Internacional

STEPV participa en el XXI Congrés de la CEA que ha tingut lloc a la Ciutat de Panamà

La Confederació d’Educadors Americans aprova el pla de treball per als pròxims tres anys

dilluns 28 novembre 2022 19:25 h

El Fòrum per l’Educació a Iberoamèrica va designar Vicent Maurí com al seu coordinador europeu.

El XXI Congrés de la Confederació d’Educadors Americans (CEA) va tindre lloc els dies 16, 17 i 18 de novembre a la Ciutat de Panamà amb el lema: “Per la unitat dels qui fem possible l’educació”. Al congrés van assistir representants de sindicats de països com ara Panamà, Hondures, l’Uruguai, Cuba, el Brasil, l’Equador, l’Argentina, Bolívia o Mèxic. També van estar presents la Confederació de STES – Intersindical (Estat espanyol), STEPV – Intersindical Valenciana, STEI – Intersindical (Illes Balears), la Confederació dels Treballadors i Treballadores de les Universitats de les Amèriques (CONTUA), la Federació de Sindicats de Docents Universitaris d’Amèrica del Sud (FESIDUAS), la Federació de les Treballadores i Treballadors Universitaris d’Amèrica Central, Mèxic i el Carib (FESITRAUNCAMC). Durant el congrés van intervindre les autoritats de la Universitat de Panamà, del Parlament Llatinoamericà i el secretari general de la FENPROF, Mario Nogueira, amb un missatge gravat.

La sessions del congrés van tindre lloc en la Universitat de Panamà on es van desenvolupar reunions del Comité Executiu, panells de debat, una reunió del Fòrum per l’Educació a Iberoamèrica, reconeixements a persones i sindicats, els debats dels documents congressuals -entre els quals destaca el Pla de Treball 2022 – 2025- i l’elecció del nou Comité Executiu.

Entre les activitats van destacar la taula redona sobre quina educació volem per a un futur que ja és present: reptes i possibilitats i la del Fòrum per l’Educació a Iberoamèrica que va abordar “El desafiament de la unitat, de les i els treballadors de l’educació. Anàlisi de la conjuntura Iberoamericana i mundial”. Activitat en què van debatre les delegacions presents, amb una participació destacada de la representació de STES – Intersindical, STEPV – Intersindical Valenciana i STEI – Intersindical. En aquesta última taula es va reiterar la necessitat d’aprofundir la relació entre el moviment sindical i pedagògic dels dos continents. També es va destacar l’actualitat de la declaració de principis i objectius que es va recordar al maig del 2013 a Lisboa (Portugal) i, a més, es va emfatitzar en la necessària unitat de les treballadores i treballadors de l’ensenyament per a defensar una educació pública, gratuïta i laica al servei dels nostres pobles. També cal destacar que la reunió del Fòrum per l’Educació a Iberoamèrica va designar Vicent Maurí com al seu coordinador europeu.

L’esdeveniment també va servir per a reconéixer el treball de persones o entitats vinculades a la Confederació d’Educadors Americans (CEA). Entre les persones reconegudes es trobaven la companya Mari Luz González (STES-Intersindical) i els companys Pere Polo (STEI – Intersindical), Biel Caldentey (STEI – Intersindical) i Vicent Maurí (STEPV – Intersindical Valenciana).

En el XXI Congrés es va aprovar el Pla de Treball per al període 2022 – 2025, en el qual s’inclouen els principis d’acció, les accions estratègiques, els objectius a curt i llarg termini. Les i els congressistes van reafirmar la seua voluntat de reforçar i ampliar els vincles existents, en el marc d’una política estratègica d’aliances, que respecte les autonomies i el lliure exercici del dret a organitzar-se en els sindicats. A més, en el nou i canviant marc de situació, s’aposta perquè la CEA continue combinant accions de caràcter mundial, continental, nacional i regional, amb l’objectiu principal que la veu de les treballadores i treballadors siga escoltada i tinguda en compte en els espais on es tracten qüestions que incidisquen en la seua qualitat de vida i futur com a pobles, regions, països i continents.

L’aprovació de la Declaració final i l’elecció d’un nou Comité Executiu, amb una presidència col·legiada formada per quatre persones, de Mèxic, l’Argentina, Panamà i el Brasil, una secretària general executiva que ostentarà Fernando Rodal i diverses comissions col·legiades van posar el punt final a XXI Congrés de la CEA.