Allioli 293 - Clam per l’escola pública

L’estudiantat d’arreu del món es mobilitza contra el genocidi de Gaza

Els joves valencians han sigut els primers a prendre el testimoni de les protestes a l’estat espanyol.

Foto de l'Acampada per Palestina a la Facultat de Filosofia de València del Levante EMV

dimecres 05 juny 2024 13:12 h

L’acampada de la Universitat de València en defensa de Palestina desplegada en la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació ha durat dènou dies i ha aconseguit que 150 professors i professores signen un escrit en què condemnen el genocidi de la població palestina a Gaza. Els joves que dugueren a terme aquesta, i altres accions reivindicatives, com la de tancar-se un dia sencer en el mateix edifici de la Facultat, van ser els primers universitaris de l’Estat espanyol a sumar-se a les protestes que començaren als EUA i s’han estés arreu del món.

Cal recordar que la primera de les mobilitzacions va tindre lloc el 17 d’abril a la Universitat de Columbia, a Nova York, quan estudiants propalestins establiren un campament d’aproximadament cinquanta tendes de campanya per exigir que la universitat trencara qualsevol vincle amb Israel. L’acampada va ser desmantellada per la força al sendemà, quan el president de la universitat, Minouche Shafik autoritzà el departament de policia de Nova York a assaltar el campus i realitzar detencions massives. Era la primera vegada que Columbia permetia reprimir les protestes en el campus des de les manifestacions de 1968 contra la guerra de Vietnam.

Però la llavor de la mobilització estudiantil ja s’havia sembrat, i el que començà a Columbia s’ha estés a més de 140 campus en tot el país amb un balanç de vora 3000 detencions. Així mateix, l’exemple dels Estats Units ha sigut seguit ràpidament per altres països d’arreu del món. A Europa, hi ha hagut destacades mobilitzacions en universitats d’Anglaterra, França, Països Baixos, Suïssa, Alemanya, Irlanda, a més de, com ja hem dit, a l’Estat espanyol. A l’Amèrica Llatina també hi ha hagut nombroses protestes universitàries en països com ara Mèxic, el Brasil, Colòmbia i Costa Rica. També han sigut remarcables les protestes dutes a terme a l’Índia i al Líban.