Professorat interí, pandèmia i oposicions. Qui dona més?

Article del Secretariat de la Confederació de STEs-i

dimecres 10 febrer 2021 12:05 h

El desenvolupament del curs 2020-21 està sent marcat per la pandèmia. Allò que es va iniciar en setembre en mig de la incertesa i ansietat, va aconseguir superar el repte de garantir la presencialitat per al desenvolupament de la tasca docent, encara que aquesta no abraça al conjunt de l’alumnat en algunes comunitats autònomes.

Per tal d’assolir aquest objectiu ha sigut molt important el treball dels equips directius dels centres educatius, així com la professionalitat del professorat que s’ha bolcat des del començament en l’elaboració i aplicació de protocols i l’adopció de mesures de seguretat sanitàries. Tot això en mig de l’estrés i ansietat que suposa la por als contagis, ja que es tracta d’un treball que implica contacte proper de cada docent amb un elevat volum d’alumnat que, en casos com Educació Especial i Infantil, no estan obligats a utilitzar mascareta de protecció.

Aquest fet ens ha portat a un curs atípic, que s’està manifestant molt més estressant i sobrecarregat de treball per al professorat interí que té a més damunt seua l’amenaça d’una convocatòria, o celebració per ajornament de l’anterior, d’oposicions. Si també sumem l’estrés laboral generat per la pandèmia, els problemes derivats per la conciliació familiar i la necessitat de preparar unes oposicions en aquest context, s’hi podrà entendre el nivell d’ansietat i les dificultats per aconseguir condicions adequades de temps i concentració s’incrementen, necessàriament, en el cas del personal interí. Cal tenir en compte que, en alguns territoris, els Acords vigents que regulen la seua activitat, poden conduir a la pèrdua del seu lloc de treball.

Des de la confederació de STEs-Intersindical entenem que aquesta situació específica, que abraça a una part del col·lectiu interí, pot llastrar la seua activitat laboral i generar una situació de precarietat emocional afegida.

Fins ara, són diverses les comunitats autònomes que han avançat dades sobre la celebració del procés selectiu, dins d’una actitud política interessada en imposar una normalitat social que està molt lluny de ser real. Si alguna cosa caracteritza el moment actual, és la imprevisibilitat de determinades situacions que s’hi poden generar a causa de l’evolució de la pandèmia. Un exemple el tenim en el desenvolupament del curs 2020-21 que fins ara ha patit els efectes de dos onades de contagis que han convertit al sector docent en un dels més afectats per aquest fet.

Les decisions sobre la celebració de les oposicions creiem que deuen meditar-se amb tranquil·litat en lloc d’imposar-se per motius polítics ( compliment dels Acords d’Estabilització firmats per determinats sindicats). Veiem que alguns esdeveniments importants han sigut suspesos, amb mesos d’antelació. De fet, aquests dies s’està parlant també de la possibilitat de suspendre els Jocs Olímpics previstos per a aquest estiu a Japó, un país no massa afectat per la pandèmia, almenys fins ara.

No sembla preocupant que s’estiguen convocant oposicions massives enmig de la pandèmia. Pensem que darrere d’aquestes decisions es troben interessos partidistes afectats per la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que planteja la necessitat de sancionar les contractacions en frau de llei. Aquest fet ocorre en Educació i en altres sectors com Sanitat, on també s’estan fent ofertes de treball públic massiu, just quan el col·lectiu interí està sobrepassat per l’excés de treball i l’estrés que genera aquesta situació de pandèmia. Crear aquesta incertesa en aquest moments és “jugar” novament amb el professorat, amb el personal sanitari i amb tots aquells col·lectius que, en aquestes situacions, estan sent obligats a participar en processos selectius on es poden també jugar el seu lloc de treball i el seu futur.

Recordem, a més, que el professorat és el tercer col·lectiu professional amb més seropositivitat (11%) per covid-19 darrere del personal sanitari i sociosanitari. En pagament per mantenir el centres educatiu oberts, en una condicions molt difícils tant per a l’alumnat com per a les treballadores i treballadors, les administracions educatives autonòmiques organitzen processos d’oposicions ordinàries, sense tenir la més mínima consideració que el present curs no és un temps normal als efectes de preparar les oposicions com qualsevol altre curs.

Les administracions educatives no poden obviar la situació en frau de llei en la qual es troba una part molt important del col·lectiu interí, ratificades per sentències europees, especialment la del passat 19 de març de 2020, en la que a més indica que les oposicions no són una fórmula per solucionar el problema.

Per tal de solucionar aquesta situació, la Confederació de STEPV-Intersindical ha proposat l’aplicació de l’article 61.6 de TREBEP (en situacions excepcionals es poden celebrar procediments selectius per concurs de mèrits i no necessàriament per concurs d’oposició) o qualsevol altra fórmula que reconega l’estabilitat. I ara estem en una situació doblement excepcional, per l’elevat nombre de personal interí i per la situació de pandèmia.