Condicions laborals

STEPV demana que la inclusió educativa es realitze amb el professorat i els recursos necessaris

STEPV aconsegueix la inclusió de treballadores i treballadors socials a tots els SPES i que l’alumnat de compensació educativa no es deixe de considerar com a tal, si presenta NEE

Centre d'Educació Especial

divendres 12 juliol 2019 19:36 h

A la mesa sectorial del dimarts 9 de juliol, la Conselleria va informar que l’Ordre 20/2019 per la qual es regula l’organització de la resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat es començarà a desplegar mitjançant tres resolucions. D’aquestes, dos es van negociar aquest dia, i faltarà una més relacionada amb la l’enriquiment curricular, reforç pedagògic i altres mesures inclusives de resposta a l’alumnat.

La primera normativa negociada de desplegament de la inclusió educativa fa referència a determinats aspectes de la resposta educativa, avaluació sociopsicopedagògica, informe sociopsicopedagògic i el pla d’actuació personalitzat (PAP). Aquest document, com a novetat, determina les condicions d’escolarització combinada.
La segona normativa de desplegament de l’ordre inclusió regula el procediment per a la sol•licitud i desenvolupament de la resposta educativa a l’alumnat hospitalitzat o convalescent al seu domicili per malaltia. Es a dir, l’atenció educativa que es realitza des de les Unitats Pedagògiques Hospitalàries (HPH) i des de l’atenció domiciliària. Destaquem el caràcter flexible que s’ha introduït pel que fa a les incorporacions de l’alumnat al centre garantint l’acompanyament necessari del professorat en aquest procés.
També s’han negociat 3 normatives d’instruccions d’inici de curs de SPES, CEE i Unitats Especiífiques d’Educació Especial a centres ordinaris.
En la negociació de les instruccions de l’organització dels serveis psicopedagògics escolars i gabinets psicopedagògics escolars autoritzats, la Conselleria d’Educació ha anunciat que ja està previst i pressupostat la incorporació per al curs proper de personal de Treball Social a 10 SPES que encara no tenien. Aquesta ha estat una reivindicació aconseguida per STEPV. El sindicat va traslladar aquesta situació en anteriors en meses de negociació; mesura que contribuirà a la millora de les múltiples tasques a realitzar pels SPES i en benefici de l’alumnat i de les famílies. També ens han confirmat que estan treballant per a implementar una nova Plataforma per a SPES per a la gestió de la diferent documentació i informes que generen.
El sindicat ha demanat una negociació de l’actualització de l’O.10 de març de 1995 per la qual es determinen les funcions i es regulen aspectes bàsics del funcionament dels serveis psicopedagògics escolars, adequada al nou marc d’inclusió educativa (D.104/2018 i O.20/2019) i per tant, a les noves necessitats de l’alumnat i dels professionals que treballen als SPES. Aquests nous reptes que caminen cap a un model inclusiu són la dinamització pedagògica, la qualitat i la innovació educativa. La resposta de Conselleria ha estat que ja té elaborat l’esborrany i que el negociarem en breu. Així doncs, demanem el professorat ens faça arribar propostes de millora i esmenes quan siga el moment, igual que han fet des de diferents SPES en aquesta negociació.
També ens han confirmat que Conselleria d’Educació està elaborant la modificació de l’Ordre 1/2019 per la qual es determinava l’estructura dels SPES, petició que va fer STEPV en mesa de negociació per tal d’actualitzar l’estructura a les noves demandes.
Des de l’Administració se’ns ha demanat col•laboració per tal d’elaborar els protocols d’assessorament tant al professorat com a les famílies respecte a l’atenció educativa inclusiva i que actualment s’estan elaborant.
Com a novetats en la negociació de les instruccions per a l’organització i funcionament dels CEE, es descriuen funcions i actuacions respecte a l’estimulació primerenca, i arreplega que totes les actuacions que el centre programa com a centres de recursos es plasmen a la PGA. STEPV ha tornat a traslladar les reivindicacions d’aquest centres que en tota una legislatura no han estat ateses i que per tant cal un esforç per part de Conselleria d’Educació per millorar la situació.
Respecte a la negociació de les instruccions de les Unitats Específiques d’Educació Especial destaquem que s’ha regulat com iniciar l’obertura d’unitat específica i fer l’acompanyament des del centre. També s’ha determinat la participació necessària i protagonisme de la persona tutora del grup ordinari en la inclusió d’aquest alumnat en l’aula ordinària. En la negociació, davant la insistència del sindicat de donar continuïtat en secundària a aquestes unitats, l’Administració Educativa ha informat que per al proper curs es crearan 12 unitats noves en secundària i que s’està estudiant la continuïtat d’aquest alumnat en la Formació Professional adaptada. També se’ns ha comunicat, per part de Conselleria d’Educació, de la necessitat d’elaborar un document que explique que comporta treballar a aquestes unitats i que facilitaria la tasca dels i less professionals que actualment treballen i/o que volen treballar. El sindicat ha reiterat la reivindicació, entre altres traslladades, de la necessitat de la reducció de ràtio en l’aula ordinària de referència.
A més a més, STEPV ha traslladat a Conselleria les revindicacions dels centres d’escolarització preferent de motòrics, alguns dels quals tenen també unitats específiques d’educació especial.
STEPV agraeix la col·laboració del professorat que ens ha fet arribar propostes de millora a totes aquestes normatives, les quals hem pogut defensar en la negociació. El sindicat ha condicionat que per poder fer possible el model d’inclusió educativa és necessari fer-ho amb tot el professorat i els recursos necessaris.
El sindicat també ha traslladat la necessitat de negociar una norma específica de com fer l’atenció a l’alumnat de compensació educativa, millorar la situació actual dels centres CAES i articular propostes de millora per tal de no tindre escolaritzat a més del 25% d’alumnat de compensació educativa en un únic centre, tal i com diu el nou decret d’inclusió educativa. Per aconseguir-ho cal activar polítiques que impliquen actuacions amb altres Conselleries. A més a més, gràcies a STEPV s’ha aconseguit que l’alumnat de compensatòria que també és de NEE es tinga en compte en ambdós còmputs. El sindicat va trasllar a la mesa de negociació esta demanda, fa mesos. Fins ara, per una qüestió burocràtica, l’alumnat que era de compensatòria deixava de computar com a tal quan tenia NEE, quan justament és aquest alumnat qui pot presentar més necessitats d’atenció per compensar les desigualtats socials de base.
En el torn obert, STEPV ha tornat a demanar que es revise el PAM assignat als CEI, des d’inclusió educativa s’han mostrat favorables a revisar aquest fet, per la insistència mostrada pel sindicat.
Conselleria ha anunciat que les instruccions d’inici de curs de l’ISEA i del CEED es negociaran la propera setmana i que també en uns dies estarà enllestit el preacord que evitarà l’expulsió de la borsa d’algunes de les persones afectades pels canvis de titulacions per accedir a cadascuna de les borses.
El sindicat ha convidat a entrar al torn obert a un grup de persones que s’han presentat a les oposicions de Valencià perquè exposaren de primera mà les deficiències trobades.
Així mateix, STEPV ha demanat que es torne a convocar el grup de treball dels centres CAES iniciat aquest curs a petició del sindicat.