Allioli 293 - Clam per l’escola pública

Per uns consells escolars municipals forts i participatius

STEPV organitza una sèrie de jornades formatives amb l’objectiu de posar en valor els CEM

Foto de les jornades formatives sobre CEM

dimecres 05 juny 2024 13:30 h

STEPV

Durant el mes de maig ha tingut lloc una nova jornada formativa sobre els consells escolars municipals: «CEM: Una eina de participació educativa», organitzada per STEPV i l’Escola Sindical Melchor Botella. La primera es va realitzar de manera telemàtica el passat mes de febrer en cada intercomarcal i en va abordar la normativa de constitució i funcionament. La sessió va comptar amb una nombrosa participació.

La nova jornada es va estructurar en dues edicions, una primera per a València i Castelló, i la segona per a la intercomarcal d’Alacant. Cadascuna de les edicions comptava amb dues parts, una primera part de huit hores presencials i una segona part de dues hores en línia mitjançant la plataforma Zoom.

La jornada va arrancar el passat dimecres 8 de maig en la seu de l’STEPV de València on es va dur a terme la primera part de la primera edició. La part en línia d’aquesta edició va tindre lloc l’endemà a la vesprada. Eixe mateix dia, el 9 de maig, començava la segona edició de la jornada a la seu de l’STEPV d’Alacant. La part en línia d’aquesta edició va tindre lloc la vesprada del 20 de maig.

Per a l’STEPV, els consells escolars municipals sempre han sigut molt importants. El Sindicat sempre ha defés que siguen una òrgan de participació ciutadana on l’associacionisme estiga representat. Així ho va traslladar als diferents actors polítics en 1989 quan es va negociar la normativa que els regula. Un dels objectius d’aquella negociació era que la representació dels diferents sectors recaiguera en les seues organitzacions. En el cas del professorat, pels sindicats (feia un any i mig havien tingut lloc les primeres eleccions sindicals) i en el cas de les famílies i l’alumnat per les seues organitzacions per a afavorir l’associacionisme i la seua implicació. Així mateix, es va dotar els CEM de diferents funcions que hui dia s’exerceixen poques vegades, però que tenen una importància vital per a l’educació en general i l’escola pública en particular.

L’STEPV va considerar programar aquesta formació amb la finalitat de rearmar els CEM perquè siguen veritables òrgans de participació, on es decidisquen les polítiques educatives a escala local i es vetle per una matriculació adequada i equitativa de l’alumnat.

La part presencial de la jornada va estar formada per diferents temàtiques, com ara el marc legal que regula els CEM, l’arranjament escolar (importància i casos reals), l’informe d’escolarització i les comissions d’escolarització. Aquesta part va concloure amb una taula redona d’experiències de la comunitat educativa sobre els CEM.

La presentació de la jornada i l’exposició del marc legal van ser a càrrec dels companys Imma Rosell i Àngel Ruiz, que van fer un repàs de la normativa que regula els CEM, la composició i les funcions.

La presentació del punt sobre l’arranjament escolar va ser a càrrec de la companya Sònia Caparrós. Al llarg de la seua intervenció va explicar en què consisteix aquest i la seua importància per al sistema educatiu. També va explicar com presentar al·legacions quan la Conselleria ens vol llevar unitats o si necessitem que es creen de noves Cal ressenyar que just el mateix 8 de maig es va publicar l’arranjament d’enguany, fet que vam aprofitar per a analitzar-lo.

Abans de dinar i com a últim punt del matí, les companyes Naty Fajardo i Inés Rosa Sáez ens van explicar la seua experiència en el CEM i la importància de tindre un bon informe d’escolarització que analitze els problemes reals de la localitat, amb la finalitat de buscar solucions per a millorar el sistema educatiu del nostre municipi.

La vesprada va començar a càrrec de Laura Peydró i Mari Carmen Gil, que van explicar la importància de les comissions d’escolarització, la composició i les funcions. També s’hi van exposar diversos casos pràctics reals que es poden donar, als quals cal donar solució. Seguidament, va tindre lloc una taula redona amb diferents experiències de persones membres dels CEM que hi han participat activament, de forma dinamitzadora. Les persones ponents ens van explicar la importància d’un consell escolar participatiu, que es preocupe pels problemes reals de l’educació del municipi i faça propostes constructives per a millorar-los. La jornada va concloure amb un recull dels punts més significatius tractats al llarg del dia. Es van encarregar d’aquest punt els companys Pau Pons i Ignasi Amorós. La part en línia va ser a càrrec de Jeremies Moragues i Fernando Fernández, membres d’ADIDE, que ens van explicar totes les novetats de la nova normativa d’admissió.

Des de l’STEPV ens sentim satisfets amb la bona acollida que van tindre aquestes jornades i seguirem treballant perquè els CEM siguen realment un eina de participació educativa on es debaten tots i cada un dels temes que afecten l’educació de cada municipi.