Infraestructures educatives

Sobre les retallades del Pla Edificant: Una escola segura per a una educació per al futur

La Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic fa costat i donarà suport a totes les mobilitzacions que realitzen les famílies i la comunitat educativa per unes instal·lacions públiques en matèria d’educació que garantisquen unes bones condicions de seguretat i salubritat.

dilluns 19 febrer 2024 12:31 h

Des de la Plataforma per l’Ensenyament Públic exigim una resposta urgent per part dels Ajuntaments i de la Conselleria d’Educació perquè tots els desperfectes dels centres escolars puguen ser reparats com més aviat millor i es continuen ampliant les instal·lacions públiques. Tot l’alumnat ha de tindre garantit el dret a una educació de qualitat i amb seguretat.

Tant Conselleria com Ajuntaments van posar en marxa el Pla Edificant amb l’objectiu de fer possible la construcció d’escoles i instituts, o la millora de les infraestructures educatives. Tanmateix, este any hem conegut la retallada de 123 milions d’euros del Pla Edificant al Pressupost de la Generalitat Valenciana 2023 i un gran nombre de denúncies de famílies que, amb el Pla Edificant en marxa, tenen obres paralitzades, en execució de licitació o pendents de delegació. Centenars d’obres corren perill de no realitzar-se per la retirada de fons del pla Edificant.
Les xiquetes i xiquets estan patint riscos en els nostres centres escolars, ja que, fins i tot les obres més urgents s’estan dilatant en el temps. Com a conseqüència: s’ha compromés la integritat estructural dels edificis i la seguretat i benestar de tota la comunitat educativa: goteres, trencament i oxidació de tanques exteriors, falta d’instal·lació d’aires condicionats i adequació dels edificis a les condicions de l’emergència climàtica, desperfectes als sòls del pati que ja han ocasionat accidents, sostres que cauen a trossos…  Els espais educatius estan en perill.
Exigim que es deixe d’atacar la igualtat de condicions enfront de l’educació, i reclamem un increment de la inversió per a protegir i garantir una educació pública de qualitat. L’educació pública ha de convertir-se en màxima prioritat com a garantia de futur de la nostra societat, i en aquesta s’han de comprometre tots els partits polítics. A més reivindiquem conéixer quin serà el pla a desenvolupar en els anys vinents i les actuacions planificades per la Conselleria. És necessària una millora en l’agilització de la tramitació, la participació de la comunitat educativa en el disseny dels espais,  i garantir l’eficiència energètica i la sostenibilitat dels edificis educatius.
La Plataforma fa costat i donarà suport a totes les mobilitzacions que realitzen les famílies i la comunitat educativa per unes instal·lacions públiques en matèria d’educació que garantisquen unes bones condicions de seguretat i salubritat.