diversió. Com veiem, propostes per a tots els públics però amb un denominador comú: projectar des de la música la nostra cultura i llengua en tots els àmbits.
Les entrades anticipades es poden adquirir al preu de 15 euros a través d’aquest enllaç. En taquilla tindran un cost de 18 euros.
Les normes de Castelló
Amb el nom de «Normes de Castelló» o «Normes del 32» es coneix l’acord que signaven, a Castelló de la Plana l’any 1932, representants del món de la cultura i del valencianisme polític i institucions culturals de tot el País Valencià. “Enguany, en el 90 aniversari de les Normes, i per ser l’Any Fuster, ens hem de mobilitzar per demostrar que som un poble orgullós amb la nostra llengua” ha explicat, Pau Pons, representant de l’STEPV.
Maria Nebot, presidenta de Castelló per la Llengua, ha insistit en el fet que “la situació del valencià és, en aquest moment, de retrocés pel que fa a l’ús social; per això apel·lem a tota la ciutadania a fer servir el valencià com a llengua d’ús habitual. Per tenir una llengua viva ens ho hem de guanyar i fent servir la llengua és com guanya el valencià!”.
Les Normes de Castelló són el punt de partida de l’ús del mateix model de llengua a banda i banda del riu Sénia i, per tant, simbolitzen la unitat de la llengua catalana. Seguint aquest esperit d’unitat dels signataris de les Normes de Castelló, es crea la plataforma Castelló Per la Llengua. “És per això que Escola Valenciana ha apostat decididament per commemorar aquesta fita. Perquè Contra els qui ens volen dividits, nosaltres ens reivindiquem en la unitat per multiplicar les possibilitats de la nostra comunitat lingüística”, ha afegit Alexandra Usó, presidenta de l’entitat.
Durant tot l’any s’han succeït actes descentralitzats a Vila-real, Borriol, Alacant i l’Alcora i properament s’organitzaran a Barcelona i València. També s’ha elaborat una exposició fotogràfica que recorda el discurs Ara o mai pronunciat per Joan Fuster l’any 1982 a la Plaça de Bous de Castelló que ha visitat el Grau de Castelló i Vila-real i s’ha creat un espectacle teatral anomenat “És ara, Joan” estrenat a l’Alcora, destinat a públic familiar i que ficciona converses de Joan Fuster amb els signataris de les Normes del 1932 i d’altres il·lustres escriptores de la literatura catalana.
Maria Nebot, presidenta de la plataforma Castelló per la Llengua, ha tancat l’acte donant les gràcies a les dues entitats col·laboradores (Escola Valenciana i STEPV) i convocant el 17 de desembre a la manifestació i l’acte festiu, ja que “volem que Castelló siga, aquest desembre, l’epicentre d’una gran mobilització i festa cultural entorn les Normes del 32 i la unitat de la llengua”.

Foto de la roda de premsa al Menador de Castelló, aquest matí