Professorat interí

El MECD proposa canvis insatisfactoris del RD 276/2007 d’ingrés a la funció pública docent

STES-i no descarta la convocatòria de mobilitzacions si no hi ha canvis significatius en el Reial Decret

Ministeri d'Educació

dijous 23 novembre 2017 17:16 h

En el matí d’avui, 23 de novembre de 2017, s’ha celebrat la quarta Mesa Sectorial convocada pel Ministeri d’Educació per a continuar la negociació del procés d’estabilització per aplicació de l’Acord per a la Millora de l’Ocupació Pública de 29 de març i els Pressupostos Generals de l’Estat de 2017. A més, el Ministeri ha lliurat als sindicats l’esborrany de nous temaris d’oposicions.

STEs-i rebutja l’Acord de 29 de març perquè no garanteix la consolidació com a funcionàries de carrera el professorat interí

El Ministeri insisteix que l’Acord per a la Millora de l’Ocupació Pública de 29 de març, signat per UGT, CCOO, CSI-F i el ministeri d’Hisenda amb l’objectiu de reduir la taxa d’interinitat al 8% en les Administracions Públiques (taxa que en educació pública supera el 25 %) té per objectiu aconseguir l’estabilització dels llocs de treball, però no la consolidació en l’ocupació de les persones que els ocupen.
La majoria dels sindicats de la Mesa Sectorial sostenen que estem davant una situació excepcional, per l’alt percentatge d’interinitat i la intenció de reduir-ho al 8%, la qual cosa requereix de mesures en conseqüència excepcionals que permeten la consolidació de l’ocupació del professorat interí i eviten el greu risc d’acomiadament de persones que, en molts casos, porten dècades treballant com a docents.
En les negociacions prèvies a la d’avui, el ministeri va admetre algunes propostes (increment del nombre de temes a triar en les proves escrites i l’increment del pes de l’antiguitat fins a 10 anys a raó de 0,7 punts per any), però ens van semblar absolutament insuficients i enganyoses. De fet, amb el nou còmput proposat, el pes de l’experiència queda en un 12,5% del total (inferior al 13,56% del sistema en vigor), molt lluny del 45% possible arran de sentències emeses pel TC. Però el més rellevant és que el MECD no accepta la proposta de la majoria sindical que les proves no siguen eliminatòries, un element que considerem essencial en el context en què es van a desenvolupar aquests processos selectius. Que les proves no siguen eliminatòries és absolutament determinant perquè els opositors i opositores, compensant les notes obtingudes en les diferents proves, puguen arribar al final de la fase d’oposició i sumar la fase de concurs.
Els STEs-i rebutgem en el seu moment l’Acord de 29 de març fonamentalment perquè no garanteix la consolidació com a funcionàries i funcionaris del personal interí. Exigim també l’establiment de criteris homogenis en totes les CCAA per al còmput de places a convocar, però en aquests moments encara no hi ha hagut acord entre les administracions territorials i la central, informació que d’altra banda no se’ns ha donat en mà en la Mesa Sectorial.
D’altra banda, STEs-i entén que la reducció dràstica de la taxa d’interinitat per sota del 8% suposa una amenaça per a la seua continuïtat en el treball si no es negocien mesures d’estabilitat que protegisquen l’ocupació del personal interí.
Per responsabilitat davant la incertesa i inseguretat de milers de professores i professors interins que es juguen el seu futur com a docents en aquests processos d’estabilització,  STEs-i, sense renunciar al nostre model d’accés diferenciat o a la possibilitat de desenvolupar l’article 61.6 del EBEP, s’ha sumat a la majoria dels sindicats en la defensa d’un accés transitori que puga millorar substancialment el RD 276/2007 actualment en vigor. La pressió sindical i la PNL recentment aprovada en la Comissió d’Educació del Congrés dels Diputats han portat al ministeri a repensar que les proves de la fase d’oposició continuen sent eliminatòries, la qual cosa consultarà a l’Advocacia de l’Estat, de manera que la seua decisió sobre aquest tema roman en suspens.
A més, el MECD ha presentat, per a les oposicions de 2019, un esborrany de nous temaris per a tots els cossos i especialitats docents, actualitzats i adaptats a la LOMQE, una llei rebutjada per la comunitat educativa que està esperant la seua derogació. Encara que molts temaris estan obsolets i necessiten actualitzacions, en aquest moment un canvi de temaris tan radical afegirà més inquietud i dificultats a les persones aspirants. Per açò, hem defensat que s’executen tots els processos selectius fins a 2022 sense canvi de temaris. El canvi de temaris, en una conjuntura com aquesta, no fa més que afegir inseguretat, incertesa i dificultats.
Ens reiterem en la nostra denúncia que, de no ser tingudes en compte les nostres propostes, el nou sistema significarà un autèntic ERO que podria suposar l’acomiadament de milers de docents en l’estat espanyol. STEs-i entén que el MECD està tancant aquesta negociació sense tenir en consideració ni tan sols els mínims requisits exigits per les organitzacions sindicals, per la qual cosa de confirmar-se definitivament açò, el sindicat proposarà mobilitzacions als col·lectius afectats.

Secretariat de STEs-i

Proposta del Ministeri de modificació del RD 276/2007