Allioli 292 - Assumirem la veu del poble

Cent d’Estellés, una allau de versos

Les Corts Valencianes han girat l’esquena a un dels poetes fonamentals de la història de la nostra literatura.

Imatge de la campanya per commemorar el centenari del naixement d'Estellés

divendres 01 març 2024 13:12 h

Profundació Vicent Andrés Estellés

La societat civil no podia quedar-se de braços plegats mentre una part de l’arc parlamentari embrutava la memòria d’un dels escriptors més estimats del País Valencià

Els vots del Partit Popular i VOX han tombat la proposta de declarar el 2024 Any Estellés des del parlament de les valencianes i els valencians. Paradoxalment, la Diputació de València i la Diputació d’Alacant, ambdues liderades pel Partit Popular, sí que han aprovat commemorar l’Any Estellés i, fins i tot han anunciat un grapat d’activitats i iniciatives de celebració de l’efemèride. No és fàcil d’entendre que el mateix partit faça una cosa en un hemicicle i en un altre, la contrària. Ja s’aclariran!

Mentrestant, la societat civil no podia quedar-se de braços plegats mentre una part de l’arc parlamentari embrutava la memòria d’un dels escriptors més estimats del País Valencià, de manera que la resposta a les agressions i al menyspreu institucional no s’ha fet esperar. Una sèrie d’entitats i col·lectius han decidit sumar esforços i objectius compartits, com ara Bassot, Acció Cultural del País Valencià, Escola Valenciana, Col·lectiu Ovidi Montllor, Societat Coral El Micalet, Kulturcrítics, Fundació Sambori, Ca Revolta, PEN Català, Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, Ateneu de Bétera, El Tempir i altres associacions que han anat incorporant-se a la inacabable llista d’adhesions de la plataforma Cent d’Estellés, que té com a propòsit fonamental coordinar i catalitzar totes aquelles iniciatives que enguany volen retre homenatge al poeta de Burjassot.

La maquinària del teixit associatiu de base s’engreixa de nou per continuar fent allò que ha fet durant dècades: promoure, al marge de les poques o moltes complicitats institucionals, una inesgotable programació d’activitats culturals; i generar espais alternatius on tinguen cabuda una allau de propostes artístiques potentíssimes, que connecten amb un públic assedegat de música, d’arts escèniques, de literatura, en la seua llengua.

Les representants de la plataforma han fet una crida oberta a organismes públics, associacions culturals i moviments socials perquè organitzen i convoquen, des del seus respectius àmbits d’acció, activitats commemoratives que ajuden a la divulgació i la posada en valor de la figura de l’escriptor Vicent Andrés Estellés.

Estigueu atentes, perquè durant els pròxims mesos hi haurà un fotimer d’esdeveniments de celebració: concerts col·lectius, espectacles de teatre, recitals de poesia, murals reivindicatius, publicacions bibliogràfiques, jornades acadèmiques, exposicions artístiques, sopars, nits i festes en honor a un poeta que ens ha llegat una herència literària valuosíssima, però que, a més a més, podem afirmar sense despentinar-nos que, trenta anys després de la seua desaparició, continua més viu que mai. En l’estima de les persones que continuem llegint-lo o cantant-lo i en la vigència dels seus versos, que encara són una incitació a “assumir la veu d’un poble i ser per a sempre poble”.