Inici de curs

STEPV reivindica a baixada de ràtios, l’increment de professorat i la recuperació del poder adquisitiu

Aquest curs 2022/23 presenta moltes novetats que afecten tant el conjunt del sistema educatiu com a col·lectius concrets.

Ahir va començar el curs en infantil, primària, secundària, batxillerat i FP

dimarts 13 setembre 2022 10:11 h

En primer lloc, destaquem el retorn a la normalitat quant a les restriccions ocasionades per la pandèmia provocada per la Covid-19. Després de dos anys, l’alumnat i el professorat ja no està obligat a dur mascaretes, mantindre distàncies de seguretat o estar aïllats de la resta de grups-aula en el pati, menjador, etc.

El pròxim 22 de setembre tindrà lloc la Junta de Portaveus en la qual el Sindicat reclamarà aquestes mesures i moltes altres més

Enguany comencen a aplicar-se els nous currículums derivats de la LOMLOE en els cursos imparells, mentre que en els parells es manté el currículum anterior. Això suposa per al professorat que ha de refer les programacions didàctiques dels cursos afectats pels nous currículums (publicats en agost) i de les noves assignatures (com Projectes Interdisciplinaris en Primària i ESO), fet que justifica sobradament que l’inici de curs no es duguera a terme el dia 8 de setembre com pretenia inicialment la Conselleria d’Educació.
Una altra novetat que afecta els instituts és que l’organització per àmbits a 1r d’ESO ha sigut voluntària, tot i que la majoria de centres ha decidit mantindre els àmbits aquest curs. Si la voluntarietat es manté el pròxim curs es veurà més clarament quants instituts aposten pels àmbits, ja que a pocs dies de començar el curs s’han de refer tots horaris en cas que el centre acordés no aplicar-los.
Durant la tardor es negociaran els processos selectius derivats de la llei Iceta (processos d’estabilització de places, no de persones) que inclouen un concurs de mèrits de 9.150 places a partir de novembre i un concurs oposició «light» que encara no té data. També estem pendents de la publicació per part del Ministeri d’Educació del procediment perquè el professorat tècnic d’FP (cos A2) amb titulació universitària s’integre en el cos de secundària (cos A1). Aquesta integració suposarà una millora de les condicions laborals d’aquest professorat, tot i que quedaran fora una part del PTFP, que es queda com a cos a extingir, segons la LOMLOE.
Reivindicacions d’STEPV
El Sindicat reivindica, entre altres qüestions, les següents:
1.- Reducció de ràtios. Des de fa anys que és necessària aquesta reducció a un màxim de 20 alumnes per aula en els ensenyaments de règim general. És per això que STEPV ha registrat en les Corts Valencianes una Iniciativa Legislativa Popular per a la reducció de ràtios. En el moment en què les Corts accepten la ILP començarà la recollida de les 10.000 signatures necessàries.
2.- Increment de les plantilles de professorat. Lligada a l’anterior, cal un augment del professorat en els centres educatius. A més, la normativa d’educació inclusiva exigeix una atenció individualitzada a cada un dels nostres alumnes, que les actuals ràtios no permet dur a terme. De fet, la mesura més ben valorada pel professorat durant la pandèmia va ser precisament la reducció de les ràtios.
3.- Recuperació del poder adquisitiu. En 2010, les retribucions del professorat (i de la resta del funcionariat) es van congelar. Amb el govern del PP es van retallar fins a perdre entre 14 i un 16 punts fins a l’actualitat. Els tímids increments salarials que s’han produït darrerament no han estat capaços de recuperar aquesta pèrdua de poder adquisitiu i menys encara amb aquesta situació d’inflació tan elevada.

El pròxim 22 de setembre tindrà lloc la Junta de Portaveus (reunió entre la Conselleria i els sindicats per a tractar el calendari de negociació), en la qual el Sindicat reclamarà aquestes mesures i moltes altres més per a millorar les condicions laborals del professorat i el sistema educatiu valencià, que donarà a conéixer pròximament.