Polítiques educatives

La nova Ordre d’Avaluació de final de Secundària prorroga l’esperit de la LOMQE

STEs-i, CCOO, UGT i CEAPA van defensar en el Consell Escolar la retirada immediata de l’Ordre, per ser tècnicament reprovable i ideològicament inassumible

divendres 01 març 2019 10:48 h

Els sindicats STEs-i, CCOO, FeSP-UGT  i la CEAPA (Confederació Estatal de Mares i Pares de l’Alumnat) van denunciar en el Consell Escolar de l’Estat que el projecte d’ordre ministerial que regula les proves de l’avaluació final d’Educació Secundària Obligatòria per a aquest curs es limita a prorrogar l’ordre ministerial que en 2017/2018 va presentar el Partit Popular, llavors en el Govern. En aquell moment el Consell Escolar de l’Estat va emetre el preceptiu dictamen -Dictamen 311/2017-, en el qual s’assenyalava explícitament una sèrie de canvis que calia, segons el parer del Consell, incorporar al projecte. Les modificacions que es van demandar en aquell dictamen no es recullen, en cap cas, en l’actual Ordre, que simplement es limita a replicar la norma de 2018, donant continuïtat a l’esperit pur i dur de la LOMQE i atemptant contra l’equitat, la comprensividad i la inclusivitat, pilars irrenunciables del sistema educatiu.

Aquest tipus de proves estandarditzades perpetua l’aprenentatge memorístic i descontextualitzat i se centra a incrementar artificialment els resultats acadèmics, limitant les pràctiques educatives i l’exercici de la funció docent. En ignorar les millores aconseguides i les característiques personals de l’alumnat i els seus diferents ritmes d’aprenentatge, donen lloc a una imatge fixa que furta a xiques i xics el seu dret a aprendre.

Així mateix, els sindicats de l’ensenyament i CEAPA critiquen durament que la norma no respecta el marc legal vigent i incorpora qüestions en el seu contingut que el modifiquen, amb independència que hagen sigut negociades amb les Comunitats Autònomes, com argumenta el Ministeri d’Educació i FP. En aquest sentit, consideren a les Comunitats Autònomes còmplices necessàries d’una Ordre tècnicament reprovable i ideològicament inassumible per part de la comunitat educativa. És un producte de la LOMQE, llei aprovada amb els vots exclusius del Partit Popular i, en el seu moment, rebutjada per la totalitat de la comunitat escolar i pel conjunt de l’oposició parlamentària.

Secretariat de STEs-intersindical
28 de febrer de 2019