Universitats públiques
STEPV exigeix el cessament de dos vicerectors de la UPV per banalitzar al voltant de l’assetjament sexual
La vicerectora d’Igualtat ignora que segons el protocol universitari és l’agressor qui ha de demostrar la innocència i no la persona que denuncia
Davant les declaracions dels vicerectors Salomé Cuesta i José Francisco Monserrat, que minimitzen i desvien l’atenció sobre la gravetat de l’assetjament sexual en l’àmbit universitari, exigim el cessament immediat.
No es pot tolerar que aquelles persones que ocupen llocs de responsabilitat en una institució d’educació superior facen declaracions que perpetuen la impunitat i la desigualtat de gènere.
Aquesta situació es va posar de manifest en la campanya electoral per triar rector, quan en l’únic acte de l’equip rectoral amb l’estudiantat, el rector va ser interpel·lat sobre per què es tanquen falsament els casos d’assetjament sexual, generant indefensió a l’alumnat. En resposta, el rector va traspassar la responsabilitat a la vicerectora i es va posar a mirar el mòbil, un gest que va indignar profundament els presents.
Les declaracions dels vicerectors
La vicerectora Cuesta va manifestar: “El primer missatge que vull llançar és que òbviament tots som majors d’edat, d’acord?”. Aquesta afirmació demostra una profunda ignorància i manca d’empatia, ja que ser adult no implica consentiment davant situacions d’assetjament sexual. A més, ignora completament la relació d’asimetria de poder existent entre professorat i alumnat, que pot derivar en situacions d’abús i coacció. La universitat ha de ser un espai segur per a totes les persones que hi estudien i treballen, i aquestes declaracions evidencien una manca de compromís institucional per abordar el problema amb la serietat que requereix.
La vicerectora va utilitzar l’argument erroni –ja siga per desconeixement o de manera intencionada– que sense proves no es pot actuar, “sense indicis, no podem prendre decisions legals”. No obstant això, el nostre protocol estableix clarament, a l’article 30, la inversió de la càrrega de la prova en casos d’assetjament: és l’agressor qui ha de demostrar la seua innocència. Aquesta afirmació reflecteix un desconeixement absolut del seu propi protocol i una manca de voluntat per garantir la protecció de les víctimes. Inacceptable per a la màxima autoritat en la universitat en matèria d’igualtat.
Per la seua banda, el vicerector Monserrat, no sabem si amb l’ànim de corregir la vicerectora, que semblava desorientada, o amb una clara actitud de mansplaining (afirmació masculina condescendent), va declarar: “El problema és que hem d’educar-vos a dir no”. Aquesta perspectiva és completament inacceptable, ja que trasllada la responsabilitat de l’assetjament a les víctimes en comptes de posar el focus en els agressors. No es tracta d’ensenyar a les persones a defensar-se, sinó d’assegurar que aquells que tenen poder no abusen de la seva posició. La universitat ha d’exigir al seu personal un comportament ètic i professional, garantint un entorn segur i respectuós per a tota la comunitat educativa.
A més va tornar a insistir en el fals argument que sense càrrega probatòria no poden actuar.
Davant la realitat de l’assetjament a la UPV, un grup d’estudiants de Belles Arts ha creat “No Esteu Soles,” un col·lectiu que s’ha fet fort per denunciar i eliminar aquesta violència de les aules. Actualment, impulsen accions i recopilen dades per evidenciar la magnitud del problema i exigir solucions reals.
La manca de recursos i compromís institucional
Aquesta situació es veu agreujada per la manca de recursos en la Unitat d’Igualtat de la universitat, que compta amb una única persona treballant. Aquesta unitat existeix només per complir amb requisits legals, però sense capacitat real per implementar mesures efectives. La universitat ha de dotar aquesta unitat de recursos suficients per dur a terme una feina rigorosa i eficaç en la lluita contra l’assetjament i la desigualtat.
D’altra banda, el protocol contra l’assetjament exigeix l’obertura d’expedients d’ofici quan hi ha indicis d’assetjament sexual. No obstant això, aquests no es duen a terme, i sovint s’utilitza la figura de la “revictimització” per tancar en fals els casos. Tot i que dita “revictimització” és produeix cada volta que agredida i agressor creuen els seus camins. Aquesta pràctica perpetua la impunitat i desanima les víctimes a denunciar, creant un entorn hostil i permissiu amb les agressions.
Sovint, resulta difícil determinar si aquesta actitud respon a una manca de formació o simplement a una falta d’interès en abordar el problema de manera efectiva.
Les dades parlen per si soles
La perillosa passivitat de la responsable d’igualtat a més es manifesta en altres àmbits com en la desigualtat salarial. L’estudi que està realitzant STEPV sobre la contractació laboral a la UPV durant el primer mandat del rector Capilla, és que les dones en la ciència a la UPV cobren menys que els seus col·legues homes, i això que ells estan molt mal pagats.
L’estudi arreplega 3.119 contractes i/o addendes que la UPV ha formalitzat des de juny de 2021 fins a desembre de 2024. Analitza el salari per hora que reben les persones contractades, i normalitza en salaris bruts en la jornada estàndard de 37,5 hores setmanals.
Per a sorpresa de ningú, els únics salaris de la universitat que no es corresponen a taules salarials regulades, sinó que són determinats per la UPV, presenten una desigualtat, com es comprova quan els contractes corresponen a convocatòries generals, com és el cas dels programes predoctorals FPI, FPU, etc. o els postdoctorals. Creiem fermament que campanyes com “No Esteu Soles” augmenten la consciència social i poden impulsar un canvi real en la cultura de la universitat.
Exigim responsabilitats i accions immediates
Des de BEA, STEPV i el col·lectiu “No Esteu Soles”, condemnem enèrgicament aquestes declaracions i actituds. Exigim:
1. El cessament immediat dels vicerectors Salomé i Monserrat, ja que han demostrat una manca absoluta de sensibilitat i compromís amb la lluita contra l’assetjament sexual. I que es nomenin persones amb la preparació adequada i un compromís real per impulsar millores efectives.
2. L’augment de recursos per a la Unitat d’Igualtat, amb personal format i capacitat per dur a terme accions efectives.
3. L’aplicació estricta del protocol contra l’assetjament sexual, garantint l’obertura d’expedients d’ofici en cas de sospita o indicis clars de conducta inadequada.
4. Formació obligatòria per a tot el personal docent i administratiu sobre igualtat de gènere, assetjament i conductes abusives. La universitat s’excusa dient que ha organitzat un curs de “despai personal” per a només 20 persones, una acció clarament insuficient que només serveix per complir amb l’expedient sense abordar realment el problema.
5. Un compromís ferm de la universitat per garantir un entorn segur i igualitari per a tota la comunitat educativa.
Només amb mesures concretes i un compromís real es podrà erradicar l’assetjament sexual de les aules i els despatxos universitaris. No permetrem que aquestes situacions es continuïn normalitzant ni que es mantingui la impunitat.
DECLARACIONS:
https://www.instagram.com/p/DF8paTStIj7/?hl=es
Salome Cuesta -Vicerectora d’Art, Ciència, Tecnologia i Societat (Responsable de l’Area D’Igualtat de la UPV)
“Han aparecido comentarios de cosas que han ocurrido en la Facultad de BBAA en los últimos años […] y os puedo decir que, en ningún momento desde la institución, desde la universidad, se ha protegido a nadie. El primer mensaje que quiero lanzar es que obviamente todos somos mayores de edad ¿vale?, esto creo que es evidente, y que si se mantienen relaciones profesor estudiante es porque eso es una decisión adulta, por llamarlo de algún modo. […] Si tuviéramos pruebas se podría actuar, pero el problema es que muchas veces hay comentarios, hay en cierto modo una insatisfacción por parte del estudiantado porque se piensa que no se resuelven los casos, pero sin indicios no podemos tomar decisiones legales. […] No estamos protegiendo a nadie, ¿de acuerdo”
Jose Francisco Monserrat – Vicerector Internacionalització i Comunicació
“Es verdad que hay un caso en BBAA, y el problema es que la persona afectada no quiere denunciar “eso” ante la fiscalía, entonces, cuando tu no quieres denunciar ante la fiscalía, porque entiendo que se siente incómoda y no quiere ir y decir he sentido que me han acosado, la universidad no puede hacer absolutamente nada. El problema es que lo que tenemos que educaros es a decir no y después a decir no y te voy a denunciar.”
Bloc d’Estudiantat Agermanat
“Nosaltres volguérem fer una denúncia pública davant de tot l’equip rectoral per la falta d’efectivitat de la Unitat d’Igualtat de cara els darrers casos d’assetjament sexual d’alguns professors a alumnes i exigim noves mesures i nous protocols d’actuació́.
La resposta que rebérem fou, tant per part del rector com del seu equip, mentides i falsa informació́ disfressades de dades oficials i un protocol “que sempre segueixen”, les quals poden ser fàcilment contrastades i desmentides. Al mateix temps revictimitzaren a les estudiants afectades i faltant el respecte entre burles, mentides i llum de gas a les alumnes que hi assistírem i férem aquesta denúncia.”
Col·lectiu NO ESTEU SOLES:
“Des de No Esteu Soles reconeixem les declaracions de l’equip rectoral com l’exemple perfecte de la negligència sistemàtica amb què gestionen els casos d’agressió sexual a la UPV. És inadmissible que figures com la vicerectora i altres càrrecs de la nostra universitat, suposadament formats per a protegir les seues alumnes, desinformen i ignoren factors clau en les relacions alumnes-professors com l’abús de poder i el consentiment. D’aquesta manera, observem una vegada més que la UPV, amb la finalitat de no tacar la seua imatge, protegeix els agressors, convertint les aules en llocs insegurs per a l’aprenentatge. Per això mateix, les estudiants ens veiem amb l’obligació d’unir-nos i exigir el nostre dret a desenvolupar la nostra educació sense por de ser agredides, demostrant la nostra capacitat de mobilitzar-nos quan els responsables de fer de la nostra universitat un lloc segur no ho fan. El silenci i la ignorància de l’equip rectoral es tradueixen en complicitat amb la violència patriarcal.”
Etiquetat com a
Comentaris
Encara no hi ha comentaris per a aquesta entrada.