Professorat interí

Reflexions i aclariments sobre l’oferta pública d’ocupació

La Conselleria d’Educació acaba de fer pública una proposta d’oferta pública d’ocupació massiva per als pròxims anys. STEPV vol fer algunes reflexions i aclariments sobre aquesta mesura que, esperem, ajuden a situar el debat i buscar solucions per a la millora del sistema educatiu.

Un moment de les jornades de professorat interí la setmana passada

dilluns 24 juliol 2017 22:16 h

Fem memòria…

STEPV ha rebutjat històricament el model de concurs oposició com a forma d’ingrés a la funció pública docent.

Per què? Perquè és un procediment subjectiu, moltes vegades condicionat al temps de què disposa el tribunal per avaluar les persones aspirants, amb temaris immensos i obsolets i, proves pràctiques que són utilitzades per filtrar aspirants.

Ens hem assabentat per la premsa de la proposta i no s’ha esperat a la Mesa Sectorial per a discutir-la

També perquè fa competir dos col·lectius per les places ofertades: aquells que ja estan ocupant eixes places, és a dir, el professorat interí, i aquells que legítimament pugnen per aconseguir-les, és a dir, les persones aspirants de fora del sistema educatiu.

STEPV, com a sindicat, defensa els llocs de treball i les persones que els estan ocupant i el dret al treball de les persones que estan fora del sistema. Per a nosaltres és una màxima sindical irrenunciable. Per això, històricament, proposem l’accés diferenciat. És a dir, les places estructurals que ocupa el professorat interí que s’oferten al professorat interí. I les places de nova creació o les que es generen per jubilacions, que s’oferten per a la gent que aspira a accedir al sistema.

També proposem un canvi en el Reial Decret d’ingrés a la funció pública docent que evite la subjectivitat de les proves. A més, no té massa sentit fer passar per aquesta mena de proves a professorat que ja ha demostrat amb la seua pràctica docent acumulada la seua capacitat per a la docència.

Per tot això, STEPV ha condicionat històricament l’oferta pública d’ocupació a un pla d’estabilitat per a tot el professorat interí. No ara, sinó històricament, com es pot comprovar en les hemeroteques o en la web del sindicat cada vegada que s’ha negociat l’oferta.

Què plantegem davant l’oferta massiva d’oposicions feta pública per la Conselleria d’Educació el passat 21 de juliol?
STEPV critica les formes de l’administració. Més de 200 interins han estat cada dia (el 18, 19 i 20 de juliol) a les portes de la Conselleria en unes jornades pacífiques, precisament, per a debatre qüestions com l’accés a la funció docent, entre molts altres temes. Cap representant de la Conselleria ha baixat a preocupar-se de les seues reivindicacions i a explicar els plans de l’administració respecte a l’oferta pública d’ocupació, que va donar a conèixer el 21 de juliol, just un dia després de la finalització de les jornades.

Com a sindicat, ens hem assabentat per la premsa de la proposta i no s’ha esperat a la Mesa Sectorial per a discutir-la, buscar acords i fer-la pública. És el mateix comportament que duia a terme l’anterior govern, que ja va ser criticat pels sindicats per això. El nou govern continua amb la mateixa dinàmica, fet que manifesta un menyspreu cap a la negociació col·lectiva amb els representants del professorat.

Quant al contingut de la convocatòria, l’oferta proposada sense un pacte d’estabilitat per al professorat interí pot comportar la pèrdua de llocs de treball d’aquell docent que no supere les proves. Com hem dit abans, una línia roja del sindicat és que cap treballador o treballadora es quede fora del sistema per culpa d’un procediment selectiu. Les oposicions no poden convertir-se en un procediment de substitució d’uns treballadors i treballadores per uns altres. Això ja va ser un motiu de forta tensió amb el govern anterior quan es va signar l’acord de professorat interí en 2013 i la postura del sindicat va ser entesa perfectament per la gran majoria del professorat i per la societat valenciana en el seu conjunt i pels partits que ara formen el Consell que van participar en les mobilitzacions convocades pel professorat interí.

Per tant, STEPV continuarà condicionant qualsevol oferta a un pacte d’estabilitat. Si més no exigeix un compromís a l’administració que cap docent interí perdrà el seu lloc de treball per l’aplicació d’aquesta oferta.

A més, està pendent amb el Ministeri d’Educació la negociació d’un nou sistema d’ingrés, en la qual STEPV i la Confederació d’STEs lluitarem per un accés diferenciat en què guanyen tots i no perda ningú. Per tant, també condicionem l’oferta al resultat d’aquesta negociació.

Però, a més, STEPV ha proposat l’activació d’un procés de consolidació per al professorat interí. Aquesta mesura està contemplada en l’EBEP (Estatut Bàsic de l’Empleat Públic) i s’aplica en altres àmbits de la funció pública (ajuntaments, justícia, funció pública, etc.). De fet, el Govern Valencià també ha anunciat que convocarà més de 5.000 places en funció pública, de les quals 1800 són per a estabilitzar personal temporal que treballen des de 2014, 500 per a personal temporal des de 2005 i 42 per al personal indefinit no fixe.

STEPV reclama que aquests processos de consolidació també puguen aplicar-se en l’àmbit educatiu i, alhora, oferir places noves o jubilacions a qui opte per entrar en el sistema educatiu.

Alguns mites que circulen

L’accés diferenciat i la consolidació són il·legals perquè atempten contra els principis d’igualtat, mèrit i capacitat.

Resulta curiós que s’empre aquest argument només en l’àmbit educatiu, però no en la resta d’àmbits de la funció pública. Com acabem d’explicar, el Govern Valencià convoca processos de consolidació en la funció pública (i els ajuntaments fa anys que ho estan fent). El problema que tenim en educació és la manca de voluntat política del govern espanyol i d’alguns sindicats per a fer possible que aquests processos de consolidació i l’accés diferenciat s’incorporen en la legislació educativa. Per tant, no es pot argumentar que es vulneren els principis d’igualtat, mèrit i capacitat perquè en altres àmbits de la funció pública s’oferten processos de consolidació al personal eventual que hi treballa. I no passa res.

STEPV defensa el professorat interí major en contra del més jove
Rotundament no. La proposta del sindicat és per al conjunt del professorat interí, independentment de l’edat o dels anys que porte amb vacant. Sí que és cert que, dins del conjunt de professorat interí, hi ha un col·lectiu especialment vulnerable, com són les persones majors de 55 anys, que poden veure perillar les seues condicions de jubilació ja que per a la pensió només compten els darrers 15 anys cotitzats. L’administració hauria de tindre una sensibilitat especial per a aquestes persones i buscar una solució específica.

STEPV només mira per la seua afiliació
Tampoc és cert. Les propostes del sindicat estan pensades per a tot el col·lectiu, no només per a la seua afiliació. Amb les explicacions d’aquest document entenem que aquest apartat queda suficientment aclarit.

STEPV està atacant l’actual govern i desgastant el conseller d’educació
Aquesta acusació sorgeix cada vegada que el sindicat critica alguna acció de la conselleria (i, per extensió quan Intersindical critica alguna acció del govern valencià) i no és en absolut certa. STEPV és un sindicat independent i, governe qui governe, serà crític quan corresponga i donarà suport al govern quan pertoque. Durant els dos anys del nou govern el sindicat ha donat suficients mostres d’això. Ha signat diversos acords (addenda del professorat interí, cobrament de sexennis, acord de legislatura en la funció pública, acord de drets sindicals, acord d’ampliació de la paternitat, etc.), ha valorat positivament i públicament l’acció del govern en diverses ocasions però també ha criticat les que ha considerat negatives o insuficients. Una simple recerca en la web del sindicat ho ratifica.

Segurament l’exemple més paradigmàtic de la independència i equanimitat del sindicat respecte a l’acció de la Conselleria d’Educació és el decret de plurilingüisme. Durant la negociació del decret, el sindicat va valorar que era insuficient per diversos motius, però després ha defensat colze a colze amb la Conselleria la seua legalitat davant dels tribunals que l’han suspès cautelarment.

Crida a la unitat

Mesures com la reordenació de les borses (que va aplicar el govern anterior), repetir centre el curs que ve sense garanties, les oposicions massives, requisits com el B2 d’anglés per a infantil, etc., comporten inevitablement a la divisió del col·lectiu.
STEPV ha lluitat i lluitarà perquè això no passe. Amb arguments, amb pedagogia, amb crides constants a la unitat. Per al sindicat només hi ha un col·lectiu de docents interins, que són precaris, que no tenen estabilitat, que han d’estar constantment reciclant-se i adaptant-se als canvis normatius, que tenen problemes quotidians com la resta de la ciutadania…

Per això STEPV proposa una solució per al conjunt del professorat interí, independentment de cada casuística, i que alhora respecta les aspiracions legítimes de qualsevol persona que opte també per accedir al sistema educatiu. Sense enfrontaments entre col·lectius, sense pèrdua de drets per part de ningú, i on tot el món eixirà guanyant. La unitat del professorat interí i del conjunt del professorat són necessàries per millorar les nostres condicions laborals i l’escola pública.

Descarrega’t aquest document ací