El patrimoni educatiu valencià del segle XX, en un monogràfic de la revista de l’STEPV

“La recuperació de la memòria pedagògica valenciana, a més de respondre a una reivindicació historicista, permetrà descobrir-ne experiències valuoses amb què s’han escrit les millors pàgines de la nostra educació”

dilluns 22 maig 2017 16:22 h

L’editorial del número 265 d’Allioli, revista de l’STEPV, assegura que amb l’edició d’un monogràfic sobre el patrimoni educatiu valencià, no es tracta de practicar un reconeixement nostàlgic sinó de trobar en aquests orígens la identitat d’una educació “per la qual seguim lluitant, d’una escola que continuem construint”.

Es consolida una nova etapa d’una publicació que ara rescata els orígens de la renovació pedagògica

Amb una impressió a tot color i amb il·lustracions de MacDiego, artista valencià de constrastada trajectòria en el camp del disseny, es consolida una nova etapa d’una publicació que ara rescata els avanços de l’escola de la II República, les innovacions educatives del moviment Freinet durant la dictadura franquista, l’assemblearisme democràtic del moviment de mestres durant la Transició, el naixement de les escoles d’estiu o l’extensió de l’ensenyament en valencià. Allioli també ressenya les figures del professor Gonzalo Anaya, vinculat als moviments de renovació pedagògica del País Valencià, i la de Melchor Botella, un mestre i sindicalista d’Elx que dóna nom a l’Escola de formació d’Intersindical Valenciana. Per a confeccionar aquest número s’ha requerit la col·laboració de més d’una quarantena de autores i autors vinculats a la docència, la investigació històrica i l’acció sindical.

La revista, que es presentarà pròximament en distintes facultats de Magisteri del País Valencià, pretén servir de referència perquè noves generacions de docents i d’estudiants s’acosten a un patrimoni a penes inclòs en els plans d’estudis universitaris i en les instàncies de formació del professorat. En aquest sentit, s’hi adverteix, cal que els actuals responsables de la Generalitat esmenen sense dilacions “la desfeta pedagògica envers els moviments renovadors que van aplicar els anteriors governs de la dreta”.

Enllaç a Allioli 265