Núm. 290

Un curs en transició

Universitats Públiques Valencianes.

dilluns 06 novembre 2023 12:13 h

Comença el curs amb el canvi de govern en la Generalitat Valenciana i amb la integració de les competències d’Universitats a la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació.
Pareix que comencem regirant tot per a no canviar res, però de moment ja hem demanat poder parlar amb la Conselleria per saber de l’agenda del nou govern per al sector.

Comença un curs amb la implantació progressiva de la LOSU, sense la dotació pressupostària que necessita i amb moltes mancances normatives per al seu desenvolupament. Unes mancances que, donada l’actual situació política de provisionalitat del govern de l’Estat espanyol i a la espera de la conformació d’un nou equip de govern, sembla que tardaran a resoldre’s.
Aquest curs serà fonamental per a afrontar els processos de consolidació del professorat associat, de manera semblant al procés de consolidació del PTGAS (antic PAS), on es consoliden els llocs de treball, no les persones, que hauran de concursar.

El desenvolupament de les noves figures reconegudes a la LOSU, així com els canvis en les acreditacions i altres novetats que inclou la nova llei ja estan sent negociades en les diferents universitats, on trobem sempre el mateix problema: la incertesa del finançament.
Veiem amb preocupació que la nova figura de professorat substitut està sent contractada a temps parcial, amb el risc de convertir-la en la figura més precària entre les precàries i amb una incertesa major que les altres catalogacions laboral i estarem vigilants per evitar situacions d’abús.

Per al nostre Sindicat, la dignificació salarial i de condicions laborals del personal investigador també són un punt important en la nostra agenda, perquè l’excel·lència en la investigació també s’ha de donar en les condicions laborals.

Esperem també que durant aquest curs continue treballant-se en les ajudes al personal investigador, millorant-ne la fiscalitat, en la línia que ha dictaminat la Inspecció de Treball arran de la denúncia presentada pel nostre Sindicat.

El Pla plurianual de finançament de les universitats s’ha de resoldre ja, sense que es demore quatre anys més, per a poder donar estabilitat econòmica a les universitats i enfortir decididament el sistema d’educació pública universitària.

Per damunt de tot, el manteniment de la taxa de reposició i la impossibilitat de augmentar la massa salarial i les plantilles, en PTGAS i PDI, és el factor més determinant de destrucció d’ocupació pública, cosa que, en última instància, suposa un empitjorament del servei públic que presten les institucions d’educació superior, tan importants en l’actual societat del coneixement.

Encetem un curs de transició entre incerteses polítiques i econòmiques per a les universitats i per a la societat, però amb la certesa de la nostra determinació en la Mesa de Negociació d’Universitats i en les de cada universitat, en la defensa de les treballadores i treballadors del sistema públic universitari.

Sempre al teu costat!

Si vols llegir el text sencer, clica ací.