Ensenyaments de Règim Especial

El Sindicat es reuneix amb Jorge Cabo, Director General de centres i responsable polític de les EOI del País Valencià

A la reunió han assistit també la Cap del Servei, el Subdirector General de Centres i per part del Sindicat la representant de STEPV al grup de treball “Repensem les EOI” i el coordinador d’ensenyaments de règim especial.

dimecres 21 febrer 2024 10:03 h

El Sindicat ha volgut iniciar la reunió demanant més diàleg i transparència per part de la DG de centres ja que darrerament s’estan prenent decisions i implementant canvis sense que la informació estiga arribant al professorat de manera oficial en temps i forma.

Un exemple d’eixa manca d’informació ha estat el descobriment per part del professorat, i també de l’alumnat, d’una disminució en la oferta de certificació continguda a la resolució de 8 de febrer de calendari i matrícula PUC, passant dels 44 nivells convocats el curs passat als 32 actuals tenint en compte tots els nivells i idiomes. Segons Conselleria a tots eixos nivells hi havia menys de 10 persones pendents de certificar sumant tot l’alumnat oficial del País Valencià.

Eixa retallada afecta a 11 idiomes diferents a determinats nivells, deixant així sense possibilitat de poder certificar a l’alumnat oficial i al possible lliure del B2 de xinés. rus, àrab, polonés, neerlandés, finés, romanés o japonés; del B1 de èuscar, finés, grec, romanés, neerlandés, polonés o del C2 d’alemany.

Una decisió adoptada per part de Conselleria sense cap informació oficial compartida prèvia a la publicació de la resolució més enllà d’haver comunicat a mitjans de gener a les persones redactores dels idiomes i nivells afectats que havien de deixar de preparar la part de les proves restant perquè enguany no hi hauria eixes PUC concretes.

Donada aquesta situació el Sindicat ha demanat que si en base a uns paràmetres específics es vol modificar la periodicitat, el nombre de nivells o convocatòries PUC doncs que es planifique i negocíe amb el marge i l’antelació suficients i de manera raonada. En tot cas, que no s’implementen aquests canvis a tres mesos vista de les PUC i que, per tant, per a la convocatòria actual s’intente mantindre l’oferta de certificació als grups que ja estaven en funcionament pel curs 2023-24.

Per una altra banda, des dels centres de formació de persones adultes s’ha traslladat la queixa per la supressió de la reserva de places pel seu alumnat i per la manca d’oferta de places lliures de Valencià a les convocatòries PUC d’enguany, amb el que això comporta per a la gran quantitat de persones que porten preparant-se aquestes proves als centres públics de FPA i que necessiten la certificació de valencià per a accedir a llocs públics, oposicions, promoció professional.

Si bé sembla que parcialment aquesta decisió es justifica des de Conselleria per evitar la reiterada saturació dels departaments de valencià de les EOI (reivindicació històrica del Sindicat) STEPV considera que s’hauria d’arribar a un equilibri i tindre en compte l’encaix d’eixe alumnat de les FPA i donar-los opcions de certificar al menys al curs actual. De la mateixa manera, esperem que la resta d’organismes certificadors amplien les seues convocatòries o que d’alguna manera es puga satisfer la demanda social de certificació en Valencià sense que els professorat EOI es vegi desbordat com fins ara.

En qualsevol cas, pel que fa a la implementació de “numerus clausus” reduint la quantitat d’alumnat lliure de Valencià a les PUC que han d’assumir les Escoles en funció de la seua plantilla real, STEPV celebra que per fi el professorat d’eixos departaments deixe d’estar sobresaturat en períodes de certificació. Aquesta mesura també comportarà baixar la ràtio PUC adaptada a la realitat de cada Escola i deixar de comptar amb professorat de suport extern i coordinar-lo, podent així avaluar amb major rigor i serenitat.

Al voltant de l’EOI Virtual Valenciana, el Sindicat ha recordat la seua demanda de mesa sectorial específica per parlar de la realitat i de les diverses problemàtiques lligades a una nefasta planificació des dels seu inici i ha volgut transmetre la inquietud del professorat sobre el futur incert d’aquesta Escola. Des de l’inici del curs actual van circulant diferents versions dels possibles plantejaments de Conselleria al respecte de l’EOI VV com ara que es dona per fet que de cara al curs que ve l’EOI VV desapareix, que l’oferta actual d’eixa escola i el seu professorat serà “absorbit” per diferents Escoles en base a uns criteris indefinits o desconeguts…

STEPV ha tornat a insistir en la necessitat que la informació al voltant de les modificacions o possibles nous escenaris ha de se compartida oficialment amb el professorat i per tant els plantejaments que estiguin sent analitzats de cara a un futur, en aquest cas sobre la EOI VV, es facin públics d’alguna manera. En eixe sentit Conselleria ha volgut transmetre que ara mateix s’estan valorant diverses opcions però que no està decidit des del put de vista formal i jurídic quin és el futur concret de l’EOI VV o més aviat quan s’acabarà de prendre una decisió final ja que de la mateixa manera que es crea un centre, per poder extingir-lo s’ha de seguir tot un procediment jurídicament complex i laboriós.

En qualsevol cas, queda clar que de cara al curs que ve des de Conselleria s’està treballant per a que les Escoles puguen oferir, a banda dels ensenyaments presencials, ensenyaments semipresencials i també totalment virtuals. Aquesta oferta estarà dispersa arreu del País Valencià. Quedarà per definir i negociar tota l’afectació i els condicionants d’aquestes implementacions en mesa sectorial una vegada hi hagi un esborrany que reculli totes aquestes novetats en les sembla que ja s’està avançant.

STEPV ha recordat que està pendent la reactivació grup de treball “Repensem les EOI” i que eixe format era un bon lloc per debatre i analitzar aquests possibles futurs de manera dialogada i constructiva i al mateix temps poder anar compartint la informació amb la resta de professorat de manera dinàmica.

Sobre l’Ordre Acadèmica EOI pendent de negociació des de febrer 2022, posteriorment calendaritzada per juny 2022, Conselleria ha informat que amb posterioritat a la definició final de la implantació dels ensenyaments semipresencials i a distancia es negociarà eixa ordre per poder incloure eixes modalitats de docència.

El Sindicat ha demanat a la Direcció General i a la resta de seccions responsables que treballin en la millora i consolidació de la xarxa d’Escoles Oficials d’Idiomes i que s’elabore un mapa de prioritats ja que hi ha escoles amb estats lamentables i amb moltes necessitats de tot tipus.

Per últim, tot i ser una qüestió que no depèn directament de Conselleria, STEPV ha demanat que s’adopte com a postura autonòmica de cara al Ministeri, la demanda d’integrar l’avaluació la mediació amb la resta de destreses.