Universitats públiques

Constituït el Fòrum de Diàleg de les universitats, sense solucions

Hui, 11 de gener, s’ha constituït el Fòrum de Diàleg d’Universitat, un espai (suposadament) de debat entre el govern autonòmic, les universitats públiques valencianes i els sindicats més representatius en aquestes universitats.

dilluns 11 gener 2021 15:44 h

Les conclusions de la reunió han quedat molt lluny de les expectatives generades, hi destaquem:

• Els informes sobre la situació COVID i els pressupostos de la secretaria autonòmica d’universitats i investigació, on ens han detallat les nombroses reunions mantingudes amb rectorats i representants dels estudiants, així com els diners consignats a les universitats per fer front per l’alerta sanitària. Des d’STEPV s’han demanat els informes per poder estudiar-los i s’ha exigit la participació de les organitzacions sindicals en la presa de decisions i elaboració dels plans de contingència davant l’actual pandèmia, com a representants legals de treballadores i treballadors que estan en primera línia, i com disposa la normativa estatal.
  • El fracàs de la Conselleria en no aconseguir l’aplicació del Conveni Col·lectiu. La pròpia Consellera Pascual ha demanat als ministeris d’universitat i d’hisenda una excepció del límit de la massa salarial per poder aplicar-lo, però no ho ha conseguit. Des d’STEPV, hem tornat a demanar alternatives, ja que no és intel·ligent continuar xocant contra un mur, i cal solucions que permeten que el nostre conveni s’aplique. Des de la Conselleria ens han demanat que els fem arribar qualsevol iniciativa en aquest sentit i la Conselleria d’Administracions Públiques també s’ha oferit a col·laborar en cercar alternatives legals.
  • La intenció de modificar el decret de retribucions addicionals del PDI. Ens han informat que Conselleria i Universitats estan treballant en un esborrany, però s’ha evidenciat que les diverses universitats tenen necessitats diferents i que les seues posicions estan allunyades. STEPV ha presentat un informe que evidencia que les retribucions del professorat universitari són prou inferiors a les del personal A1 de la GVA. Les retribucions associades al lloc de treball (Salari i complements de destí i específic) deixen un dèficit de 19.407,12 € en el cas del professorat ajudant; 15.645,32 € en el de l’ajudant doctor; 9.597,56 € en el del contractat doctor; 4.769,10 € en el del titular d’universitat; i només el professorat catedràtic d’universitat té unes retribucions superiors a les del personal A1 de la GVA, 4.281,48 €, tot i que els requisits d’accés són prou més exigents en el cas del professorat.

I, pel que fa a les retribucions associades a mèrits i progressió professional, la carrera professional del personal d’administració és prou més avantatjosa que els quinquennis i sexennis, perquè es progressa amb menys avaluacions (en 25 anys per guanyar el mateix el personal al servei de la GVA hauria de passar 4 avaluacions, per 9 que hauria de passar el professorat, 5 de quinquennis i 4 de sexennis) i amb requisits molt més assequibles.

Per això, STEPV reclama que les retribucions addicionals compensen la inferior retribució, i que siguen finançades per la GVA, com ho fa en el cas de la carrera professional del PAS. I, per descomptat, la negociació de les condicions econòmiques del professorat amb les organitzacions sindicals.
  • Pel que fa al pla plurianual de finançament, ens han informat que les reunions del grup d’experts han començat i que es vol que el nou pla entre en el curs 2022-23. Des de les universitats s’ha demanat que el text estiga acordat el més aviat possible per fer una bona transició. La part negativa és la intenció del Govern del Botànic de fer aquest pla a cost zero, simplement redistribuint els diners des d’universitats amb dificultats econòmiques a universitats amb greus dificultats econòmiques, la qual cosa STEPV la considera un menyspreu a l’educació pública superior.
  • STEPV també ha reclamat un reglament de funcionament en considerar que el plantejat per a la reunió de hui no fomentava el diàleg, i semblava més una classe magistral i un torn de preguntes.
  • Totes les organitzacions sindicals hem reclamat la conversió d’aquest fòrum en una mesa de negociació sectorial, objectiu que la nova llei de funció pública pot aconseguir.

Després de 2 anys, finalment s’ha constituït el fòrum de diàleg. Confiem que ara hi haja una continuïtat i que la Conselleria fomente la participació dels sindicats, oblidats fins ara. També desitgem un diàleg constructiu i col·laboratiu entre totes les parts, millor en una mesa negociadora, per enfortir el sistema valencià d’educació pública universitària.